Byggfiaskot

Göteborg har fått en splitter ny fotbollsarena med det något underliga namnet Gamla Ullevi. Problemet är att arenan inte tål fotbollsmatcher. Den är byggd så uselt att så fort publiken hoppar så gungar husen som står på andra sidan ån, Fattighusån, i närheten av arenan. Lösningen blir nu att man bygger om ståplatser till sittplatser.

Men det är inte utan att man ställer sig en fråga om den tekniska kompetensen hos de arkitekter, byggnadsingenjörer och byggherrar om ritat, konstruerat och byggt den nya arenan. Att bygga en fotbollsarena som inte klarar av att ha en stående publik på fotbollsmatcher. Hur är det möjligt? Och vad säger nu fansen till GAIS och IFK (det tredje laget, ÖIS, har inte så många så att man behöver bry sig)?

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • I Stockholm fick man stänga av spårvagnsbron mellan Essingen och Alvik när den var ganska nybyggd och förstärka den. Någon hade visst missat att det skulle gå spårvagnar på den! (För den som inte vet hur den ser ut: det är två spårvagnsspår och en gång/cykelbana på denna bro, inget annat!) Undrar om det kan ha något att göra med att kunnigt yrkesfolk ersattes av pajsare i glansiga kostymer ungefär när bron projekterades? Gällde för övrigt inte bara bygg- utan också annan industri.

  • Det verkar som om HIGAB inte ens hade en susning till aning om att stor del av Göteborg har tjockt lerlager och att man länge (sedan 30-talets mätningar) vetat om att det krävs helt andra pålningar här i Göteborg än på andra ställen i landet.

  • Kamrat

    Med vårens publiksiffror i bakhuvudet kan du en gång för alla också stryka gais från listan…

    Ett lag i Götet!

  • Det är väl inget underligt med det namnet, Anders? Old Trafford har rivits och byggts upp igen åtminstone en gång, och har fortfarande sitt gamla namn kvar. Wembley stadium har också rivits och byggts upp, utan att byta namn.