Dubbdäcksförbud – ärligt sagt – hur skulle det fungera?

Svaret är inte alls. Inte om man tänkt sig attd et ska vara förbjudet att köra med dubbdäck bara på vissa gator. Det är ju inte direkt så att man kan stanna till i gathörnet och byta däck. Inte heller blir det speciellt enkelt för polisen att kontrollerar om man kör med dubbdäck eller inte. Att köra omvägar för att man inte får köra på vissa gator innebär ju dessutom större utsläpp och miljöstörningar än att köra kortaste vägen. Det är helt enkelt ett idiotiskt förslag utan möjlighet att fungera. Totalt opraktiskt och meningslöst.

Om det av miljöskäl är så att vi inte borde köra med dubbdäck, så är väl den enda möjligheten att förbjuda försäljning omedelbart samt sedan låt användningen av dubbdäck fasas ut för att så småningom i sig själv bli olaglig.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Advertisements
  • Kurt

    I Norge, som har sämre vägar och sämre vägunderhåll + mera snö och mera is, fungerar det utmärkt utan dubbdäck. Där råder inte förbud, men man har i flera städer tvingats betala högre trängselskatt om man haft dubbdäck.

  • Anders_S

    Jag tvivlar inte att vi klarar oss utan dubbdäck. Men faktum är att det akn vara svåarre i ett land med mindre snö, men lika kallat. is på gatorna är värre än snö om man säger så.

  • Kurt

    Norskt kustklimat ger betydligt sämre vägföre än vad vi någonsin upplever i Sverige.

  • Anders_S

    Det är väl ungefär som här på Västkusten kan jag tänka mig.

  • daniel

    Dubbdäck eller inte må vara en viktig fråga. Det idiotiska med förslaget är, precis som Anders skriver, att det på en del vägar ska vara förbudet med dubbdäck men inte på andra.

  • Pingback: Idag slog halkan till | Svensson()