Saabs nedläggning och flytt till Ryssland?

Oavsett om de eventuellt skumma intressenterna bakom Koenigseggs bud på Saab lyckas hålla ihop så det blir en affär eller inte så misstänker jag att Saab ändå kommer att läggas ner. Det finns liksom inga förutsättningar för att driva fabriken i Trollhättan vidare.

Huruvida det egentligen handlar om ryska intressenter eller några andra är egentligen ganska ointressant, det enda man troligen är intresserad av är ändå bara varumärket. Den olönsamma lilla fabriken i Trollhättan är knappast ett byte so någon investerare vill ha. Den kostar helt enkelt mer än den smakar.

Om det är ryska intressenter som egentligen ligger bakom Koenigsegg-konsortiet så kan man nog utgå från att framtida bilar med namnet Saab komemr att tillverkas i Nisjnij Novgorod (hette Gorkij under Sovjettiden) eller nån liknande plats där det finns stora ryska bilfabriker. Fabriken i Trolhättan lär försvinna.

Om affären Saab-Koenigsegg inte genomförs, konsortiet faller ihop som ett korthus då inga ryssar med pengar finns bakom och ingen av de i affären nämnda investerarna egentligen har de pengar som krävs så läggs Saab-fabriken i Trollhättan också ner.

Det är i skenet av ovanstående också mycket svårt att se hur facket i Trollhättan kan vis tillförsikt. antingen är de grundlurade och föärstår inte bättre eller så är de mutade (på något sätt) för att säga det de säger, uttalanden som verkar för naiva för att verkligen kunna tas på allvar.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Blogged with the Flock Browser

Tags: , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

Ett svar på “Saabs nedläggning och flytt till Ryssland?”

  1. För var och en som någon gång hållit på med varumärken framstår det ganska klart att ett varumärke är något mycket mer än endast en logo. Ett vaurmärke har en innebörd och en kontext.

    I Saabs fall handlar det mycket om svensk ingenjörskonst och förmågan att hitta framsynta (…och visst ibland något speciella lösningar). Vidare har Saab fortsatt att ”exploatera” på den historiska relationen till flyg även om det är snart 20 år sedan den ”företagsmässiga” kopplingen försvann och mer än 10 år sedan den ”ägarmässiga” kopplingen bröts.

    Att finansiäerna som står bakom Saab-rekonstruktionen, och som är beredda att satsa åtskilliga miljarder, skulle vara så naiva att de tror att det bara är att sätta en Saab-logo på en rysktillverkad bil har jag mycket svårt att tro.

    Att bygga ett varumärke tar decennier, att förstöra det kan gå på en dag. Detta är något som finanisiärerna torde vara högst medvetna om. Följden, som jag ser det, är att det även i framtiden kommer att finnas en svensk ”komponent” i Saab där svensk ingenjörskonst kommer att vara en del.

    När det sedan gäller tillverkning är det hela inte lika självklart även om det också här finns en nära koppling mellan konstruktion och produktion. En viktig del av framtagandet av en ny bilmodell är produktionssättningen och sker konstruktion och produktion geografiskt avskilt ökar komplexiteten i denna.

    Sedan är det kanske ändå så att biltillverkning idag är något helt annat än det var för några 10-tal åre sedan. Nu är det i huvudsak frågan om slutmontering av olika delsystem och komponenter från underleverantörer. Denna utveckling kommer också sannolikt att fortsätta och en tänkbar utveckling här är givetvis att underleverantörerna kommer att ansvara för än större delsystem i bilarna vilket gör slutmonteringsinsatsen än mindre.

Kommentarer är stängda.