Det är enkelt att åka med Västtrafik

vasttr.jpg

Så länge man åker inom en zon (vilket är vad de allra flesta gör) är det grymt enkelt. Stämpla och det är klart. Åker man inom flera zoner, så får man lägga till ett tryck på plustangenten (+) och dessutom checka ut. Inte speciellt svårt det heller.

Som jag ser det är det riktigt av Västtrafik att modernisera systemet och är man orolig för registrering av hur man åker, skit i att registrera kortet. Visserligen innebär det att du lånar ut 100 kronor till Västtrafik utan ränta och utan att du kan utnyttja de xtra 100 kronorna ens när du har slut på de andra 100.Men det är bara 100 spänn. Två-tre öl. Knappast några problem väl.

I början blir det förstå en del inkörningsproblem. Det tar alltid lite tid att lära sig nåt nytt. Både för oss passagerare och för bussförarna. Men vi lär oss nog så småningom. Det går dessutom lättar eom vi inte alla hetsar upp oss över småsaker. Som nya busskort. Jag tycker folk istället borde hetsa upp sig över och bli förbannade på privatiseringen inom vården.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

18 svar på “Det är enkelt att åka med Västtrafik”

  1. Det kanske är lättare i Göteborg, men de nya korten i Stockholm har jag inte lärt mig. Det fåniga var att spärrpersonalen inte heller begrep hur de fungerade.

  2. Håller helt o hållet med dig. Det svåraste för många är att kunna tänka i nya banor. Många, till och med GP vill t ex fortfarande kalla det att man stämplar – det nya är ju att checka in och checka ut. Det bästa med nya systemet är att priserna blir avståndsbaserade och det går att göra eftersom det är inbyggt GPS i det.

  3. Är det smart av västtrafik att ta ut dolda avgifter i form av räntor på de 100kronorna man måste sätta in?

    Säg 100.000 resenärer * 100kr = 10 miljoner * 5% ränta = 500.000 kr extra i västtrafiks fickor/år.Som de naturligtvis inte går ut med.

    Och man kan inte välja eftersom västtrafik har monopol på lokaltrafik.

    Nej kampen mot västtrafik måste fortsätta!

  4. Riktigt så lätt är det inte för oss som åker flerzonsresor. Åker man buss-tåg-spårvagn till exempel måste man stämpla tolv (12) gånger på en tur-och returresa. Hur kul är det i rusningstid? Glömmer man sen stämpla ut får man betala till ändhållplatsen. Om nu apparaterna fungerar. Jag har åkt två gånger på nya kortet och båda gångerna har det blivit fel. Bl.a. påstod datorn att jag klivit på i Saltholmen när jag i verkligheten steg på vid Järntorget. Och den andra resan kostade 25 kr mer än vanligt av outgrundlig anledning. Vill man sen rätta till något måste det göras inom 3 timmar. Lätt när man kommer hem på sena kvällen…

  5. Vad exakt var ”omodernt” eller dåligt med det förra systemet? Inget alls. Folk var nöjda med det (Hörde du någon klaga? Till skillnad från det nya..) och glöm aldrig: Folket har ALLTID rätt när det gäller det offentliga.

    Det här är bara förändring för att man KAN, inte för att det är en bättre lösning eller för att det skulle behövas.
    ”Förändringen” kostar vidare runt 300miljoner i skattepengar som hade kunnat användas till sådant som faktiskt behöver åtgärdas.

    Så allt som allt:
    Systemet har försämrats, blivit krångligare, och ännu mer övervakning har införts på köpet. Och med trenderna inom det området kommer det knappast dröja särskilt länge innan obligatorisk registrering -alla kort måste kopplas till en person- kommer införas.

    Men till försvar för det nya systemet.. Det är ju ett jättebra system om man vill minska på det kollektiva åkandet och uppmuntra till privatbilism och dylikt.
    Kanske ett indirekt räddningspaket för fordonsindustrin? 😛

  6. Enkelt för dig som är en ensam kanske men testa att åka en familj med tre barn över flera zoner och dessutom med ett kort….

  7. Uppladdningssystemet är dock kass, onödigt bökigt och fyrkantigt. Varför inte bara göra kortet laddningsbart även med växelpengar i t ex myntautomaterna i vagnarna, så att man slipper gå till försäljningsställen när det krisar? Och varför ens ha ett zonsystem med onödiga plustryckandet, när man kan ha automatisk avståndsmätning?

    Det är i mitt tycke ofattbart att Västtrafik inte ens verkar kunna googla sig till exempel på redan utvecklade, bättre system som fungerat i 10+ år, såsom det i Hongkong, som också är kortbaserat:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Octopus_card

    Panten är det ju inget konstigt med, för det är ju bra att ha pengar för en ”extraresa” och det gör att folk är mer aktsamma om sina kort även när värdet på dem är lågt, men att systemet är så osmart rent generellt tycker jag är ett stort problem. De är inte kundtillvända på Västtrafik, vilket man ändå måste se som ett absolut krav på ett gemensamt ägt bolag.

  8. Västtrafik må vara gemensamägt, men det styrs inte i det gemensammas intressen. Hade styrelsen valts demokratiskt i ett demokratiskt samhälle hade det varit andra bullar. Jag åker inte kollektivt längre då jag inte är beredd att betala summorna som krävs av mig för det jag får. Jag tar cykeln.

  9. Per: Med utcheckningen blir det många tryckningar och man tycker Västtrafik brode kommit på nåt smartare. Utehceckningen är rent genrellt det som är skillnadne mot förut och som gör det lite krånligare. Men jag tycker nog det ändå är rätt enkelt. Bara vi lär oss.

    Allan: Med barn är det helt klart krångligare.

    Gustav H: Det finns många system som fungerar på smidigare sätt. Varför varje bolag hela tiden ska skaffa nåt nytt och nyutvecklat övergår mitt förstånd.

  10. Varför skall det inte vara enkelt för alla resenärer? Att trycka på + innebär att du överlåter åt västtrafik att debitera som de vill, du tappar kontrollen. Och automaterna gör fel. Efter en zongräns är det vanligt att automaterna inte ställt om, och du får du betala för mycket, alternativt åker med ogiltig biljett. Enkelt? Västtrafik kundservice klarar i alla fall inte att beskriva det korrek.

    Till mitt barn som skall åka till Göteborg idag kan jag inte gärna göra annat än att säga som ”+”, checka in, checka ut, och försöka kolla saldot när hon checkar ut. Så får jag ordna feldebiteringen i efterhand.

    /Lars

  11. Jag förstår inte dom som omfamnar det gamla systemet. Det var krångligt då också att åka över zongränser om man hade ett månadskort för en zon. Man kunde få olika svar på hur många kuponger man skulle stämpla och man förstod aldrig varför det skulle vara dyrare att åka till Kållered från Göteborg än att åka till Mölndal. Sedan gällde det att hålla reda på att ha flera kort extra ifall det kortet man hade tog slut på pengar. Jag tror att det är samma människosort som gnäller på byte av system nu som gnällde på det förra bytet av system. Detta är enklast och är en kompromiss mellan olika system.
    Är det egentligen några från gamla Älvsborgs län som gnäller? Dom hade ju sitt system med magnetkort som påminner om det nya systemet.

  12. Jag jublar åt ännu ett genomklokt blogginlägg som förstår våran svenska mentalitet som enbart går ut på att klaga över nya saker. Jag vill dock ge mitt bidrag i diskussionen här bland kommentarerna, då jag reagerade STARKT på vad G-Town skrev: Vad exakt var ‚Äúomodernt‚Äù eller dåligt med det förra systemet? Inget alls. Folk var nöjda med det (Hörde du någon klaga? Till skillnad från det nya..)

    Jag jobbar på kundservice på Västtrafik. Och ja, jag älskar det nya systemet. Jag vet exakt hur det fungerar, jag tycker inte det är krångligt, och tro det eller ej men för min del fungerar det varje gång jag ska använda mig utav det. Och JA; JAG HÖRE FOLK KLAGA PÅ DET GAMLA SYSTEMET. Om och om igen. Och igen. Och igen. Varför är korten så dåliga, varför går de sönder hela tiden? Varför är maskinerna så dåliga? Hur gör man? Vad gör man? När gör man? Hur många kuponger stämplar man? Hur många kuponger är det på ett kort? Osv osv. På kundservice spenderade vi hela dagarna åt att byta ut hundrakort som inte fungerade samt svara på frågor om varför de inte fungerade. Det folk gör nu är som man gör med en före detta, man idealiserar honom och kommer bara ihåg det som var bra. Så ja, jag har hört folk klaga på det gamla systemet. Om och om och om igen. Det är nyheten folk har problem med tror jag. Inte systemet.

  13. Det stora problemet är att man inte vet vad en flerzonsresa kostar, om du nu inte har kollat innan på nätet. Vilket innebär att man skall ödsla en massa tid på att da igång dator och uppkopplingar bara för att kunna åka buss.
    Man kan ju inte ens få reda på vad det är för km-taxa eller hur nu de räknar fram vad en resa kostar.
    Vem skulle sätta sig i en taxi utan att ha den minsta aning om hur mycket det kostade?
    Jag skall själv kunna avgöra innan jag stiger på bussen om jag anser mig ha råd eller inte, men detta har ju västtrafik löst genom 100:- i pant eller som de själva uttrycker det hela ”du lånar ju av dig själv”.

  14. Skamligt att utestänga folk med lagliga betalningsmedel. Lösning med biljettautomater på alla färdmedel borde vara Västtrafiks bas!

  15. Det kanske e lättare för en fjant i stan, men om man bor på landet så finns det inte en chans att checka sitt kort någonstans förutom på bussen och där kan man inte fylla på det! För att man kan uppenbarligen inte fylla på sitt busskort på den enda kiosken som finns där jag bor eftersom den måste tjäna en viss summa varje år för att kunna erbjuda västtrafiks tjänst. Kiosken ligger dessutom ligger tre kilometer från där jag bor, så det tar ju en halvtimma att komma dit och en halvtimma att komma hem igen. Om jag vill fylla på kortet måste jag åka in i stan, men dit kommer jag ju inte eftersom jag inte kan åka med mitt kort. Någon Iphone äger jag inte heller och registrering fungerar inte på min mobiltelefon, jag har inte råd med en ny. Gick i skola i Mölndal, bor på Hisingen i Göteborg. Enkelt? Nähe du.

    1. Dator har du säkert. Det går att registrerar då. Sen är det helt vanliga Sms som alla mobiltelefoner klarar av. Jag vet inte varför det skulle vara nåt problem att bar checka biljeten på en buss. Det är ju lika lätt som överallt annars. Det finns annars periodkort. Behöver man inte checka alls om det initieras när man köper det. Det finns dock ett problem med avståndsbaserade resor. Ibland blir det fel och det dras för mycket pengar. Men det verkar som om de problemen minskat sen jagskrev mitt inlägg för ganska många år sen. Om du nu åker mellan Hisingen och Mölndal så är det inte heller speciellt svårt att hoppa av i stan och göra ärenden i en butik. Med en viss planering tycker jag inte det verkar som om du egentligen har några problem.

Kommentarer är stängda.