GP överdriver problemen med Västtrafiks betalsystem

Det som kan vara krångligt med Västtrafiks nya betalsystem är om man ska åka flera stycken på samma kort och dessutom över taxegränser. Då kan det blir riktigt krångligt att betala rätt. Jag gillar inte heller riktigt att man ska lägga 100 kronor i pant (även om det inte är så mycket pengar och inte heller det ett jätteproblem). Slapp man den biten skulle problemet jag nämnde ovan enkelt kunna lösas i väntan på att Västtrafiks nya betalsystem ska göras om så att det blir lättare att åka flera stycken på samma kort över zongränser. Man köper helt enkelt att par olika magnetkort.

Att åka inom en zon (exempelvis Göteborg kommun) är inga som helst bekymmer med det nya betalsystemet. Visa kortet för maskinen, gå av, byt, visa kortet för maskinen osv. Lika lätt som med det gamla systemet. Att åka över zongränser är heller inga större problem när man är ensam. Tryck på plus, håll kortet mot maskinen, håll kortet mot maskinen när man går av, byt, tryck på plus, visa kortet för maskinen. Inte heller så jobbigt eller krångligt.

Systemet är nytt och därför finns det självklart en del problem. Kanske är det själva stämpelapparaterna som måste bytas och göras mer begripliga och förståeliga. Det är knepigt med maskiner som bara har knappar med symboler och inga förklaringar. Men jag tycker nog att Göteborgs-Postens ledare överdriver problemen och överreagerar. Kanske åker personen i fråga inte ens kollektivt?

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

15 svar på “GP överdriver problemen med Västtrafiks betalsystem”

  1. Ett ord i rättan tid, kamrat! GP:s hetskampanj är ett praktexempel på kategorin ”borgare vill vara folkliga och smutskasta politiker”.

    Utav all kritik som kommit fram så är det egentligen bara Unga Synskadades som jag tycker är relevant. De borde involverats INNAN maskinerna sattes upp. Lite större maskiner med MYCKET större displayer (med starkare belysning). Hur svårt hade det varit?

  2. Jag kan inte hålla med om att GP överdriver sin kritik. Det är inte acceptabelt att jag ska behöva stämpla tolv (12) gånger på en normal tur-och returresa hemifrån Lerum till Masthugget. Det är inte acceptabelt med apparater som checkar in mig i Saltholmen när jag stiger på vid Järntorget, eller Munkebäckstorget när jag stiger på pendeltåget på Centralen. Det är inte acceptabelt att det försvinner 52 kr på en enkelresa när jag gjort allt rätt, och att jag inte får nån ersättning. Det är inte acceptabelt att jag ska betala till Alingsås om jag glömmer checka ut hemma på landet, där det inte finns en chans att rätta till inom 3 timmar. Det är inte acceptabelt att jag aldrig vet hur mycket saldot på kontot är eller vad resan kostar. Systemet måste göras om, åtminstone vad gäller flerzonsresor och flerpersonersresor!

  3. Per : Det är inte acceptabelt. Men jag har åkt från Uddevalla, från Tjörn, från Stenungsund och tillbaka från alla ställen. Har inte upplevt ett enda fel med debitering eller fel med avgångsort. Det kan hända att jag haft osedvanlig tur, men jag tror faktiskt inte det. Men samtidigt är det ju möjligt och i så fall har jag ju fel.

    Men jag tror det handlar om apparaternas inställning. Som stressade förare har ansvar för (och egentligen ska det skötas från centrala datasystemet, men sånt klickar ofta, då måste förarna kolla om jag förstår det rätt) och de har knappast tid för det när allt är så tight och pressta. Det är den biten vi borde kritisera istället för det nya systemet.

    Sen tycker man ju att det borde gå att knappa in hela resan med en gång. Med en knapp som det står antalet zoner på eller nåt sånt. Det borde inte vara så svårt att ha maskiner med knappar för 2 zoner, 3 zoner osv. Numrerade knappar alltså.

  4. Så du skulle tycka det var OK att köpa en bil som ibland drar 0,4 liter/mil och ibland drar den 7 liter/mil. Du vet inte när den kommer att dra 0,4 och när den drar 7 och det finns inget sätt att bevisa för bilföretaget du köpt bilen av att den beter sig konstigt, och de tänker definitivt inte göra något åt saken. Du tvingas alltså alltid att tanka när du skall ge dig ut för du vet inte i förväg hur mycket bilen kommer att kosta dig. Jag tycker inte det är OK.

    Exakt så är det med VT idag. Du vet inte om resan kommer att kosta dig 25:- eller 80:- och du kan inte bevisa att du inte har gjort fel och de vill inte återbetala dig och de vill heller inte se till att deras system fungerar. De kan heller inte tala om för dig vad din resa kommer att kosta fast du kan tala om exakt vilken hållplats du komer att stiga på och exakt vilken hållplats du kommer att stiga av.

    Och du tycker att GP överdriver problematiken med VT:s feldebiteringar….tror inte det!

  5. Marie: Jag förstår inte problemet. Jag vet vad resan kostar. SÅ länge man åker inom en zon är det dessutom inget krångel med stämplingen. 16:50 kostar det. Det står på maskinen när jag stämplar. Dessutom ser jag vad jag har kvar på kortet.

    När jag åker över zoner är det krångligare. Men på landet är det bar att fråga vad det ska kosta. Där har förarna mer tid än i stan. Är man ensam kan det bli som Per redovisar ovan.

  6. Herregud, det där med att glömma att ”checka ut” det löser sig så småningom. Så svårt är det inte att komma ihåg.

    Jag bor i Stenungsund och har också åkt på ett par enstaka märkligheter, som att det dragits för mycket när jag glömt att stämpla ut. I stället för Göteborg så har det dragits ända tillbaks till Uddevalla…

    Det är ändå barnsjukdomar. Det kommer vara ett suveränt instrument för att verkligen veta hur folk åker. Dessutom innebär det ETT kort att hålla koll på, man har ”100-kortet” bakom sitt månadskort. Enkelt att åka utanför sitt område, ingen katastrof när månadskortet löper ut, man har pengar på kortet. Som boende i en kranskommun så är det också skönt att ha ett kort man kan ladda upp ordentligt. Ett hundrakort tog mig inte ens TUR & RETUR till Göteborg.

    En annan fördel är att bytestiden blivit längre genom att utcheckningen räknas.

  7. Notera också att korten har ett bäst före datum, som det inte finns någon som helst information om. Personalen på pressbyrån och liknande förstår inte ens vad man pratar om när man försöker att fixa det.
    Alltid – Ta det med tidpunkten.

    De hade kunnat göra detta MYCKET bättre.
    Varför stämpla med plus o allt? Bussen vet vart den befinner sig, och den vet vart den befinner sig när du går av. Varför inte koppla ihop allt?
    Eller då priset är för hur långt du åker, varför inte koppla den till bussens färdskrivare? Har bussen åkt så och så långt sedan du stämpla på, debiteras du så mycket när du går av.

  8. Grundproblemen verkar vara avståndsbaserad taxa (ger flera följdproblem), krångliga apparater och svårt att kolla saldo. Det finns fler vansinnigheter, tex att det bara är panten som man kan få i kontanter. Om man har pengar kvar på kortet kan man bara få ut dessa i ”värdecheckar”. Hur bra fungerar det för turister och sällananvändare? Att man dessutom bara kan fylla på med fasta belopp förvärrar…

  9. Grundfrågan är väl egentligen till vilken nytta detta systemet har skapats. Ett system som gäller i hela regionen skulle man kunna ha skapat bara genom att bestämma att samma papperskuponger gällde överallt. Den avståndsrelaterade taxan är så skild från alla annan kollektivtrafik där man betalar per zon och kan se det på en karta eller dylikt. Den enda nyttan är ju möjligen att VT skall kunna se hur alla åker. Om jag minns rätt så var det en av anledningarna när man införde det gamla systemet också.

  10. Ett problem som Västtrafik hade förut var att folk klagade jättemycket om man passerade en zongräns och att det gjorde resan dyrare. Om man åker från Sävedalen till Östra Sjukhuset så är det ju en zongräns.
    Men med dagens system så finns det ett maxpris men det kan bli billigare då man också kompencerar med en kilometertaxa.

    Jag förstår att många tycker att det ska vara dyrare att åka mellan eklanda och västra frölunda än mellan bergsjön och långedrag. Men resans maxpris finns alltid att få reda på om man är intresserad. Men sedan vet ju inte maskinerna var du ska gå av och därför kan den ju inte redovisa ett pris innan som stämmer överens med vad du debiteras för.

  11. Hej Anders!
    Det största problemet med det nya systemet är att det är för komplext, om du inte reser med områdesladdning(periodkort).

    Det gamla systemet med fasta zoner och att du i förväg visste hur många kuponger det är inom eller mellan zoner var lätt att begripa för alla. Likaså var det enkelt att resa både ungdom och vuxen på samma kort då du bara stämplade olika antal kuponger/person.

    Med det nya systemet har man delvis behållit det gamla zon-tänkandet, resa inom en zon=fast avgift. Problemet uppstår om du skall resa över till en annan zon. Då vet du inte vad resans slutgiltiga pris kommer att bli, då detta avgörs vilken hållplats du går av på!

    Likaså måste du välja när du köper ett kort med kontoladdning om det är en vuxen eller en ungdom som skall använda kortet – detta går dock att frångå om det finns en gul kortläsare i bussen, annars måste du be chauffören om hjälp. Slutstats krångligare med det nya systemet, om man i familjen tidigare delade på ett 100-kort.

    Som krydda på löken har ungdomar som bor i Härryda kommun
    fått en rejäl prisökning då de reser i kommunen.

    Exempel: med det gamla 100-kortet kostade det 1 kupong för min son att resa ca 3 km till skolan = 8,20 kr/resa.
    Med det nya systemet har priset plötsligt blivit 18,80 kr för samma resa – Hur motiverar Västtrafik denna ”lilla” ökning?

    Det fantastiska är att om han istället reser till Korsvägen blir resan endast 1,20 kr dyrare dvs totalt 20 kr och skulle han resa till Nils Ericssonsplatsen kostar det totalt 21,30 kr.

    Jag anser att Västtrafik borde ha bestämt sig för att behålla det gamla systemet med kupoger och zoner ELLER helt och hållet gått över till avståndsbaserad taxa. Nu är det en konstig blandning av det gamla med zoner och det nya med avståndstaxa!

    /T

  12. Thomas, jag tycker du uttrycker det bra. Både de problem som finns och lösningar på dessa. Samt de konsekvenser blandningen mellan zon och kilometer får. Jag håller emd om att antingen borde man ha ett zonsystem eller ett kilometersystem. Blandningen är inte förståelig.

  13. Är det inte konstigt att göteborgarna inte kan sluta tänka i kuponger? Det är många år sedan kupongerna försvann.
    Och tänk vilket liv det skulle bli om det bara fanns ett kilometersystem – det skulle bli enorma höjningar för dem som bor t ex i Angered, och motsvarande sänkningar för dem som bor i centrala Göteborg, där man oftast åker korta sträckor. Jag tror att det här är rätt tänkt, men att det finns en del inkörningsproblem.

Kommentarer är stängda.