Inte håller då jag med Flyborg om det nya systemet på Västtrafik

De erfarenheter jag har av det nya biljettsystemet är positiva. Jag har åkt från Uddevalla kommun (Hälle) och Orust (Vindön) till Göteborg och tillbaka sen igen. Från Orust (Henån) till Tjörn (Klädesholmen) har jag också åkt. Alla resorna utom Henån-Klädesholmen har inkluderat minst två byten innan jag kommit fram. Det blir minst 6 registreringar av kortet det. Vid påstigning (då måste man använda plusknappen) och avstigning. Jag har inte upplvt något egentligt problem. Ingen stress och inget fel. Vid många byten och resor över zongränser är det en del som upplever detta som ett problem och många har fått fel summa dragen. Det första är ju subjektivt så det handlar om att vänja sig, eller så kanske en del alltid kommer att tycka det är jobbigt. Det senare är uppenbart barnsjukdomar hos systemet om man får anta att Västtrafik rättar till.

Men mest använder jag det nya 100-kortet inom Göteborg och då är det inget problem alls. Håll up kortet framför maskinen när man går ett fordon, det är allt. Vid byte håll upp kortet igen. I det fallet är det ingen skillnad mot tidigare situation, det är lika många stämplingar. I detta fall ser jag (och förmodligen väldigt få) något problem överhuvudtaget. Majoriteten avresor med Västtrafik är av denna karaktär.

Det som tycks väldigt problematiskt med systemet är när man ska åka flera personer på samma kort. Då är det en rad knapptryckningar man ska göra. Förmodligen omöjligt att komma ihåg och att lära sig. Om det inte hade varit för depositionsavgiften på korten hade detta problem tillfälligt kunnat lösas genom att människor skaffar sig flera kort. Men det blir ju extra dyrt genom depositionsavgiften. En enkel, tillfällig och kortsikitig lösning vore därför att Västtrafik tog bort depositionsavgiften. Detta kan man gör medan man arbetar på en mera permanent lösning. I övergången till det nya systemet med kombinerad zon och avståndstaxa har det också blivit en del märkliga prisffekter med underliga höjningar vissa sträckor. Något som Västtrafik föstås måste titta över.

Jag tycker det nya systemet är bättre än det gamla vi haft i Göteborgsområdet och Bohuslän. I resten av Västtrafiks område har man haft ett annat system, även där Flyborg bor, och det systemet kan jag inte uttala mig om. Men det har varit krångligt, även för en enskild person, när man åkt mellan de olika områdena. Och många busscahufförer har varit tvungna att hantera flera olika biljett- och betalsystem. Inte direkt lättare det heller.

Så jag håller inte med Flyborg om att det nya systemet ska bytas eller göras om i grunden (och jag är ju också resenär), men en del bekymmer och problem behöver lösas. I väntan på det är det säkert bra att det gamla systemet förlängs lite (men då pratar vi bara om systemet i Göteborg och Bohuslän väl, inte dte i retsen av Västtrafiks område?). Inte heller har det nya systemet med nödvändighet inneburit att det blivit krångligare för fler personer än det antal som det blivit lättare för. För de senare finns också.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

9 svar på “Inte håller då jag med Flyborg om det nya systemet på Västtrafik”

  1. Inte håller jag med Dig Svensson i denna frågan. Det räcker fuller väl med att motbevisa påståenden från ledamöter i Västtrafiksstyrelse att det inte finns enklare system. Det finns det. Jag använder det själv varje gång jag reser till Östergötland, antingen bara inom Linköping eller mellan Linköping-Vikingstad-Tranås. Samma enkla system som Östgötatrafiken har, finns också inom Jönköpings Län m.fl Länstrafikbolag i Sverige. Finns för de som pendlar oregelbundet med kontantkort på Swebus sträckan Borås-Ulricehamn-Jönköping.

    Enkelt system där Du som reser direkt ’bokar’ genom att trycka hur långt Du skall resa på Regionaltågen Skövde-Falköping-Jönköping-Nässjö fick Du visserligen läsa en karta eller tabell om Du inte visste/vet vad Din avstigningsstation hade för bokstav+sifferkombination – Du trycker/tryckte bokstav siffra, datorn håller lätt reda på var Du är, Du trycker bara DIT Du skall, rätt avgift dras och efter att Du sett den avgiften kommer resten Du har kvar på kortet upp automatiskt. Bokstäver till vänster på apparat och siffror till höger – även synskadade kan lära sig var i klockläge rätt bokstav-siffra ligger. Smidigt enkelt och snabbt.

    Västtrafikssystem fungerar inte så – hur mycket information som än ges är systemet i sig inte bara tungrott utan visar okunskap hos systemprogrammeraren/na som inte setts sedan början av 70-talet och då endast hos de som ’lärde sig själva’. Avsaknad av fungerande flödesplan för gällande programvara lyser igenom.

    Värst av allt med Västtrafikssystem är att inte ens jag, universitetsutbildad och från början systemprogramerare, ens i drömmarnas värld skulle kunna räknas som enkelt eftersom det har tre inbyggda fel som kräver helt ny programvara för att klara upp: Systemet är inte användarvänligt för funktionshandikappade och äldre. Redan detta med utstämpling vid resa utanför zon är en extrem och helt onödig felkälla. Systemet har inte tagit alla teoretiska och i praktiken vanliga resenärers behov av kombinationer i beaktande. Systemet ger inte automatisk uppgift om dragen avgift samt restvärde.

    I första fallet är det näst intill omöjligt för de som är synskadade att använda apparaten. Räcker inte ens med daglig träning OM man inte vill begränsa åkandet för denna kategori till att bara vara ’som vanligt’ dvs hela spontanåkning från t.ex. Göteborg till bekanta i låt oss säga Grebbestad är helt kört!

    Det är dessutom på grund av utstämpling helt omöjligt att för mig själv som har stora svårigheter att gå på, gå av, få tillgång till handikapplats (OBS det är nästan bara svenska tjejer mellan 18 och 35 som gör resandet i sig till pina då de anser att vi handikappade skall be vänligt för att få tillgång till de för oss reserverade platserna, detta sker dagligen) det är jobbigt nog att stå och stämpla månadskortet när Du har rörelsehinder och andra resenärer har bråttom – stämpla vid avgång – GLÖM DET!

    När det gäller vanliga resor som familjemedlemmar eller släktingar gör utanför för högtrafik och tid då skolkort gäller, så är systemet helt odugligt. Vilket jag sett ett antal mornar då jag åkt hem från min dotter i Majorna med tidigaste morgonvagnen för eget byte till Tuve(det skulle fungera eftersom det är en zon). Vanligt förekommande en vuxen och en skolelev som åker innan skolkortet gäller. Den vuxne skall betala för längre sträcka (byte enligt vad som hörts till tåget norrut i Bohuslän) den unge åkt tidigare för att följa släkting till tåget men stanna kvar i stan tills skolan börjar och åka hem på skolkortet. Alternativt två vuxna som i vanliga fall åker bil, en skall åka längre sträcka, en skall byta till flygbuss och då betala särskild biljett med kort på flygbussen. Om båda, eller fler, stämplas in med kontantkort samtidigt, så kan inte ens i sinnevärlden den enas (som inte behöver ha kortet när den gått av vid centralen) ’biljett’ stämplas ut och denna andra vara kvar för utstämpling efteråt.

    Detta är bara några av ett större antal fel som INTE beaktats i det nya systemet. Hade jag skrivit så bedrövligt dataprogram utifrån ett eget eller andras datasystem, på 70- eller 80-talen, hade jag blivit helt utskrattad. Misstänker starkt att kravspecen som lämnats in av beställarna har stora brister, men det är INTE skäl för att någon kunnig systemprogrammerare skall lägga upp så inkompetent system!

  2. Debattartikeln var enbart ett sätt att ta billiga politiska poäng.
    Hon vill gärna poängtera att ordförande är socialdemokrat som om dom enbart skulle vara bakom detta ”onda” system.
    Hon hoppar säkert medvetet över att även folkpartiet står bakom det här systemet.

  3. Jag ber om ursäkt.
    Det var en hänvisning till Norah som tycker att ett system där man trycker in olika koder är användarvänligt. Jag missade att poängtera det att det var en fråga till henne.

  4. Hej Anders,
    Min invändning är framförallt kartläggningen av våra resor/personuppgifter som blir sociogram i det lilla, via Västtrafik att läggas till sociogram i det stora, t.ex. FRA och datalagringsdirektiv.
    Rättssäkerheten när det gäller vad uppgifterna ska användas till, vem bevakar den? En klok person sa till mig idag att hela diskussionen handlar väldigt mkt om knapptryckning men väldigt lite om effekten. Vi kör en aktionsdag på lördag i Sthlm för att återigen lyfta integritetsfrågorna. En tvärpolitisk sådan.
    Allt gott!
    Annika Beijbom

  5. Annika: Den invändningen är giltig, men detta kan lätt kringgås genom att kortet inte registreras, alternativt registreras på en helt annan person. Korten är inte personliga och får lånas ut till andra.

  6. Det största problemet är för min del att priset ständigt blir olika på samma resa. Förra helgen åkte jag från Göteborg till Timmele via Ulricehamn och tillbaka igen. Resan dit kostade det 99 kronor och resan tillbaka 107 kronor. Ingen större skillnad men det är irriterande att det blir fel, trots att jag trycker rätt.
    Jag ringde till västtrafik och frågade vad det skall kosta när man dessutom har månadskort inom Göteborg. Svaret jag fick efter en hel del funderande och knappande: ”Det borde bli ungefär 75 kronor”. Att få tag i den algoritm de använder för att räkna ut priset verkar dessutom vara omöjligt.

  7. Esbjörn: Det där verkar inte helt riktigt fungerande. Det har ju uppenbart med avståndstaxan att gröa. Men mellan samma hållplatser borde det ju vara lika långt tycker man.

Kommentarer är stängda.