Varför ny spårväg i Stockholm, men inte i Göteborg?

I Stockholm byggs spårvägen ständigt ut och nya projekt diskuteras. Det senaste är nu en förlängning av Tvärbanan från Alvik till Solna, något som förstås ökar bytesmöjligheterna och möjligheterna till alternativa transportvägar med kollektivtrafiken genom Stockholm.

I Malmö och Lund funderar man också över att bygga spårväg. Både här och där.

I Göteborg däremot, staden med mest spårväg och sämst kollektivtrafik händer egentligen ingenting på spårvägsfronten. Inget nytt planeras och inget nytt byggs.

Det är faktiskt mycket konstigt, eller så är det inte det ändå: I Göteborg finns en dominerande arbetsgivare, det är ett stort bilföretag. Förresten är det egentligen två, två bilföretag, Volvo och Ford (Volvo Personvagnar) . Förmodligen är det anledningen till att kollektivtrafiken är så usel i Göteborg. Det har funnits ett behov hos alla (medvetet och/eller omedevetet) och ett intresse hos bilindustrin att gynna just bilismen.

Men faktum är att det vore mycket enkelt att bygga ut spårväg och/eller pendeltågstrafik i Göteborg. När det gäller spårväg så finns det ett reservat för spårväg i Backa. En ny spårväg skulle kunna stå klar till Backa inom några år.

Inte heller skulle det vara svårt att bygga en ny spårväg på Norra Älvstranden, över Lundbyvass, Lindholmen och Sannegården till Eriksberg. En återuppbyggnad av Bräckelinjen från Eketrägatan vore också enkelt. Då ska man förstås i samma veva göra en förlängning av denna linje ner till Eriksberg via kanten av Krokängsparken.

Om man dessutom, istället för att riva upp och/eller bara överge gamla järnvägsindustrispår utnyttjade dessa för spårvägstrafik, skulle de gå att starta spårvägstrafik över Ringön (där finns spår som är överasfalterade, men inte upprivna) och vidare ut igenom Backadalens industriområde och ända till Bäckebol. Och varför inte en spårväg längs med södra älvstranden ut till Klippan.

Och vad det gäller pendeltåg finns ingen anledning att vänta på att Västlänkens tunnel genom centrala Göteborg blir färdig. Bygg istället en station i Gamlestaden som då kan bli en central knutpunkt för pendeltågstrafik. Kombinerat med en knutpunkt i Almedal så behövs antagligen inte ens någon tunnel. Dessutom borde spåret ut till Volvo med det snaraste iordningsställas för pendeltågstrafik.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

6 svar på “Varför ny spårväg i Stockholm, men inte i Göteborg?”

  1. Spårväg – poor man’s metro, sa dom i USA. Det diskuteras utbyggnadsplaner för spårvägen i Stockholm – men de styrande moderaterna deklarerar att ”utbyggnaden av t-banan i Stockholm är avslutad”.

    Trots att Stockholm beräknas växa med en halv miljon på 25 år.

    Det är möjligt att det är ännu sämre i Göteborg, därom vet jag intet. Men ta inte Stockholm som ett föredöme. Ta Madrid istället, där man inviger en ny t-banelinje om året.

  2. Stockholm har gått från förvaltnings- till industri- och nu efterindustriell informationsstad. Göteborg har inte lämnat industriskedet bakom sig ännu. Det kan vara en del av bakgrunden. Moderna spårvagnsnät hör hemma i moderna städer – och dessvärre har vi inte så mycket av spårvagnar av modern typ (eller någon annan typ heller) i Stockholm. Finns ingen anledning att idealisera när bossarna fortfarande tror att motorvägar är något att satsa på!

  3. I Stockholm bygger de borgerliga partierna ut spårväg under hånfulla tillmälen från (s). I Göteborg som har haft (s) styre under 3? eller 4? mandatperioder är det inte någon större fart på spårvägsbyggandet (OK för Chalmerstunneln och Evenemangsstråket – men för övrigt). Allmän spårvägsfientlighet hos (s)?

  4. Tom : Orsaken är nog snarare den jag föreslår: Volvo.

    Alla stora partier i Göteborg är överens i dessa frågor.

  5. Kollektivtrafik är positivt även om vinsterna blir större ju större staden är. Men spårvagnar är nog den sämsta sorten – man måste ständigt lägga om rälsen (som nu på Linnéplatsen), de kommande höstlöven kommer att orsaka kaos och när en vagn går sönder stannar all efterföljande trafik.
    Tunnelbana löser en del av problemen men min favorit är trådbussar; eldrivna, kan köra om varandra vid problem och de använder vanliga vägar.
    Med hybridteknink (som nu provas av Volvo Buss) borde de dessutom kunna köra regionalt som diselhybrider och via tråd i city samt dessutom fixa jobb i Göteborg och på andra orter där Volvo gör bussar.

Kommentarer är stängda.