Slakten av Saab

Idag kommer förmodligen styckningen av Saab att meddelas och det blir klart med kinesiska BAIEC:s (som det förkortas på varumärket) eller BAIC:s (som det förkortas i svenska medier) köp av delar av Saab Automobil. Den som tror att det leder till något annat än färre jobb i Trollhättan är enligt min mening mer än lovligt naiv. Saab Automobil som företag kommer att styckas upp i småbitar, ja det har faktiskt redan gjorts, och säljas bitvis till olika spekulanter. Företaget blir alltså slaktat, det försvinner i praktiken. Och jobben i Trollhättan blir med all sannolikhet betydligt färre.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • Som så många gånger förr når Du och jag liknande analysresultat trots att vi står på olika sidor politiskt. Du har helt rätt som jag ser det i Din analys.

    • Anders_S

      Inger: Jag tror det handlar om sunt förnut och att använda sin tankeförmåga. Att inte låta sig förblindas av känslor.

  • Ja, så lär det bli. Men vad är annat att vänta av ett företag som gjort förluster på 27 miljarder under 2000-talet? Det är egentligen ett under att Saab fortfarande finns kvar.

  • bosse

    Från en som är lite insatt: Tekniken som säljs är alltså teknik som inte kommer användas på SAAB. Det handlar om teknik till GAMLA modeller. Vem vet vad framtiden innehåller men att just denna affären skulle innebära en styckning är felaktigt.

    Hans Engnell: tänk efter lite nu.. du säger det nästan rakt ut själv. Tror du GM hade behållt SAAB om de bara genererat förlust år efter år? Säger inte att SAAB har varit någon vinstmaskin men tror du man väljer att ta ut vinsten i Sverige där skatten är hög eller lägga den i USA där skatterna är låga? Årena innan krisen satte SAAB bland annat ”personligt” försäljningsrekord. Finns flertal exempel på hur GM har flyttat pengar från SAAB och till sig själva. De har även gjort liknande saker mot Opel.

    • Anders_S

      bosse: Det är liksom inte så att jag eller andra inte förstår att det handlar om maskinerna till de gamla modellerna. Men det finns ju inga nya modeller som säljer. Så det hela innebär ändå det jag skriver. Jag har dessutom arbetat på Saab en lång tid. Under de lönsamma åren på 1980-talet.

      Sen har Sverige mycket låga bolagsskatter. Ditt resonemang kan stämma på den punkten, men behöver inte göra det.

  • bosse

    Anders_S: klart de nya modellerna går dåligt. Hela marknaden går dåligt och samtidigt måste man dras med rykten om nedläggning, snackas ned helt i onödan av sin egen näringsminister osv. Klart potentiella kunder blir oroliga och försäljningen går dåligt… samtidigt kommer en nya 9-5 ut i april och 9-4x är inte allt för långt efter. Förutom detta lägg till de pengar som kommer in från BAIC så kanske det finns hopp ändå.

    Viktigast är dock att man vågar ta steget fullt ut med nästa 9-3, överlever man krisen samt lyckas med den så tror jag på en framtid för SAAB!

  • Problemet, Bosse, är att Saab alltid har varit en väldigt liten biltillverkare. ”Säljrekord” betyder i Saabs fall inte särskilt mycket räknat i volymer – särskilt inte som förlusterna fortsatt ändå. Vad har de… ett vinstår de senaste 21 åren? Jag försvarar inte GM som ägare, uppenbarligen har de inte skött sig särskilt bra. Och att utveckla en ny Saab 9-5 med ett nypris på 330 000 – hur tänker de då? Saab gör fina bilar, men några affärsmän är de då rakt inte.

  • Pingback: Saabtillverkning i Kina - men inte i Sverige | Svensson()

  • Pingback: Så kom då beskedet - nedläggning av Saab | Svensson()