Saabtillverkning i Kina – men inte i Sverige

Styckningen av Saab, försäljningen av utrustning till BAIC i Kina och nedläggningen av det svenska företaget Saab Automobil kan innebär att vi får se tillverkning av Saab-bilar i Kina, men ingen tillverkning alls i Sverige. Inte helt oväntat efter att det blev känt att GM låtit bilda en mängd småföretag för att ta över delar av Saab och kunna sälja ut företaget styckevis. Den första försäljningen var delar av produktionsapparaten til BAIC. Den utförsäljningen kommer att följas av fler utförsäljningar, för en ordnad avveckling betyder nedläggning, styckning och avyttring.

I spåren av GM:s beslut att lägga ner Saab i Trollhättan följer nu också varsel om uppsägning hos udnerleverantörer. IAC har flaggat om varsel om uppsägning av 1000 anställda i västra Sverige. Även andra underleverantörer kommer säkerligen med varsel i nästa vecka.

Samtidigt är det också uppenbart att beslutet om nedläggningen tagits för ett bra tag sen. Det är ingen plötslig grej som en del av gammelmedia låter påskina. Förmodligen togs beslutet när Koenigsegg drog sig ur affären och sedan har GM bara förberett det hela noga. Exempelvis bildat småbolag för att stycka och sälja Saab Automobil i bitar, varav försäljningen till BAIC i Kina är en första bit. Man gick också ut med beskedet när alla Saab-anställda gått på julledighet. Allt för att minimera mängden protester och klagomål.

Det var ingen ingivelse från GM:s sida att lägga ner Saab i Trollhättan, det har varit planerat sen en längre tid. Spyker har antagligen hela tiden varit ett villospår, för vem vill egentligen göra affärer med affärsmän kopplade till ryska maffian?

Läs också:

  1. Vad man borde gjort i Trollhättan
  2. Slakten av Saab
  3. Grön omställning behövs
  4. Oavsett om det finns köpare eller inte så försvinner jobben
  5. Nedläggning av Saab i Trollhättan
  6. Politiker och fack i Trollhättan fortsatt naiva
  7. Koenigsegg har aldrig varit en trovärdig köpare av Saab
  8. Nej, det finns inget hopp för Saab
  1. Spykers anbud på Saab lika oseriöst som Koenigseggs
  2. Ryska intressen bakom Spyker
  3. Med Saab i händerna på ryska maffia blir det färre jobb
  1. De som slåss om resterna av Saab Automobil
  2. Saabs kinesiska delägare och jobben i Trollhättan

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, Kildén & Åsman, Approximation,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Pingback: Claeskrantz.se » Saabs död Maud Olofssons ansvar – Fundamental inkompetens och dumdryg arrogans från alliansen()

  • Om man får tro en artikel i dagens SvD http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/dodsstoten-nar-gm-beholl-opel_3970795.svd beseglades Saabs öde den dag då GM valde att behålla Opel. Den nya 9-5’an med, såvitt jag förstår det, färdig produktionslinje, skulle konkurrera för mycket med Opels nya modell Insignia.

    Vad som sagts i alla förhandlingar kan man givetvis inte veta men alldeles osannolikt är det inte att nämnda problematik även fick Koenigsegg-affären att spricka. Kanske fanns här restiktioner kring nya 9-5.

    • Anders_S

      Allianspartisten: Som jag skriver och skrivit många gånger. Det har varit bestämt sen länge. Eventuellt skulle Koenigsegg fått köpa merparten, Men produktion i Trollhättan har aldrig varit påtänkt. Inte i någon lösning.

  • Det Du anser borde gjort i Sverige är inget som är genomförbart i Sverige. Sverige är inte ett kommunistiskt land – det går inte att som medlem i EU tillverka bilar som inte säljs på den öppna marknaden oavsett tillverkningskostnad eller ägare. Konkurrensdirektivet omöjliggör även att svenska myndigheter skulle uppmanas att köpa viss bil bara för att den tillverkas i Sverige av i nuläget Amerikanska ägare. Den biten är ohållbar.

    Däremot håller jag med Dig om att omställningen av transportmedel, privata och kollektiva, så att vi lever enligt de ramar som jordens resurser medger är viktig. Här har svensk industri, rent allmänt, tyvärr inte tänkt så mycket på att minska energiberoendet av olja, kärnkraft o.s.v. Tekniken har i Sverige hamnat i bakvattnet av de stora nya innovationerna. I Usa (som ex) håller man redan på att gå över från teststadiet av produktion av grön bensin som utvinns från snabbväxande alger som behöver stora mängder CO2 för att fotosyntesen skall gå så snabbt som möjligt och där algerna som skördas kallpressas som olivolja för att ge grön bensin till flygindustrin. Vi har inte de teknikerna framme. Andra tekniker som låg i startstadiet under slutet av 70-talet lades i malpåse. Antingen är de idag bortglömda, eller som i något fall uthyrdes(!) patent till bl.a. Japan som vidareutvecklade nya svenska tekniska lösningar sida vid sida med nya innovationer inom bl.a. dataskärmstekniken.

    Det som jag personligen tycker är viktigt, oavsett var vi står politiskt, är att vi även tänker ett steg till när det gäller att tillvarata råvaror som finns i gamla bilar, lastbilar, bussar, tåg och flygplan. Det går inte att försvara att bilar lämnas till auktoriserade skrothandlare som tar hand om de miljöfarliga bitarna. Det krävs ny teknik där man i princip monterar ner bilar o.s.v. på ett löpande band så att alla råvaror som bryts eller utvinns till stora kostnader, ekonomiskt och miljömässigt, tas tillvara för att användas i nyproduktion av liknande eller andra produkter som ‘behövs’ för vår välfärd. Sedan kan man diskutera nolltillväxt eller inte. Det är mycket som behöver göras för att satsa på ren luft och rent vatten som går att göra och där det vore helt möjligt för svensk industri att satsa på att vara först att göra detta. Vi hade Holmens Bruk som tidigt gick över till slutna system så långt som möjligt. Men vad hände sedan???

    • Anders_S

      Snälla Inger: Kan du inte istället läsa vad jag skrivit. Istället för att argumentera mot något jag inte skrivit. Dvs jag föreslår inte produktion av bensinslukande miljöförstörande bilar. Och ja, jag är medveten om att det förmodligen krävs ett annat samhällsystem (Vileket Kina inte är, Kina är en kapitalistisk diktatur) för att gör allt jag vill. Men det är ju en del av vitsen med mitt inlägg. För statliga insatser så duger det dock gott med kapitalism. Dsv kapitalism är inget hinder för staten att lägga sig i.

  • Inger: Du har rätt – EU tillåter inte industripolitik som Samir Amin påpekar i artikeln http://www.monthlyreview.org/1206amin.php. USA gör det, Japan gör det, Kina gör det – men inte EU som därför naturligtvis i det långa loppet kommer att få se sig frånsprunget av mindre rigida liberaler. Antagligen har denna perversa situation uppkommit för att industripolitik i det förflutna alltför ofta har syftat till att hålla liv i döende branscher, inte till att hjälpa fram nya, och därför blivit diskrediterad.

  • Anders_S:
    Jag kan inte se annat än att produktion i Trollhättan var aktuell i Koenigsegg affären i det fall man avsåg att 9-5 skulle ingå. Investeringar i denna typ av produktionslinjer är enorma. Dock, det kan mycket väl vara detta det sprack på – att 9-5’an inte skulle vara med i önskad omfattning -, fast det inte sagts. Att producera bilar i Kina för att ”skeppa” till Europa är ingen hållbar lösning, vare sig ekonomiskt eller klimatmässigt. Produktion av bilar och andra ”skrymmande” produkter kommer som jag ser det ske mer i närområdet än nu.

    Spyker-affären tycks mer vara en ”B-kopia” av Koenigseggs-affären. Främsta syfter här var nog att från GM visa någon form av god vilja.

    • Anders_S

      Produktionsutrustningen för 9-5 hörde till det som köptes av BAIC. Sådana bilar ska tillverkas av dem i Kina. Fortsatt produktion av 9-5 i Trollhättan har aldrig varit aktuellt.