Geely – företag med komplicerade ägarförhållanden

Del 11 av 15 i serien Utländska ägargrupper i Sverige

geely_logoVolvo Personvagnars nya ägare heter Geely. Det är ett kinesiskt företag, grundat 1986, som började med billtillverkning så sent som 1997. Ägandeförhållanden i koncernen är invecklade och komplicerade, men i grunden är det ett privatägt kinesiskt företag. Den dominerande ägaren ska vara Li Shufu. Det är ett av de tio största bilföretagen i landet och ett av Kinas 500 största företag.

Moderbolaget i Geely-koncernen heter Zhejiang Geely Holding Group (kallat Geely Holding Group). Ett dotterbolag är det börsnoterade företaget Geely Automobile Holdings. Det senare företaget är moderbolag för koncernens bilverksamhet och är registerat i skatteparadiset Cayman-öarna i Västindien samt noterat på börsen i Hong Kong.

Ägandet i Geely Automobile går via bolaget Proper Glory Holding Inc i ett annat västindiskt skatteparadis, British Virgin Islands. Huruvida Zhejiang Geely Holding Group äger detta bolag eller inte framgår dock ingen stans. Som man kan se på skissen över företaget är det en invecklad ägarstruktur som uppenbarligen syftar till att dölja det reella ägandet och att minimera skatter och avgifter till gemensma välfärd i olika länder. Hur stor andel Geely Holding Group egentligen äger i Geely Automobile Holdings verkar dock något osäkert då det förekommer en mängd olika uppgifter i olika media och ingen av dem stämmer med företagsskissens uppgifter. Det är vad jag förstår är det Geely Automobile Holdings som blir ägare till Volvo Personvagnar.

Geely Automobile Holdings bildades 2003 genom ombildning av företaget Guorun Holdings Ltd:

Geely Automobile Holdings Ltd., formerly known as Guorun Holdings Ltd., embarked on a major restructuring in 2003. By establishing two joint-venture associated companies in Ningbo and Shanghai with Zhejiang Geely Holding Group Ltd., a major privately-owned auto manufacturer in China, the company had successfully entered into China’s booming sedan industry.

In the same year, the company set up an auto parts subsidiary in Taizhou of the Zhejiang province, further consolidating the foundation of the company’s investments in China’s automobile industry, thus successfully transforming the company’s key businesses into automobile manufacturing and the related areas.

In May 2004, the company’s two associated companies agreed to acquire other auto-related assets under Zhejiang Geely Holding. After the acquisitions, the automobile research and development organizations under Zhejiang Geely Holding, all operating production plants, car models, and respective engines and gearboxes being launched or to be launched would have been included in the two associates formed by the company.

This restructuring should enable the company to share the same interests and benefits with Zhejiang Geely Holding in their future developments in auto-related businesses.

Företaget Geely International, grundat 2002, registerat i Hong Kong och dotterbolag till Geely Automobile Holdings, är det företag som handhar import av insatsvaror och export av företagets bilar är Kinas nästa största bilexportör.

Redan innan köpet av Volvo expanderade Geely utomlands genom mindre uppköp och etablering av Joint Ventures i Kina:

·The establishment of Shanghai LTI Automobile Components Co., Ltd. in 2007, a joint venture with Manganese Bronze Holdings who are the makers of the iconic London Taxi.

·The acquisition in 2009 of Drivetrain Systems International Pty Ltd, a leading global transmission developer headquartered in Australia.

Innan köpet av Volvo tillverkade Geely 300 000 bilar i ett antal fabriker i Kina. Inom Geely Holding Group finns också en rad andra företag som Geely Group Zhejiang Motorcycle med främst skotertillverkning på programmet. Det finns också tecken som tyder på att ägargruppen bakom Geely också har intressen i ovan nämnda Manganese Bronze Holdings även om detta bolag hävdar att det är det enda helägt brittiska bilföretaget som finns.

Läs också: Vem äger egentligen Geely?

Intressant?
Borgarmedia: SVD, DN1, 2, 3, BLT, AB1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Gensmann – dansk spekulant som kontrollerar Swedish MatchRyska intressen bakom Spyker >>
Advertisements