Spyker köper Saab – men vad köper de egentligen?

Enligt AFPhar GM nu gått med på att Spyker ska få köpa resterna av Saab. Utrustningen för att tillverka de gamla modellerna är redan såld till Kina och den nya 9-5-modellen ingår inte i köpet om jag förstått rätt. Så frågan är vad det är som Spyker köper. Ett varumärke och en fabrik i Trollhätan utan något att tillverka tycks vara svaret på den frågan.

I det här fallet är det väl inte ens en fråga om att produktionen ens ska flytta någon stans, som fallet är med Volvo Personvagnar. Här handlar det nog snarare om att Spyker nu får avveckla en fabrik i Trollhättan istället för att GM gör det. Plus att Spyker får ett varumärke till.

Att handeln med Spyker-aktien stoppats tyder nog på att AFP:s uppgifter är riktiga och troligtvis kommer Spyker att tillkännage affären på en presskonferens i kväll.

Frågan är också vem som egentligen äger Spyker Cars; Marcel Boekhoorn, familjen Antonov, Michiel Mol eller Abu Dhabi.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

10 svar på “Spyker köper Saab – men vad köper de egentligen?”

  1. ”I det här fallet är det väl inte ens en fråga om att produktionen ens ska flytta någon stans, som fallet är med Volvo Personvagnar”

    Att man planerar att producera 300 000 Volvobilar i Kina betyder inte att produktionen i Europa läggs ned. Tvärtom kan de enorma utvecklingskostnaderna för en bilmodell slås ut på flera bilar vilket snarare stärker Volvo.

    När det gäller så stora produkter som fordon är produktion i närområdet viktig inte minst eftersom transporter kommer att få allt me fokus i framtiden. Idag kunde vi på radion höra hur Rovers kinesiska köpare Shanghai Automotive Industry Corporation åter är på gång att starta upp bilproduktion i den gamla Roveranläggningen utanför Birmingham i Storbrittanien.

    Personligen tycker jag det är viktigt att fokusera på möjligheterna och inte hoten när det gäller samarbete med de ”nya ekonomierna”.

    1. Allianspartisten. Jo det gör det. allt annat är naiva drömmar.

      Att närhet är viktigt är bara dumheter. I all fall har Toyota och andra japanska bilföretag aldrig brytt sig om det. Saab och Volvo har sålt huvuddelan av sin produktion i USA. Ingen närhet där heller alltså. Du har uppenbaligen begränsad kunskap omd etta.

      Snälla du. Longbridgefabriken där Rover tillverkades är till största del riven. Det blir mycket svårt att starta upp produktion i den. Dessutom är det Nanjing Automotive som äger resterna av fabriken även om Shanghai Automotive tillverkar Roewe (kinesiska Roverbilar) i Kina. Du vet inte vad du pratar om.

      http://www.zaramis.nu/blog/2009/12/21/fran-lean-production-till-nedlaggning/

  2. ”Att närhet är viktigt är bara dumheter. I all fall har Toyota och andra japanska bilföretag aldrig brytt sig om det. Saab och Volvo har sålt huvuddelan av sin produktion i USA.”

    Det du inte alls tar hänsyn till är att en sådan fråga som klimatdebatten är något som kommer att ha inverkan på detta. Därigenom kan du inte jämföra hur det varit under, säg den senaste 30 års perioden, med den tid vi nu är på väg in i. Transporter kommer att bli dyrare och för kunderna blir klimatperspektivet allt viktigare.

    Sedan får jag väl beklaga att jag blandade ihop de två kinesiska företagen (…kunde inte göra några noteringar då jag körde bil samtidigt som jag lyssnade). Faktum kvarstår dock att reportaget, som sändes i P1, berättade om nystart av produktion. Om jag förstod det rätt har ett antal MG sportbilar redan tillverkats (vilket väl i och för sig är marginellt), dock det intressanta var att man just nu bygger en produktionslina för mer ”normala” bilmodeller. Om denna information är felaktig får du skylla på P1 och inte på mig 🙂

    1. Allianspartisten: Det tillverkas MG Sportbilar i en del av Longbridgefabriken. Av Nanjing Automotive. Men det är småserier av bilar utan nåt större antal anställda. Så kommer det att bli i Trollhättan också. Småserier av sportbilar med nåt hundratal anställda på sin höjd.

  3. Det enda vi vet med s?¶kerhet ?¶r att vi ingenting vet. Men jag ?¶r dock glad f??r de som arbetar på SAAB. D?¶remot tror jag inte att SAAB klarar sig med en så liten ?¶gare.

    Micke i Ballerup

  4. /*Påstående om vad jag tycker så är påhittat samt off-topic, borttaget*/ #AS

    Nu har Saab äntligen fått en ägare som iaf är europeisk, även om holländare är underliga…
    (jo jag vet, jag bor och arbetar i Nederländerna)

    Att Spyker skulle slakta Saab är ungefär som om du skulle köpa en travhäst i sina bästa år och slakta denna för att få käka hamburgerkött!

    Det verkar faktiskt som att dhr Muller är seriös!

  5. Enligt SAAB:s Vd kommer nya 9-5 snart ut, vilket inte st?¶mmer med ditt antagande. Inte heller skulle personal s?¶gas upp, snarare var det positiva tal om nyanst?¶llningar.

    Mikael i Ballerup

Kommentarer är stängda.