Positivt med trängselavgifter i Göteborg

Del 1 av 21 i serien Trängselavgift i Göteborg

Det är mycket positivt att politikerna i Göteborg nu enats om att införa trängselskatt. Det område som föreslagits är vettigt och avgifterna för älvpassagerna är också bra:

Politikerna enades om den inre blå zonen – en ring runt centrala Göteborg samt avgift på Älvsborgsbron och Göta älv-bron.

Det betyder att det blir 40 betalstationer och det kommer att kosta tio kronor för att passera en betalstation. Bedömningen är att den här zonen ger den största minskningen av biltrafiken i centrala Göteborg.

Men det som är mindre bra är att delar av de pengar som kommer in ska användas för utbyggand av billeder, som exempelvis Marieholmstunneln. Allt borde förstås användas för att bygga ut kollektivtrafiken.

Intressant?
I media: GP1, 2, 3,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Series NavigationKollektivtrafiken måste byggas ut >>
Advertisements
  • Henke

    Hur kan man som socialist vara för att infrastrukturen i ett rikt land som sverige ska vara avgiftsfinansierad? Det övergår mitt förstånd. Man måste väl kunna organisera om och bygga bort biltrafiken utan att falla tillbaka på snabba marknadslösningar i alla lägen?

    • Anders_S

      Henke: I det här fallet och i det här kapitalistiska samhället är det ett bra förslag. I ett socialistiskt samhälle gäller förmodligen annat. Men det är inte här och nu. Som socialist är jag dessutom anhängare av marknadslösningar där det passar och planlösningar där det passar.

  • Peter

    Vad kostar systemet? Vad kommer det att dra in? Är det inte bättre att vara direkt och satsa pengarna det kostar på kollektivtrafiken istället? Skulle inte fri kollektivtrafik minska trafiken i centrala stan? Vad blir resultatet runt centrala stan? Flyttar man inte problemet till en annan plats? Jämför gärna vad resultatet blev när man stängde Fjällgatan – antalet bilkilometer ökade rejält, och även om kanske luften på just Fjällgatan blev bättre, blev den sämre i de områden folk körde istället.

    • Anders_S

      Peter: Det är ju just det jag föreslår. Pengarna till kollektivtrafiken. Och Fjällgatan är inte avstängd numera.

  • Rex

    Alla kanske inte vill åka kollektivt. Har du tänkt på det?

    Man kanske vill åka i bilen, vilket är bekvämare, smidigare och snabbare. Den möjligheten måste ju få finnas.

    • Anders_S

      Rex: Har nån tagit bort den då? Inte vad jag vet.

      • Anders_S

        Om ni inte följer kommentarsreglerna så får ni inte in er kommentar. Inlägg om Sovjet är exempelvis off-topic och ni måste ange en giltig mejladress.

        http://www.zaramis.nu/blog/kommentarsregler/

        Jag diskuterar inte heller varför och hur jag modererar. Det är jag som bestämmer över vad som får publiceras på min blogg. Punkt slut.

  • magnus

    Jag delar inte din åsikt om att det är positivt med trängselskatt eftersom jag bor inne i centrala stan och alltså måste betala för att lämna min bostad med bil. Fast det är klart, ett alternativ är ju att lämna boendet i Göteborg och flytta till en annan stad. Om många väljer att göra detta så förlorar Göteborg vad Göteborg eventuellt kan tjäna på trängselavgifter. Dock håller jag med dig om att avgifterna inte skall gå till utbyggnad av vägar. Motivet för trängselavgifter är ju att minska bilismen, inte öka den. Ska nu folk inte kunna åka in till stan med bil måste det givetvis finnas en fungerade kollektivtrafik vilket det inte gör idag. I Stockholms innerstad finns ju tunnelbanan som fungerar bra, har täta turer med mera. Sådan turtäthet finns inte i Göteborg.

    • Anders_S

      Jag bor också innanför betalzonen, i Krokslätt (på Göteborgssidan). Men ser mycket positivt på det hela. Enda gången vi använder bilen är när vi storhandlar och det gör vi på ICA-Maxi. Det är innanför zonen om jag fattat rätt. På sommaren kör vi också till landet och då får vi betala.

      Spårvagnarna i centrala Göteborg går var 5:e minut ungefär. Inte varje linje, men i stort sett på varje sträckning inom det omrdåe som omfattas av biltullarna. Jag skule dock vilja se en utökning av trafiken på vissa sträckor och områden. Ska skriva ett inlägg om det i kväll eller i morgon.

  • Malin

    Hamnar precis innanför. Arbetar i Landvetter (de bussarna går inte ofta fast avståndet är kort). Tar mig 17 min med bil men nästan två! timmar med buss. När jag har tidgivakt (6.30) går ingen buss alls.

    Jag har tre barn. Hinner inte hämta på dagis innan de stänger om jag åker med buss. Vad har jag för alternativ?? Bygg ut kollektivtrafiken INNAN det blir aktuellt med trängselskatt!!!!

  • Anders

    Slår inte detta förslag mot de som redan ligger? T.ex. en ensamstående mor med fyra barn som måste köra alla de sina till dagis/skola, och korsa gränsen flera gånger. Eller en fattig invandrare som köpt en billig volvo och kör runt och letar ströjobb. 60 kronor om dagen är väldigt mycket för en del, men ingenting för de rika. Vore det bättre med inkomstbaserad trängselskatt?

  • Pingback: Kollektivtrafiken måste byggas ut | Svensson()

  • Bengt

    Vore det inte bättre utan några ”biltullar/grindslantar” över huvudtaget?
    Utanför ZONEN (om den nu verkligen kommer att genomföras!) kommer det att växa upp nya centra och gamla att växa sig större som lockar till sig kunder.
    Göteborgs centrum kommer att utarmas!
    Nej, det handlar inte om trängsel eller ”miljö” utan enbart om att ytterligare pungslå och begränsa vanliga människors rörelsefrihet och att få dem att bete sig som en liten ”elit” vill!

    • Anders_S

      Bengt: Vem har pratat om 5-årsplaner och planekonomi på alla punkter? Inte jag då jag definitivt inte är anhängare av det. Argumentet är irrelevant. Vissa saker lämpar sig för marknad (caféer och restauranger, småaffärer för att ta några exempel) och då ska man ha det. Vissa saker lämpar sig för plan (bostadsområdet är delvis ett (men inte byggmarknaden och fastighetsägandet), el, telefon, kollektivtrafik är andra). Jag är alltså motstånadre till kapitalism men inte motståndare till marknad. Kapitalism och marknad är inte samma sak och inte oskiljaktiga.

  • Gunnar

    ”Men det som är mindre bra är att delar av de pengar som kommer in ska användas för utbyggand av billeder, som exempelvis Marieholmstunneln. Allt borde förstås användas för att bygga ut kollektivtrafiken.”

    Vilken kollektivtrafik ska jag använda mig av när jag pendlar till jobbet i Norge, för dig går inga spårvägnar. Ditt resonemang innebär att endast inhemska göteborgare använder sig av vägnätet. Vägnätet är förstås en del av ett lands infrastruktur, och inte bara en lokal företeelse.

    • Anders_S

      Gunnar: Du ska flytta till Norge. Så lång pendling är så miljöfientlig så det förslår. Speciellt om den utförs med bil. Och självklart är det bra om långväga resenärer genom tunneln också får hjälpa till att betala. Så är det ju också i många andra länder (Schweiz, Frankrike etc)

  • Johan

    Bor innanför zonen på fastlandsidan, jobbar innanför zonen på Hisingen och har behov av bil i jobbet… Istället för att ta Älvsborgsbron som jag gör i dag (8 minuter) för att inte korka igen centrum, så skall jag alltså tomgångsputtra över Göta Älv-bron (10-20 minuter) då jag där bara får två passager/dag istället för 6? (gå-buss-vagn-buss-buss-gå eller gå-buss-vagn-vagn-buss-gå tar för övrigt mellan 40 och 60 minuter då jag både bor och jobbar på ställen som är fel för lokaltrafiken)

    Jag gillar tanken med tullkransen runt city, och jag köper tullen vid Göta Älv-bron, men att avgiftsbelägga samtliga älvförbindelser är riktigt riktigt bakvänt.
    Politikerna borde visa att de är kopplade till folks verklighet och jobba för en öppen E6’a, en öppen Älvsborgsbro så att bilar i alla fall kan passera Gbg utan att bli ”rånade”, och bygg för guds skull ut lokaltrafiken så den fungerar…

  • Gunnar

    Det är klart att min bilpendling inte är bra ur miljösynpunkt, det är jag fullt medveten om. Eftersom jag inte är 20år och singel blir betydligt svårare att ”bara” flytta. Ska man ge upp vänner och bekanta, barnens skola o.s.v. för det goda sakens skull?. Arbetsmarknaden ser inte precis lysande ut i Sverige. Och kollektivtrafiken mellan Norge och Sverige är ett skämt, och kommer så att förbli, vägtullar till trots.

    Var ligger miljövinsten i att det kommer hit långväga resenärer för att betala trängselskatt? Miljöbelastningen torde bli mycket större än nyttjan med deras pengar.

    • Anders_S

      Gunnar: Jag förstår att det är svårt att flytta, men du pendlar ju knappast varje dag så långt. Så problemet med avgifterna är nog försumbart. Dessutom kan du köra 45:an så blir det inga avgifter.

      Långväga resenärer betalar för att utnyttja vår tunnel. Precis som det fungerar på motorvägarna i Frankrike, i delar av USA och i Schweiz. Jag kan inte riktigt se problemet med det.

  • Krister

    Hela blogginlägget och kommunens beslut lyser av okunskap.

    /*Påståenden utan källhänvisningar, borttaget*/ #AS

    Men nu är beslutet fattat. Jag har behov av bilen i mitt yrke och måste passera älven för att ta mig till jobbet. Nu skall jag alltså betala för att få jobba. Verkar vara ett bra sätt att få igång ekonomin i Sverige (not). Om min hustru skall tvingas åka kollektivt till sin arbetsplats istället för att ta bilen kommer resan fram och åter att ta ca 3 timmar (med byten) istället för runt 20 minuter. Kommer miljövännerna att att ersätta henne för hennes längre arbetsdagar? Tror inte det.

    Beslutet är ogenomtänkt och har i vart fall inget med miljön att göra. Istället ser kommunen en chans att casha hem ännu mer pengar från de redan tungt belastade bilisterna. /*Påståenden utan källhänvisning, borttaget*/ #AS

    • Anders_S

      Krister: Hur vore det om ni flyttade närmare jobbet? Om det är möjligt alltså? Hur mycket reseavdrag gör ni varje år?

  • Maggan

    om man bor i Brunnsbo Hisingen och skall till sin närmaste vårdcentral som ligger vid Backaplan måste man betala trängselskatt ! Dessutom måste man passera två tullar för att ta sig över älven även om man kör Lundbyleden o därefter Älvsborgsbron, det är ju helt vansinnigt att stänga av stadsdelar så, det finns ju inga alternativa vägar. Ha lite respekt för att alla har olika förutsättningar att cykla och åka kollektivt beroende på familjesituation, typ av jobb, hur frisk man är osv.

    • Anders_S

      Maggan: Brunnsbo ligger precis som resten av Backa utanför betalzonen. En vårdcentral pÅ Backaplan innebär att man får betala trängselavgift om man kör bil. Men varför köra bil när det är gångavstånd. Är man så sjuk att man inte kan gå eller ta buss den lilla biten ska man förmodligen till sjukhus med ambulans istället för att köra bil till vårdcentralen.

      Om man bar ska ta sig över älven så är det väl bätter att ta bussen. Billigare, enklare och smidigare än bilen. Annars är ju tunneln det enklaste om man bor i Brunnsbo.

  • Maggan

    Många verkar i denna debatt ha svårt att sätta sig in i att alla inte lever likadant som de själva. Jag själv cyklar, åker buss och går mer än jag åker bil privat – MEN – det finns andra som t ex min far som är 87 år gammal är på regelbundna läkarbesök på backaplan och eftersom han har mycket svårt att gå är det vi=hans barn som kör honom med bil (5km enkel väg). Finns säkert många liknande exempel på att bil behövs till en vårdcentral t ex frisk mamma med febersjukt barn tar man inte gärna på bussen om man har bil. Vad gäller Älvsborgsbron så jobbar jag på elfirma i Frölunda bor i Backa och behöver bilen i jobbet eftersom jag är elektriker och använder bilen som full med utrustning i jobbet varje dag, när vi är ute på olika uppdrag.

    • Anders_S

      Maggan. Det blir väl att flytta till Frölund då om du jobbar där. Sen vet jag inte var din man jobbar och det kan ju göra en sådan flytt svår. Överhuvudtaget måste vi bo närmare våra arbetsplatser i framtiden. Det blir omställningar för oss alla. När det gäller din gamle far så blir det att betala 10 kronor extra varje gång. Jag tror nog inte det ruinera er eller är nåt större problem.

  • Maggan

    Nej 10 kronor ruinerar mig inte , men för ordningens skull blir det 20 kr varje gång eftersom man betalar både när man kör ut och när man kör in. Det finns ju faktiskt människor som även små utgifter slår hårt på, många pensionärer bl a. Att flytta är inte aktuellt nej när ena parten jobbar på hisingen men märk väl att även när man flyttar sig mellan olika stadsdelar på hisingen betalar man minst 1 gång ofta 2 och sedan lika mycket när man skall hem igen. Vi måste alla anpassa oss efter vad miljön klara och jag ville bara peka på en del saker som jag tycker slår fel i förslaget. Vad det gäller eget leverne kan jag peka på att vi har solceller på taket till vår villa, sopsorterar, har kompost, lågenergilampor, betalar för utsläpp när vi någon enstaka gång flyger annars är det mest tåg som gäller på semestern och då ofta till svenska fjällen för att vandra och tälta. mvh. och hopp om att vi försöker förstå att människor är olika. ps bilen är en miljöbil 🙂

  • Maria

    Om jag förstår rätt är det miljöeffekter i centrala stan man vill åt. Hisingen kan väl inte med bästa vilja i världen kallas centralt. Här har vi inte särskilt mycket trängsel eller köer om man bortser från broarna och tunneln. Alltså borde det räcka med tre betalstationer, ev fyra om man räknar med Angeredsbron. Att som i det här förslaget lägga nästan hälften av betalstationerna på Hisingen där bara en fjärdedel av Göteborgs befolkning bor är djupt orättvist. Större delen av centrala stan har inga betalstationer alls plus att de har merparten av all service och ett stort kulturutbud. Det här är ett sätt att skyffla över en stor del av kostnaderna på Hisingsborna. Nej ändra modellen till en med endast endast tre betalstationer när man ska över älven.

    • Anders_S

      Maria: Flertalet betalstationer ligger i centrala stan. Centrala Hisingen har färre. Det handlar om att få ner trafiken även på centrala Hisingen. Trängselavgifterna är fortfarande lägre än vad det kostar att åka kollektivt ska man också tänka på.

  • Jonas P

    Detta handlar inte om att värna miljön långsiktigt ! det kommer öka utsläppen
    Öka klasskillnader och segregation i samhället. Det här är bara ett nytt sätt att ta in skatter !

    • Anders_S

      Joans P: Alla biltullar/trängselavgifter/trängselskatter som införst har minskat utsläppen och trafiken. Även på sikt.

  • Anna Nilsson

    Vad är detta för dumheter?!?! Vi betalar redan skatt så det räcker! Varför ännu mer? Kan inte åka till sommarstugan eller till vårdcentralen utan att behöva betala avgiften, inte bara en gång utan flera gånger. Årskostnaden för detta blir då flera tusen kronor. Vad får jag för det, inte ett jävla skit!

    Det kallas trängselavgift, hur ofta är det trängsel i lundbytunneln?

    Att bara flytta till ett bättre ställe fungerar inte alltid!!!

    • Anders_S

      Anna: Du får väl gå till vårdcentralen. Eller cykla. Eller åk kollektivt. Sen berörs ju inte Lundbytunneln så jag förstår inte varför du tar upp den.

  • Adam

    Fantastiskt orättvist för de som bor i Backa / Kärra! Vi kan alltså inte ens åka bort till Backaplan för att handla utan att betala. Jag som bor i Kärra kommer att flytta mina ärende norrut, till Kungälv. /*reklam, borttaget*/ #AS Så det är så!

    • Anders_S

      Adam: Bor man i Kärra så begriper jag faktiskt inte varför man ska storhandla på Backaplan eller i Kungälv. Det mesta finns ju i Kärra och i Bäckebol. Annars är ju busskommunikationerna utmärkta till centrala stan från Kärra och till centrala stan och Backaplan från Backa. Om man inte ska storhandla alltså.