Trängselavgift sätter press på kollektivtrafiken

Del 5 av 21 i serien Trängselavgift i Göteborg

Förutom lite större utbyggnad av kollektivtrafiken, som pendeltågsstationer vid Almedal, Gamlestadstorg och Tingstad/Brunnsbo, nya spårvagnslinjer till Backa och Norra älvstranden med flera platser så kräver en förbättrad kollektivtrafik även en del mindre åtgärder som är billiga och lätta att genomföra. Och förbättringar och utvidgningar är nödvändiga när trängselavgiften införs.

Linje 2 och 13 bör båda två gå dygnet runt. Rutten för den ena linjen bör ändras något, för två linjer behövs knappast genom Annedal. Spårvagnslinjen längs med kajen mellan Lilla Torget och Järntorget bör byggas med det snaraste.

Buss 19 bör förlängas från Fredriksdal (Sörgårdsskolan) ner längs med Krokslätts Parkgata och via Möndalsvägen upp igen via Fedriksdalsgatan. En rundtur som alltså inkluderar möjlighet att nå ICA-Maxi, den största matvaruaffären i Göteborg samt plocka upp passagerar från utanför zonen för trängselavgifter.

Säkerligen behöver turtätheten ökas på ett antal spårvagnslinjer och bussar också. Exempelvis Mölndalsbussarna förbi Sahlgrenska. Kollektivtrafik bör införas längs med Övre Husargatan och kanske ska en ny tvärgående linje upprättas som går från nånstans i Majorna över Masthugget (Fjällgatan) till Linnéplatsen-Sahlgrenska-Wavrinskys plats-Dr Fries Torg-Pilbågsgatan-Fredriksdal och den andra vägen runt slingan som jag föreslagit för 19-bussen.

På samma sätt bör  busslinje 62 som idag svänger runt vid Skårs kyrka fortsätta till Mölndalsvägen och Lana. Då blir det en bra förbindelse österut över zongränsen från söder. 50-bussen kanske borde göra samma sak innan den kör in i Kallebäck (eller så kan buss 19 gå över en sväng till Kallebäck). Något som skulle förbättra kollektivtrafiken i Kallebäck nåt oerhört. Det finns många liknande små förändringar som kan göras som ökar utnyttjandet av och möjligheterna med kollektivtrafiken i Göteborg.

Bussar som idag kommer från västra Hisingen och vänder vid Hjalmar Brantingsplatsen bör förlängas till Brunnsbo/Backa eller Lillhagen/Skogome. Omvänt görs med bussar från östra Hisingen. Dessa bör förlängas till Eketrägatan/Biskopsgården, Eriksberg eller åt Tuve-hållet. Kanske behövs det också mer tvärgående linjer Backa-Tuve-Biskopsgården och vidare.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Trängselskatt är inte olagligtGärna trängselavgift men ännu hellre borttagna reseavdrag >>
Advertisements
  • Gerd P

    När Stockholm införde sin trängselskatt hade dom en kollektivtrafik som var utbyggd i förväg. Tunnelbanan kostade massor när den överdimensionerades vid utbyggnaden innan, men det visade sej på sikt vara klokt. Stockholm hade ett miljöperspektiv då.

    Göteborg däremot skiter fullständigt i miljöperspektivet.
    Göteborg gör bara det här för att tillfälligt få in pengar till kommunen.

    Så dom sätter igång det här i HELT fel ände –
    vi har ingenting utom trängsel och underdimensionering av kollektivtrafiken.

    För om dom -i kommunledningen- hade velat få folk att åka miljövänligt så skulle dom ha satsat på kollektivtrafiken genom att sänka biljettpriserna och dom skulle ha satsat på bättre och fler och tätare spårvagnar/bussar.

    Men dom gör tvärtom, höjer priserna och kör mycket med gamla överfulla bussar.

    Jag anser att det är helt fel att tvångsgenomföra det här trängselavgiftssystemet i dagens Göteborg.

    • Anders_S

      Det är inte kommunledningen som är det stora problemet utan en stat som tvingar kommunerna att privatisera. Ett litet problem ja, men inte det stora.

      Kollektivtrafiken är underdimensionerad i Göteborg och dåligt brukad. Det beror dlevis på att staden är felaktigt planerad. Men det är inga argument mot trängselskatten. Det är argument för den. För de områden som har den sämsta kollektivtrafiken är medel- och överklassens. De får via trängselavgiften betala till oss andra för en bättre kollektivtrafik. Man kan inte göra det ena först utan man får gör flera saker samtidigt.

      Besluten om Stockholsm tunnelbana tog för mycket länge sen, egentligen redan för andra världskriget. Tunnelbanan är en av de äldre i världen. Den byggdes med start på 1950-talet. Det finns inget samband mellan den oc beslutet om trängselavgifter. 7 % minskad trafik i hela Göteborg är en ganska bra miljöåtgärd som jag ser det. OCh ännu mer minskning i centrala stan. Det är bra. Dessutom med en bra fördelningspolitisk profil.