Det nya biljettsystemet är inte så svårt

Jag tycker inte det nya biljettsystemet är så svårt. I alla fall inte när man åker på ett enda kort. Jag åker normalt på ett kort med kontoladdning och har bara drabbats av fel en enda gång (och det berodde inte på biljettsystemet) sen jag köpte kortet. Ändå åker jag ofta över zongränser och har åkt till såväl Lidköping som Öckerö, Uddevalla, Orust och Stenungsund. Till de senare kommunerna flera gånger.

Så svårt är det inte att man ska tryck på plus när man går på, registrera kortet och sen registrera när man går av i de fall man passerar en zon. Om jag var intresserad av en resa med både områdesladdning och kontoladdning skulle jag skaffa två kort och inte stämpla kontoladdningskortet förrän jag var ute ur det område som områdesladdningen gäller. Då känns det som om det inte kan gå fel. Annars kan man förstås använda T-knappen också.  Inne i Göteborg är det förstås inga som helst problem. Det är bara att visa kortet för en maskin när man går på.

Men jag förstår att det finns en mängd olika problem och det är begripligt att förarna inte kan ha ordentlig koll på hur det fungerar ännu. Det var inte alltid de hade det med det gamla systemet heller. Och det tar sin tid innan nya system sätter sig.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Advertisements
  • Du har rätt.. i princip. De största problemen med systemet är att det är konsekvent (ibland skall man blippa och ibland inte) samt att de använder sig av ett icke intuitivt symbolspråk.

    Så små saker kan verkligen förstöra ett helt system…

    • Anders_S

      robertb: Ja även små saker har stor betydelse

  • Nodjdon

    Huu.. Biljettsystemet, jag har slutat betala sen ett halvår tillbaka, mycket smidigare och mer ekonomiskt, det är så det borde vara, det är ett ideologiskt ställningstagande jag gör. Skulle kunna tänka mig att börja betala om de byter system HELT. Fattar inte hur de kunde köpa in ett skit system från Australien, känns som att alla de som styr i Göteborg är korrupta, börjar bli för mycket skandaler och konstigheter som allmänheten får betala surt för.

    Ta en snabb titt på Östgöta Trafikens nya system;
    http://www.ostgotatrafiken.se/templates/WidePage____9629.aspx

    I Östergötland har man dessutom kunnat åka med kontoladdade kort ända sedan 90 talet, där det bara är att stoppa i en automat vid första resan och sedan stoppa i igen vid nästa, utan att det dras en resa till. Om man ville resa flera fick man prata med chauffören. Nu har de infört ett nytt system med en dosa som man bara trycker kortet mot, som det nya här, men i Östegötland har de en stor och tydlig display! man behöver bara trycka på knapparna vid första valet av resa, registrera flera resor/resenärer samtidigt, vid byte; tryck bara kortet emot läsaren.
    En 10 år gammal hade kunnat fatta att det inte behöver vara svårare än så…

  • Ett litet ord föll bort i min kommentar.. systemet är alltså ”inte” konsekvent.. 🙂 bra att du förstod ändå Anders.

  • Per Nygren

    Nej, det nya biljettsystemet är inte så svårt om man åker ensam eller bara inom en zon. Det som gör att jag svär ve och förbannelse över det, är att det är opålitligt, icke-intuitivt, ofta inte fungerar och att man inte har en aning om hur mycket pengar man har kvar på kontot.
    Jag har gjort rätt, men ändå fått betala för två resor – både på tåget och spårvagnen. Jag har stigit på vid Järntorget och på biljetten har det stått Saltholmen. Stämplat in på Centralen och på biljetten står det Munkebäckstorget. Man betalar per kilometer.
    Ofta går det inte att stämpla – apparaten lyser rött. Saldo-siffrorna är oläsligt små och försvinner på nån sekund. På Tidpunkten kan man bara få upplysning om senaste resan, om man inte väntar 48 timmar och dessutom är registrerad.
    Och hur lätt är det inte att glömma stämpla ut om man alltid åkt utan att behöva tänka på det? Tänk en sen natt på Lerums station när man kommer från krogen. Då har jag fått betala till Alingsås (en 50-lapp extra) flera gånger, utan möjlighet att rätta till.

    • Anders_S

      Per: Det är två saker som framstår som mycket besvärliga. Att inte veta hur mycket man ha, att åka fler påd en. Och jag har lagt märke till att det kan kosta olika att åka från mig till min mamma på Öckerö och omvänt. Det senare tycks alltid dyrare. Vilket ju är märkligt. Att åka flera på samma kort och att blanda områdesladdning med kontoladdning verkar också vara ett problem.

      Det kanske inte är så svårt, men kanske det inte fungerar så bra.

      Är Lerums station öppen på natten? Oavsett vilket så låter det som en skäckupplevelse. Det där med utstämpling skulle ju lösas om alla andra kommuner också gick med på enhetstaxa så som Göteborg gjort. Övertala era kommuner. Har man enhetstaxa istället för kilometertaxa så behöver man inte stämpla ut.