Bygg på Skansberget och fixa till Skanstorget

Det är helt uppenbart att Skanstorget behöver fräschas upp. En sån uppfräschning kan kompletteras med att det byggs på Skansberget där det fanns bostadshus förut. På det sättet får man in fler människor i området och en ny saluhall på Skanstorget skulle få ett större kundunderlag. Dessutom bör kollektivtrafik återinföras på Övre Husargatan och en hållplats bör förstås ligga på Skanstorget.

Att däremot avskärma torget från Övre Husargatan innebär ingen förbättring utan att torget inte kommer att vara naturligt och inte kommer att kunna fungera optimalt. Det innebär alltså ingen förbätring utan en försämring. På samma sätt skulle mer grönyta inte tillföra ett skit mer än att bli en utvidgad hundtoalett. Det som behövs är caféer, saluhall och saker som skapar kommersiella aktivitet och folkliv. Inte döda ytor där en död parkeringsplats ersätts med en död gräsmatta.

Vill man göra något av den besvärliga trafiksituationen på Övre Husargatan-Sprängkullsgatan så finns det andra bättre saker man kan göra. Exempelvis öppna upp andra gator runtomkring för genomfartstrafik, som exemeplvis Carl Grimbergsgatan, Västergatan och Sveagatan. Eventuellt bör gatorna vara så beskaffade att de ger förträde till gångtrafik, dvs så kallade gårdsgator. Kombinerat med en tunnel genom berget från Brunnsgatan till Landala skulle det ge avsevärda förbättringar om det genomfördes ihop med trängselavgifter och återinförande av kollektivtrafik på Sprängkullsgatan-Övre Husargatan.

Intressant?
Bloggat: Arbetarperspektiv,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Dan

    Jag håller helt med om Skanstorget är bedrövligt och att frågan har en nära koppling till trafikfrågan. Att dra i GBGs trafiksituation är som att spela plockepin med magnetiska nålar. De senaste åren har plockepinsessionen spelats av folk med svår parkinsson och förbundna ögon om du ursäktar metaforen.
    Rent generellt gäller det att utöka och förbättra kollektivtrafiken som gäller samt att strypa inflödet av bilar. Skanstorget med parkering i ett plan är den typ av torg som finns i små städer eller mellanstora städer med mindre tryck på stadskärnan.

  • Göran

    Håller helt med Svensson här. Saluhall istället för en skärm mot gatan. Tunneln i Brunnsg förlängning mot kapellplatsen var väl ett gammalt förslag som skrotades. Stora vägbyggen har väl en förmåga att öka trafiken generllt, brukar man säga. Men jag kan ändå tycka att vissa investeringar är försvarbara, som stadsmiljöprojekt (jmf götatunneln). Pga terrängen finns det få tvärförbindelser mot Landala, Lorensberg mm från Linne och Dag Hammarsköldsleden som pumpar in bilar till området. Nu trycks dessa genom Övre Husarg/Sprängkullsg ner mot Vasag och Allén och omöjligjör en trygg o trivsam stadsmiljö på dessa gator… Led om en del av trafiken där den inte stör, till berg. Smalna av bilytorna på Husarg och dra spårväg istället (Vasag kan utgöra exempel). Tänk vilket underbart stråk vi skulle kunna få från Vasastan ända till Linnéplatsen och Slottsskogen istället för den trafikled vi tvingas utstå idag 🙂

    • Anders_S

      Göran: Det finns ett problem med nya trafikleder som du säger. De skapar mer biltrafik. Men om det genomförs samtidigt som trängselavgifter så minskar storleken på det problemet. Att det med Brunnsgatan och landal är ett gammalt förslag inser man när man ser hur breda Brunnsgatan och motsvarande gata i Landala är utan att det idag tycks finnas något som helt fog för detta.

      Kolla gärna in min brors förslag till ändrad stadsplan för Linnéstadsområdet:
      http://www.zaramis.nu/blog/2010/02/19/ny-plan-for-linnestaden/

  • Pingback: Fel med biltrafik rakt igenom sjukhus | Svensson()