En ny biltunnel löser inga problem

Av erfarenhet och från forskning vet man att nya biltrafikleder alltid ökar biltrafiken. Vilket innebär att en ny led och en ny tunnel under älven i Göteborg kommer att innebära ökad trafik. Detta innebär också att Marieholmstunneln inte kan lösa några trafikproblem. Det enda som kan få bort köer och trafikproblem är minskad bilism.

Minskad bilism kan vi uppnå genom att exempelvis införa trängselavgifter eller ta bort reseavdrag. En annan bra metod är att öka möjligheterna att åka kollektivt. Vad Göteborg behöver är alltså ingen ny biltunnel under älven, utan en ny kollektivtrafiktunnel ungefär mellan Lindholmen och Stigberget kombinerat med en rejäl utbyggnad av spårvägsnätet till Backa, Norra Älvstranden, Askim med mera. Dessutom behövs förstås genomgående pendeltåg. Detta är billigast och enklast om de går direkt mellan Almedal och Gamlestaden och inte till Centralen. Nya bytesstationer anläggs vid Almedal och Gamlestadstorget.

En satsning på Marieholmstunneln motverkar tyvärr satsningar på kollektivtrafik. Och så får vi en ännu större ökning av biltrafiken som resultat. Mariheolmstunneln är en oansvarig satsning som snor pengar och resurser från en utbyggnad av kollektivtrafiken, den är ett slöseri med pengar och löser inga trafikproblem.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements