Tillfällig kompromiss i taxikonflikten

Taxikonflikten på Arlanda har tillfälligt trappats ner och friåkarnas blockad har hävts för stunden. Förhandlingarna fortsätter dock:

Förhandlingarna mellan Luftfartsverkets (LFV) säkerhetschef, dialogpolisen och den syndikalistiska taxiförarsektionen SSTS, som påbörjades under eftermiddagen, har tills vidare avbrutits på Arlanda. Detta då LFV vägrat tillmötesgå taxiförarnas krav.

Sent på torsdagseftermiddagen beslutade taxiförarna att avbryta stridsåtgärderna för dagen. De taxibilar som använts för blockaden flyttas just nu från körbanorna. En omröstning genomfördes bland taxiförarna efter förhandlingarnas avslutande där man beslutade att fortsätta strejken. Striden kommer därmed att fortgå tills LFV tillmötesgår förarnas krav.

Resultatet av de förhandlingar som hållits mellan de strejkande taxiförarna, LFV och dialogpolisen under torsdagseftermiddagen blev att den stång som avskiljer de friåkande taxiförarna från kunderna, och istället slussar dessa direkt till de stora taxibolagen, har tagits bort.

I övrigt har LFV inte tillmötesgått taxiförarnas krav och förhandlingarna har därför avbrutits. LFV har meddelat att man ska återkomma till SSTS under fredagen med svar på sektionens övriga krav. Det återstår därför att se om de menar allvar med att man vill nå en lösning eller om man endast försöker förhala stridsåtgärderna.

Det är dags att Luftfartsverket (LFV) löser denna fråga snart och ger alla taxiförare samma villkor. Det finns ingen anledning att vissa bolag och deras förare ska gynnas av LFV.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

16 svar på “Tillfällig kompromiss i taxikonflikten”

  1. Typiskt för syndikalisterna. De har INGEN ANING om hur fri marknad fungerar. Det är kunden som skall ha fri marknad, kunden skall kunna se pris, vemsom kör inte bli tvingad att köpa en vara som säljs av bluffare. Det är omöjligt med fri marknad med en kö. Jag som kund är inte tvingad till att ta den bluffande och dyraste bilen. Skrattretande. Läs på hur ett köp går till. Det är taxiåkaren inte taxiföraren som är kund och som skall ha fritt val!

    1. dl: Men möjligheten att köpa från friåkarna förhindras ju genom LFV:s system. Friheten för kunden att välja inskränks ju.

  2. Friåkarbranschen i Stockholm är väldigt oseriös och när de tar till så drastiska (och olagliga) metoder som de gör nu så vinner de knappast sympatipoäng, i alla fall inte från Stockholmare.

    Till Arlanda kommer det varje dag hundratals turister och utländska affärsresenärer som blir toklurade när de åker taxi in till Stockholm. Om de hade fått vettig prisinformation hade det kunnat kallas fri marknad, och då hade jag kunnat svänga om till att sympatisera med blockaden.

    1. August: Har du några som helst belägg för att friåkarna skulle vara mer oserösa än de stora bolagen och de av dem anlitade egna företagarna? Skulle inte tro att du har det och då bör du avhålla dig från den typen av generaliseringar och fördomsfulla uttalanden.

  3. Friåkarna samarbetar med syndikalisterna (eller snarare: utnyttjar SAC:s fria organisationsmodell till att helt plötsligt skapa en ”sektion” som agerar i SAC:s namn) och så sammanfaller plötsligt radikalistiska fraser om ”kamp mot monopolkapitalet” och en totalgeggig klassanalys (sedan när ska en fackförening företräda egenföretagares intressen mot en marknadsplats ordning, eller kämpa för att taxiåkare A ska få ta körningar från anställd förare B)med de mest extrema nyliberala modellerna med fri marknad, överetablering, prisfusk och noll kontroll

    – och en i övrigt klok vänstermänniska som Anders Svensson trillar i retorikfällan.

    Fascinerande.

    1. Mattias: Jag förstår inte riktigt vd du menar. Var har jag skrivit att jag ser friåkarnas kamp som en kamp mot monopolkapitalet (jag skulle aldrig uttrycka mig så, det är enligt mig ett felaktigt sätt att uttycka sig)? Var har jag tagit ställning för A gentemot B? Jag anser ju att alla ska ha lika chans så som det är nu. Men ska vi snacka taxibranshcen i stort så är jag för en återgång till gamla tiders lokala monopolsystem. Men i så fall bara med kooperativa företag (ägda av de anställda).

      Inte heller har jag uttalat mig om det är vettigt av syndikalisterna att organisera småborgare och ta strid för deras intressen. Jag är ytterst tveksam till detta, men det är en annan diskussion. Så jag begriper faktiskt inte kritiken mot mig.

      Det vore bra om du istället för att förutsätta saker och kritisera din egen förutfattade mening, läste vad jag skrev och kommenterade i förhållande till det istället för i förhållande till ett eget fanstisfoster om mina åsikter.

  4. Vad jag har förstått så handlar det om att tillgodose resenärernas önskemål om fler bilar från de stora bolagen, eftersom många av de förra har tecknat avtal med specifikt bolag och därmed har avtalspris.

    Om detta då skuffar undan friåkarna, so be it.

    Jag skulle iofs kunna tänka mig ett annat system där tillgång till de olika filerna styrs av pris. T ex en fil för de som tar 400:- till city, en fil för de som tar 500:- till city, osv.

  5. Jag kan absolut generalisera. Vi pratar om minst 40 taxiresor med friåkare under de senaste 10 åren av vilka i princip alla varit hutlöst dyra och gissningsvis en fjärdedel lett till strul i form av missade adresser och annat strul. Jag har använt taxi en hel del i jobbet (istället för egen bil) och ibland har jag av misstag hamnat i en friåkartaxi, alternativt anslutit i en taxi som någon annan kollega redan sitter i. Det kan ju i och försig vara jag som bara har otur, men i så fall har jag enligt statistikens lagar en helt kollossal otur. /*påstående utan källa, borttaget*/ #AS

    Nej det är inte fördomsfullt att generalisera över en dålig bransch. Jag kan också konstatera att detta är ett Stockholmsproblem. På många andra orter i Sverige fungerar friåkartaxi väldigt bra. Det kan man trycka upp i munnen på rasister och andra som försöker göra poäng av det här.

    1. August: De artiklar du länkar till bevisar att taxibranschen inte fungerar. Men de säger ingenting om att vissa är sämre än andra utan snarare att alla är lika dåliga. att ett par friåkare bevisats ha höga priser bevisar ingenting om gruppen som helhet. Så sluta nu med att sprida fördomar och rykten. Den finns en lösning på den dåligt fungerande taxibranschen och det är ett återinförande av gamla tiders lokala monopol. Marknadskrafterna innebär uppenbarligen att en mängd oegentligheter förekommer så det verkar inte vara en bra lösning.

  6. Återinföra den gamla tidens lokala monopol??? Är du seriös??? Jag hann uppleva några år av den gamla tiden -hutlösa priser och helt omöjligt att få tag på en taxi på kvällar och helger. Och att försöka få tag på en bil på gatan… (fast svarttaxi var i och för sig vanligare)
    Allt var inte bättre förr.

    1. Jonas. Min upfattning är att det var mycket bättre då. Inte speceillt mycket dyrare och alla chaufförer hitatde så man slappa berätat hur de skulle köra. Klart bättre än dagens situation.

  7. Anders: Du kan knappast ha läst de artiklar jag gav dig länkar till, alla talar om att det är stor skillnad mellan olika taxiföretag här i Stockholm, och pekar på just friåkarna som ett stort problem. Problemen med friåkare är bl a generellt mycket högre priser, renommésnylt av större bolag och inkastar-trix vid restauranger och på flygplatser. Detta är väl dokumenterat i en mängd artiklar och utredningar (många fler än de jag gav dig länkar till) och kan enkelt ses vid ett besök här i Stockholm.

    Du kallar mig fördomsfull. Det tycker jag är en rätt trött och onödig etikettering. Att vara fördomsfull betyder att man DÖMer någon på FÖRhand. Det gör inte jag. Jag dömer på efterhand, jag har en hel del erfarenhet som backar upp vad jag pratar om.

    Dessutom så kan jag också göra beskrivningen mer komplex eftersom jag noterar att friåkartaxi fungerar riktigt *bra* i många andra svenska städer, det kan jag också backa upp med en rätt stor erfarenhet (100-tals taxiresor i Skåneregionen t ex). Så det är ett Stockholmsproblem. Troligen gör taxinäringen något fel här i huvudstaden. Vad det är låter jag taxibranschen lösa. Tills det är löst så utnyttjar jag min rätt att här på nätet sprida konsumentinformation, det är en viktig del av en fri marknad.

    1. August: De pekar ut enskilda friåkare som ett problem, inte friåkare som kollektiv. Och så är det säkerligen. Att det sen delvis är representanter för de stora bolagen som pekar ut friåkare gör det dock problematiskt. Men det är säkert så att det äv väldigt olika i olika städer.

  8. Termen friåkare har förskjutits i debatten till att bli en artificiell hopklumpning av alla aktörer utom Fågelviksgruppens bolag och Taxi Stockholm. Det har skrivits spaltmeter om hur denna förment homogena och illasainnade grupp är fuskare lite till mans och raistiska kommentarer flödar efter nätartiklarna. Barnslig pöbelmentalitet.

    Till och med Taxi Transfer (hundratals bilar) kallas numera ”friåkare” i media. Det står att ”friåkarna” blockerade Arlanda trots att det vara förarna på alla mindre bolag i protest mot de två taxijättarna. Pinsamt.

Kommentarer är stängda.