De andras sex

Boknytt
Queerfeministisk agenda
Tiina Rosenberg
Atlas

De andras sex

Queer är en trendig, luddig samlingsterm för bögar, lesbor, bisexuella och transpersoner – bortom ”heteronormativ könsdikotomisering”. Tiina Rosenberg ger en fascinerande inblick i denna alternativvärld. 200 sidor av akademisk, internteoretisk, subkulturell och gruppsjälvcentrerad text. Att individens privata val av sex/kärlek ska vara så krångligt!

Själv tvivlar jag på den mångkulturella identitetsseparatismen som splittrar folket efter klass, kön, etnicitet, sexualitet, religion, hudfärg och kultur. Hellre en enad nation med acceptans för individuell mångfald och allas lika värde och tillhörighet till samhället. Det är ett bättre sätt att tillfredställa det mänskliga behov av gruppidentitet boken så tydligt uttrycker.

Intressant?
I media: Dagens Bok, Skogsfrun, Knuff, Yelah, SVD, HD, Clarté, AB,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • Du har ju uppenbarligen inte förstått vad vare sig queer är eller vad Tiina menar. Vet faktiskt inte var jag ska börja, verkar som om du behöver någon som förklarar hela boken för dig…suck.

  • Hans Norebrink

    Nej, detta är inget expertfält för mig. Jag tror bara det är bättre att acceptera människors individuella mångfald på sexualitetens och könsidentitetens område, snarare än att acceptera olika subkulturella grupper.

    Är inte detta lite vad queer går ut på. Att inte bara dela in folk i hetero och homo. Eller bisexuell, transsexuell, transvestit. Utan att man kan se det inte som avskilda grupper, utan som en glidande skala av många olika individer med olika sätt att vara kön och ha sex.

    Även om naturen av goda skäl försett oss med två kön. Och även om de flesta av oss är nöjda med det. Så måste vi acceptera de som vill vara och leva utanför dessa normer. På samma sätt som de måste acceptera den stora majoritetens straighthet.

    Min avlidne bror var homosexuell. Han var lite kluven till pride-festivaler och utåtagerande homosexualitet. Inte för att de inte är i sin fulla rätt till den livsstilen (med peruker, lädersvart, nätstrumpor etcetera). Och att även den bör accepteras.

    Nej, snarare för att de är en minoritet, men genom sin stora synlighet kommer de i mångas ögon att representera homo-sexualitet (och leva upp till en vanlig folklig vulgärbild av homo-sexualitet).

    Min bror, hans sambo och många bögvänner till dem kunde inte på något sätt skiljas från heterosexuella, varken i tal, kroppsspråk eller klädsel ‚Äì och det var deras livsstil. Majoriteten av bögars livsstil. Och dessa Svensson-bögar borde kanske få synas mer.

    Men som sagt, detta är inte mitt starka ämne. Observera dock att jag står på deras sida.

  • Hans Norebrink

    Vill lägga till detta från feministkämpen Ebba Witt-Brattström i GP 30 maj 2010 om queerteori:

    ”Det jag är skeptisk till är att att tillämpa den på verkligheten. Då kan det uppstå ett elitistiskt förakt för hur icke-queerupplysta väljer att leva sina liv.
    Man kan inte säga till den lågutbildade tjejen i snabbköpskassan, svensk-somaliskan i Rinkeby eller det ryska traffickingoffret i Rosengård ¬¥kom, feminismen har öppnat ett nytt rum för dig där du slipper vara kvinna¬¥ Detta är ett hån….
    Som jag ser det är queerrörelsen mer sexradikalism än feminism”

    (Dessutom kritiserar Ebba feminismens nuvarande splittring)