Återskapa Säröbanan

Men inte som järnväg utan som spårväg. Det vore mycket enkelt att bygga ut spårvägen från Marklandsgatan söderut till Askim och vidare ända till Särö. Dels kan man bygga längs med gamla banvallen (idag cykelbana) eller längs med motortrafikleden från Askims gamla station. Man skulle faktiskt kunna göra bägge om man vill.

Längs gamla banan från Hovås golfbana förbi Järkholmen till Brottkärr så kanske det blir svårt att bygga dubbelspår, men vill vi så går det. Sen kan vi få direktvagnar till baden längs med banan från olika delar av Göteborg. Det skulle bli enkelt att ta sig till Askimsbadet, Hovås, Amundön och andra bad längs med kusten. Lätt att komma till överklassens gamla badorter Särö, Kullavik etc.

Skule man dessutom bygga en linje längre upp längs med motorvägen elle kanske ännu hellre ännu längre upp på land skulle man kunna åka spårvagn till diverse olika förorter och villaförorter i Askim. Det vore en välgärnign på alla sätt att återskapa Säröbanan som spårvganslinje och att kanse bygag en linje högre upp i terrängen i Askim också. Dessutom skulle man genom att dra en sidolinje från Järnbrott till Frölunda Torg  kunna skapa en snabblinje med ett fåtal stopp från Marklandsgatan till Frölunda Torg och vidare till Tynnered. Det skulle bli ett lyft för spårvägen till Frölunda och Tynnered.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

5 svar på “Återskapa Säröbanan”

  1. Bra förslag! Har inte koll på hur resenärsutbudet ser ut där, men det är helt rätt princip (fullt allvarlig) – offentligt (del)finansierad infrastruktur för kollektivtrafik behöver vara bra, snabb och betjäna de som har inflytande, makt och pengar. Om de gillar upplevelsen så kommer i sinom tid fler att få del av den.

    Sagt av edert eget högerspöke helt utan ironi.

  2. Kan du inte lämna detta som medborgarförslag till kommunen eller landstinget?
    Det är ett jättebra förslag som du har.

  3. Håller med dig . Säröbanan gick ju aldrig speciellt bra utan på Lördag och söndag. Kom sjölv ihåg de fulla tågen med badare från askimsbadet med en motorvagn och två släpvagnar. I början av 60 talet började säröbanan tjäna pengar pga inflyttningen i väster och genom det mer passagerare. Detta löste politikerna genom att dra in söndagståget vilket gjorde att man återigen gick dåligt och man fick igenom sin nedläggning.

    Kan tänka mig att en nyläggning blir kostsam då det nu ligger avloppsrör nedgrävda i banvallen, och att en hel del cykelälskare kommer skrika. För att inte tala om de vid järkholmen som har banvallen som enda väg .Förr fick de parkera vid golfbanan och ha egen cykeldressin att ta sig hem och godtåg att få hem prylar och villa olja

    1. peter forsell: Spårväg (spårvagnar är mycket lättare än tåg) och bil kan samsas på samma väg och banvall. Olson och Akelius bor på Järkholmen) lär inte ha några invändingar i det offentliga i alla fall. Men det är ju ändå inget problem. Att ha avlopp under en spårväg är inga som helst problem. Så är det ju i hela innerstan. Cyklisterna kan också samsas med spårvägen från Hovås golfbana förbi Järkholmen till Brottkärr (är ju enda besvärliga stället). På andra ställen kan det anläggas ny cykelbana.

Kommentarer är stängda.