Skadegörelse mot synagogan i Malmö

Man undrar ju vad det är som gör att synagogan eller judiska begravningskapell i Malmö utsätts för olika typer av skadegörelse emellanåt men inte andra synagogor. Det är inte speciellt vanligt i Malmö heller men händer. I Göteborg är det ett i stort sett okänt fenomen. Så verkar det vara i Stockholm också. Nåt måste skilja sig åt i de olika städerna. I Stockholm vet jag inte hur synagogan ligger, men i Göteborg ligger den ganska skyddat mellan vanliga hus och två bakgator. Den är alltså relativt svåråtkomlig för idioter som får saker för sig med andra ord. I Malmö ligger synagogan för sig själv på en av stadens bredare gator. Det är alltså lättare för vilken knäppskalle som helst att hitta på idiotsaker mot synagogan i Malmö.

När det gäller antisemitism så är det något mycket marginellt i Sverige och har liten betydelse som helhet. Däremot spelar naturligtvis antisemitism en viss roll när det gäller attentat mot judiska symboler och lokaler. Huruvida antisemitismen är större i Malmö än i Göteborg och Stockholm vet jag inte utifrån de undersökningar om antisemitism jag tagit del av.

Det jag bland annat vet är att det i Göteborg finns en slags förståelse mellan vänsterkrafter och den judiska föramlingen som innebär att man på vänstersidan arbetar aktivt för att undvika sammanblandning mellan Israel/Israels politik och judendom/judar. Något som i förlängningen förstås innebär att man också bekämpar antisemitism. Vad som ska kommas ihåg i dessa sammanhang är att judarna i Sverige inte på något sätt är ansvariga för Israels politik och därför ska synagogor och andra judiska lokaler och symboler lämnas ifred.

Intressant?
Borgarmedia: DN,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

13 svar på “Skadegörelse mot synagogan i Malmö”

  1. Synagogan i Stockholm ligger extremt skyddat precis vid Kungsträdgården och Berzeli-park i ett stråk som i princip enbart de som jobbar där går förbi. Där står också beväpnade vakter hela tiden. Väldigt vacker byggnad förövrigt.

    I Stockholm arbetar tyvärr den judiska församlingen för att blanda ihop Israel/Israels politik och judendom/judar. De skänker pengar till den rasistiska Svensk Israel-information och upplät synagogan till firandet av fördrivningen av 800 000 palestinier.

    1. Hampus: De judiska församlingarna i Sverige tycks vara ganska olika i hur man agerar i olika frågor. Församlingen i Göteborg tycks ha en mer tillbakadragen profil och man föröker vara en synagoga för all judar, även för israelkritiska judar. Även om de flesta jag känner i församlingen är proisraeliska. Det finns inga beväpande vakter eller ens några vakter utanför synagogan i Göteborg som förresten är norra Europas äldsta (som en konsekvens av nazisternas härjningar).

  2. I Göteborg så är det väl en judisk kyrkogård och ett judiskt gravkapell som man åker förbi med tåget precis innan man kommer in till centralstationen?
    Det blir väl inte heller angripet? Det ligger ju öppet och nära centrum.

    1. Profanum: Det är helt riktigt. Det är den gamla judiska begravningsplatsen. Det har så vitt jag vet angripits en gång för mycket länge sen (men det har säkert hänt fler gånger som jag inte känner till). Men nuförtiden så tycks den aldrig bli angripen. Synagogan i Göteborg ligger mitt i centrum. Lika centralt som domkyrkan.

  3. Det finns två synagogor i Stockholm. Minst. Förutom den större mainstream-församlingens vid Kungsträdgården en mindre och ortodox, diskret och anonymt placerad på Södermalm. I alla fall förr i tiden bevakad och försvarad av ett gäng uppmärksamma unga herrar från den församlingen. Troligen fortfarande. Jag råkade för länge sedan, utan att då känna till den, parkera rakt utanför och blev omedelbart synad och tiilfrågad om ärende.

    Det fanns länge en grupp hus eller ett kvarter på Södermalm i Stockholm som nästan bara beboddes av judar. Östjudar. Fattiga arbetare som de flesta var i stadsdelen förr. Radikala och politiska som många var i stadsdelen förr. De bodde i vad som då var en av stadens armaste delar, många eller alla flyktingar från Tsarimperiet. Idag är kvarteret, alldeles vid Vita Bergsparken, ett av de mest statusbemängda och exklusiva att bo i i Stockholm, med en ny välbeställd befolkning utan anmärkningsvärd radikalism. De flesta judarna är borta.

  4. Antisemitism är inte något marginellt i Sverige. Det är bara någon vecka sedan Stockholms ortodoxa rabbin blev överfallen av några trevliga vänsternissar i Stockholm. Efter den incidenten med Ship to Gaza fick de ha poliseskort hem från synagogan på fredag kväll – eftersom det fanns en tydlig hotbild från (host) fredsaktiviter… Judiska församlingens lokal i Helsingborg har blivit brandbombad vid ett antal tillfällen. Min dotters pojkvän blev nedslagen och sparkad bara för att han var ihop med en judisk flicka. Listan är lång! Att påstå att antisemitismen är marginell i Sverige är verkligen ett underligt uttalande – marginell i jämförelse med vad då? Möjligen jämfört med hur det var under andra världskriget! Bryr du dig någonsin om att läsa kommentarer till tidningsartiklar? Hur ofta läser man inte antisemitiska yttranden – även när det gäller sådana nyheter som inte har ett dugg med Israel att göra? Du skriver att antisemitismen är marginell i Sverige och har liten betydelse som helhet. Liten betydelse för vem då, undrar jag? Tror du att det har liten betydelse för dem som tvingas lämna landet eftersom de inte längre känner sig trygga här? När mina döttrar ska gå ut, vågar de inte längre bära en Davidsstjärna, av rädsla för att bli överfallna. DET är verkligheten i Sverige i dag.

    1. Ingrid: Antisemitismen är så marginell att den knappt syns i undersökningar. Det finns en undersökning (intoleransrapporten) av elevers attityder som Forum för levande historia (FFLH) gjort och som visar detta tydligt. Det betyder inte att den inte finns eller att det inte är ett problem. Det betyder bara att det är ett ganska litet problem i det svenska samhället. Men den är inget samhällsproblem. Jag känner muslimer som blivit nerslagna för att de varit tillsammns med kristna och vänsterungdomar som blivit nerslagna för de var kommunister. Men betydligt vanligare är att muslimer blir nerslagna bara för att de är muslimer. Islamofobi är ett större problem än antisemitism men ändå inget jätteproblem. Betydligt vanligare är också att homosexuella blir mördade eller nerslagna, men det är inte heller ett stort problem, homofobi är dock mycket vanligare än antisemitism. Osv. Läs intoleransrapporten från FFLH. Den är intressant och klargörande.

  5. ”Man undrar ju vad det är som gör att synagogan eller judiska begravningskapell i Malmö utsätts för olika typer av skadegörelse emellanåt men inte andra synagogor.”

    Fråga Ingmar Reepalu, han vet! Till Skånska Dagbladet sade han, angående Judiska församlingen i Malmö:
    ”Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza. I stället väljer man att hålla en demonstration på Stortorget, som kan sända fel signaler.”

    Det fick han, som ni vet, otroligt mycket skit för. Men är det inte uppenbart att stöd till folkmord kan väcka heta känslor hos de som inte gillar folkmord?

  6. Jag har också sett Intoleransrapporten, och vet faktiskt inte vad jag ska tro. Kanske är det för att antisemitismen sticker ut med sin dumhet som det är lätt att överskatta dess vanlighet ? Hur som helst möter jag antisemitism regelbundet, inte minst om Palestinafrågan är på tapeten. Den finns ju inte så starkt organiserad idag som före 1945 men jag är helt klart rädd för dess potential. Att inte hålla ett skarpt öga på den är en dödssynd för antirasister. Sedan säger jag som mången jude gör: Israel göder antisemitismen och skapar en otryggare värld för judar. Lägg ner Israel och skapa en gemensam stat för alla etniciteter i Palestina.

    1. Torberg: Som du vet är jag inte mannen som underskattar antisemitismen. Om man räknar antalet antisemitiska brott i förhållande till antalet judar så ser man att det är det avsevärt problem för den judiska folkgruppen i Sverige. Men eftersom den gruppen är så liten blir det inte ett stort samhällsproblem.

  7. Ingrid:
    Om man t.ex. jämför med antiislamismen så är antisemitismen marginell, om den nu ens syns i marginalerna.
    Det är ju dessutom så om man räknar anmälningar att antizionistiska handlingar betraktas som antisemitiska.

    I malmö gjordes det t.ex. en stor grej av att antalet anmälningar för ”antisemitiska hatbrott” hade ökat stort 2009. Att lite drygt HELA ökningen bestod av ”hatbrott” som skulle ha skett i samband med en zionistisk demonstration till stöd för folkmord nämnde man såklart inte.

    Frågan är om Reepalu kommer få en massa positiv kritik när man räknat ut minskningen under 2010. Jag tror inte det.

Kommentarer är stängda.