Du ska inte tro att du är någon

Det är vad den svenska överklassen, de självutnämnda herrarna, säger till oss vanliga när vi kräver att alla människor ska behandlas lika, när vi kräver samma rättigheter för alla. Det är inte vi vanliga som säger till varandra att vi inte är någon.

Vi säger ju motsatsen. Att vi är någon, för vi har samma rättigheter som direktören, som kapitalisten, som kungen, som greven. Överklassen ska inte tror att de är bättre än vad vi är. Vi vill ha ett samhälle där alla har samma rättigheter och skyldigheter. Där ingen är förmer, där ingen står över nån annan. Där jämlikhet, jämställdhet och lika rättigheter och skyldigheter för minoriteter finns. När vi för fram dessa krav så menar överklassen att vi säger att man inte ska tro att man är någon. De kallar det för jantelagen och hävdar att vi säger att det är fult att man kan kräva samma rättigheter som överklassen.

Men så är det inte. vi säger att ingen är förmer än nån annan som människa. Ingen står över nån annan och alla ska behandlas som jämlika. Vår jantelag är en positiv jantelag:

Men mest älskar jag Jantelagen för att den handlar om en outbildad massa som kräver respekt i punktform. En pöbel som inte låter någon sätta sig på dem, som inte låter sig provoceras och som alltid skrattar åt den som lyckas på deras bekostnad.

Det är överklassen som menar att vi som finns härnere inte ska tro att vi är någon. Det är överklassen som vill att männiksor ska vara ojämlika, ojämställda, och undertryckta. För bara dom och ingen annan ska tro att de är någon är deras devis.

Intressant?
Borgarmedia: Sydsvenskan,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • Hans Norebrink

    Bra sagt. Jag tror också det finns en positiv och en negativ jantelag.

    I grunden handlar det om jägarsamhällets egalitarism som infördes kulturellt, men som troligen satt sina genetiska spår eftersom vi över nittio procent av mänsklighetens tid på jorden levat som jägare-samlare-fiskare. Därifrån kommer våra naturliga tendenser till rättvisa och jämlikhet.

    Men de apförfädriga hierarkiska genetiska tendenserna finns också kvar. Och måste motarbetas aktivt i nutida och forntida jägarsamhällen, genom ett slags folkets demokratiska diktatur över den potentiella eliten av alfahannar som vill(e) upp. Mot dessa tillämpas bland annat jantelagen, en positiv jantelag. Du ska inte tro att du står över oss andra. Samma idag.

    Tyvärr har dock jantelagen även kommit att tillämpas inte bara mot eliter (och potentiella eliter) utan även mot ”folket”, bland folket, mellan vanligt folk. Positiv individualism och självförverkligande kan väcka avundsjuka och reaktioner att knuffa tlllbaka arbetskamraten till att bli en vanlig standardiserad konformistisk arbetarsnubbe. Det är den negativa jantelagen.

    Alltså en positiv jantelag av jägaregalitärt urpsprung riktad mot elitära klassuppbyggare inom gruppen/folket, som sipprat över till en negativ jantelag av konformism inom arbetarklassen.

  • Pingback: Är invandrare verkligen ett stort problem? » HumanLabRat bloggar()