Mätfel orsakar felaktiga böter?

Enligt en del forskare och experter så kan mätfel i polisens metoder och fartkameror orsaka att felaktiga böter utfärdats för många bilister i Sverige:

Men enligt Olsson finns en risk för flera mätfel i utrustningen, exempelvis så kallade glittringar och vibrationer. Stark vind och tunga lastbilar kan också orsaka mätfel.

–?Eftersom så många bötfälls och många ligger på gränsen är det troligt att tusentals bilister har fått felaktiga böter. Men ingen vet – och det är det som är skrämmande.

Det finns också delar på bilen som rör sig fortare än fordonet, exempelvis delar av hjulfälgarna. Beroende på deras utformning kan de bidra mer eller mindre till radarns mätfel.
Enligt Annelie Wyholt, doktorand i radarfjärranalys vid Chalmers, finns en risk att vissa bilars konstruktion är så annorlunda att fartkamerans uppmätta hastighet inte stämmer.

– En bil är lång, så man vet inte var någonstans radarn mäter. Om den mäter bakvagnen i början och framvagnen i slutet, tror radarn att bilen har färdats fortare än vad den egentligen har gjort. Det är konstigt att man inte har testat alla yttre omständigheter, säger hon.

Polisen förnekar att det skulle finnas något problem med utrustningen som innebär att felaktiga böter utfärdas:

Polisen och Trafikverket som tillsammans sköter de svenska fart­kamerorna tillbakavisar kritiken.

–?Den teknik och den utrustning som används är prövad enligt de krav som är uppställda för att de ska kunna fungera som bevis­instrument, säger Björn Lidö, ansvarig för trafikfrågor på Riks­polisstyrelsen.

Om et är så att det finns mätfel som kan orsaka att bilister fälls felaktigt är detta förstå allvarligt för rättsäkerheten och polisens trovärdighet om det sker i stor utsträckning. Man vad jag förstå finns ingenting som bevisar att mätfel faktiskt förekommer. Kritikerna utgår enbart från teroretiska modeller som visar hur mätfel kan uppstå med denna typ av utrustning. Det bevisar inte att mätfel med den metod och de kameror som polisen använder faktiskt finns. Det kan vara så och det kanske då vore intressant att genomföra en oberoend undersökning för att kontrollera hur det egentligen är.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements
  • Kristoffer

    Polisen gör ju dessutom ett säkerhetsavdrag på 3-10 km/h (beroende på mätmetod).