Gatuparkering – varför inte?

En bra stad där de flesta människor går eller åker kollektivt och inte tar bilen är Manhattan. Men folk har ofta bil. Men använder den inte. I staden så är det gatuparkering på i stort sett alla gator. Det är jämnt fullt. Folk har därför ofta bilen i något parkeringshus, ofta långt bort från bostaden. Det spelar ju nämligen ingen roll att bilen är långt bort. Den behövs ju inte till vardags då man går, cyklar eller åker kollektivt till jobbet. Gatuparkeringarna är inte ett störande inslag utan ett nödvändigt inslag och de innebär att gatormna har ett större live än de annars skulle ha. Står man på en gatuparkering så måste man flytta bilen med jämna mellanrum. Det  är naturligvtis lite jobbigt och då löser folk det genom att ha bilen i ett parkeringshus. På Manhattan finns det ingen norm där bostaden måste inkludera en parkeringsplats. Det skulle inte fungera. Sådana normer borde också tas bort i Sverige:

Idag ingår parkering ofta i hyran för en bostad eller ett kontor. Det kan verka som att man får något på köpet, men som alltid finns det inget som är gratis.

I Göteborg är p-normen ibland flexibelt satt på så vis att byggherren kan hyra p-platser i ett närliggande garage, istället för att bygga p-platser i den egna fastigheten. Men även det kan leda problem, eftersom alla boende inte utnyttjar den p-plats som man är med och betalar för.

Att bygga nya parkeringsplatser kan vara mycket dyrt. Stockholms markkontor uppskattar att en garageplats under huset kan kosta 200 000 – 400 000 kr att bygga (pdf). Bygger man 0,6 bilplatser per lägenhet, varav hälften i garage för 250tkr/styck, innebär det en produktionskostnad på 78 000 kr per lägenhet eller 975 kr per kvadratmeter, för en normallägenhet på 80 kvadrat.

Att bygga p-platser på ytan blir förstås billigare, men av förklarliga skäl ytkrävande. En bil mäter ungefär 2×4 meter, och räknar man in ytan som krävs för att svänga in och ur rutan så kan det krävas över 20 kvadratmeter per p-ruta.

[…]

Parkeringsbestämmelserna stjäl nästan säkert från fattiga och ger till rika. Låginkomsttagare lägger en större andel av lönen på basvaror och tjänster som subventionerar parkeringen. Mataffärer får till exempel igen pengarna de lagt på parkering genom priset på deras varor. Låginkomsttagare väljer i större utsträckning kollektivtrafik, gång och cykling, så de får mindre nytta av den parkering de tvingas subventionera.

I Sverige har vi dessutom försökt motverka en omfattande bilism genom hög skatt på bensin, till och med avancerade system med trängselskatt. Detta förstärker den omvända Robin Hood-effekten eftersom välbärgade personer påverkas mindre av miljöstyrande avgifter. Dessa avgifter bör ses som tillfälliga övergångslösningar i väntan på bättre lösningar.

Parkeringsnormer kan ses som en katastrofal ersättning för miljoner individuella beslut om hur mycket parkering är värt. Men till skillnad från många andra avregleringsförslag behöver avskaffandet av parkeringsnormer inte bli plötslig eller omstörtande. Om parkeringsnormerna avskaffades idag, skulle städerna långsamt anpassas genom åren, där nya byggen bara har små effekter på den övergripande efterfrågan på parkering.

Den enda regleringen som behövs är att lappa felparkerade bilar och eventuellt bogsera bort dem på bilägarens bekostnad.

Jag är allsåt av åsikten att gatuparkering är bradå det bidrar till en lavnde och fungerand egata. En gata utan möjlighet för biklar att stanna till eller parkera innebär att affärer på gatan har svårt att överleva. Det innebär att gatan blir mindre levande. Långgatorna, där bilar får köra och parkera, är några av Göteborgs mest levande gator. Det är inte farligt för någon och folklivet och antalet människor i omlopp är stort. Enda undantaget är den lilla bit av Tredje Långgatan som bara är gångväg. Där är det dött och det känns otryggt. Haga är levande, trevligt och med mycket folk.

I Haga får man köra överallt utom på delar av Bergsgatan, dock finns det ingen genomfartstrafik. Bergsgatan som ligegr med naturen  intill och alltså inte har någon egentlig trafik är Hagas dödaste gata. Så var det inet på 1970-talet när man fick köra på hela gatan och det dessutom fanns genomfartstrafik i Haga. Då var även Bergsgatan en ganska levande gata. Inte som Haga Nygata, men bättre än idag. På Haga Nygata får man inte parkera på gatan, men man får köra och stann till. Det fungerar det också. Kontrastera detta mot de faktiskt stendöda Allmänna Vägen och Karl Johansgatan mellan Djurgårdsgatan och Såggatan. Där ingen biltrafik får förekomma och ingen parkering.

I Annedal finns det inga gator man får köra på inga gator man får parkera på och ing agenomfarstgator. Området är stendött. Icke-levande, i skarp kontrast till situationen på andra sidan Övre Husargatan, i Kommendantsängen. Där finns det liv, till och med på bakgator. Där finns det genomfartsmöjligheter, gatuparkering, man kan köra på alla gator osv. Jag tycker det avslöjar en hel del om hur det fungerar när man tar bort gator och bilar, dvs inte alls.

Nu betyder inte detta mitt försvar av att alla gator bör ha biltrafik som på Manhattan och att man bör kunna parkera på gator, eller åtminstone stanna till, att jag är för all gatu- och torgparkeringar. Jag tycker all parkering på Kungstorget och Grönsakstorget borde tas bort. Det senare torget borde istället fyllas med uteserveringar. Däremot ser jag ingen anledning till att gatuparkeringen längs med Vallgraven tas bort. För att något ska kunna vara levande krävs att man också kan använda bilen dit de få gånger detta behövs. Det skapar mer liv och mer rörelse.

Intressant?
Borgarmedia: GP1, 2, 3, 4, DN,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

12 svar på “Gatuparkering – varför inte?”

  1. Bra tänkt, som boende i Haga håller jag med dig helt. Vad jag (naturligtvis) inte vill ha är tung genomfartstrafik som Nya Allén eller Övre Husargatan.
    Men inte heller spårvagnstrafik är önskvärd, t ex är Första Långgatan helt förstörd av spårvagnar och deras staket trots att mängden bilar där är ”lagom”.

    1. Spårvagnar behöver vi dock. I centrala Frankfurt har man grävt ner dem som en tunnelaban. Det kanske vore nåt att ta efter? Annars medför även spårvagnar att det blir mer levande på en gata. Fast det beror på hur man gör. Jmfr Linnégatan och Vasagatan med Första Långgatan så ser du hur olika det kan vara.

  2. Ett rimligt sätt att behandla biltrafik är det som föreslås av Jane Jacobs: den får vara där, men om det finns något annat möjligt gatubruk går det före.

    Alltså: ta inte bort biltrafiken bara för att ta bort den. Men om det finns gott om gående ska dom ha förtur. Finns det behov av genomgående buss- eller spårvagnstrafik ska den ha förtur. Osv. Biltrafik är det minst väsentliga, men även föga väsentliga saker ska ha rätt att existera om de inte kolliderar med något.

    Och åtminstone är rätt för biltrafik på alla gator bättre än att samla den till ett fåtal där den alldeles säkert blir en barriär.

    1. Jan: Det sistnämnda har också gjort att bilköerna på viss gator är helt otorliga. gentligen utan anledning. För det finns gott om paralella gator man kan köra, men de är avstängda. Eller bortbyggda genom att miljonprojektbyggen i jätteblock ersatt gammal gatuorienterad bebyggelse.

  3. ett mycket stort problem som inte kommer fram, det är dom nästan löjliga problem som finns i samband med att man som hantverkare försöker utföra jobb i stan. då om något drabbar det dom som till sist betalar med sin hyra. en normal arbetsdag lägger jag nog 1 timme totalt på att hitta en parkering, sedan tillkommer ca 160 kr i avgift. tänk vad bra och billigt för hyresgästen det hade varit om dom hade haft en plats för arbete som utföres i fastigheten.

    1. thord. Det är ju i allmänhet inget problem. Som hantverkare kan man ha en A-nyckel och köra in på gården. Inga poblem alls. Stälal sig tillfälligt på trottoaren (men inte påcykelbanan). Sen finns det ju förstås gästparkeringar, men en del kanske tycker det blir för jobbigt att gå lite längre. På Manhattan är det definitivt brist på parkeringar. Men hantverkare löser det ändå. Det klarar nog även svensk hantverkare.

  4. tyvärr är det ingen större ide att ha en a nyckel då det systemet är avskaffat. trottoar är absolut förbjudet enligt alla parkeringsregler, gästparkeringar?????? var finns dom, dom blev jag mycket intresserad av. och till problemet med att gå, inga problem alls, men så gott som alltid är anledningen till att vi kommer , något har gått sönder, ska ändras mm. det innbär att vi inte har bara oss själva utan matrial, verktyg, maskiner mm. och det är inte omöjligt, men svårt att bära ibland flera kvarter. nu är det många med mig som tyvärr ställer sig tokigt, lastar av, låter en medarbetare stå kvar medans man kör varv efter varv och letar parkering. sedan är det bara att hålla tummarna på att inget behöver hämtas, vare sig på lager eller i bilen. i vissa fall har vi faktiskt tagit taxi för att det går fortare samt blir billigare för slutkunden, men även om vi inte delar åsikt här, så kan du nog se problemet, det finns en ökande skara hantverkare som vägrar göra jobb i innerstad, nog är det ett problem. man kan få tillfälligt park tillstånd som är både dyrt och krångligt och brukar vara över ett par timmar. så i allmänhet är det ett stort problem.

    1. Thord. Du måset bo i en konstig stad. I den stad jag bor finns det a-nyckel. Du kan nog lösa dina problem, det kan alla hantverkare jag känner (i Göteborg såväl som på Manhattan). I vilket fall så är det ett litet problem. Om hantevkare inte vill grö jobb är det deras problem, inte samhällets.

  5. tyvärr är du fel ute. göteborg har inte längre någon a nyckel.och det är… göteborg det gäller.

    1. thord: Konstigt, jag använde den bara för en kort tid sen. I Bergsjön och i Burås. Så den finns allt. Men kanske inte all värdar använder den och kanske har du rätt i att systemet håller på att avskaffas. I Göteborg är det dessutom inga problem för hantevrjare att hitta parkeringsplatser eller ställen att stanna på. Men det här är lite off-topic så det får vara slut med tjafset nu.

  6. Jag håller med om att korttidsparkering på gatan kan göra gatan mer levande. Det är den subventionerade parkeringen som tvingas fram genom parkeringsnormer som jag ogillar. Men samtidigt måste utrymmet på gatan prioriteras. Viktigast är gång- och cykeltrafik, sen kollektivtrafik, sen annan trafik och sist bilparkering. Jag tycker också man ska använda parkeringsavgifter för att anpassa efterfrågan till tillgången.

  7. Förresten finns det parkeringsnormer även i New York City. En undersökning visade att av 38 byggnader uppförda mellan 2000 och 2008 var det bara fem byggnader som hade mer parkering än som krävdes i parkeringsnormen. Det är därför mycket troligt att det skulle byggas färre p-platser om myndigheterna slutade tvinga fram dem.

    Parkeringsnormerna är kostnadsdrivande inte minst när man försöker bygga hus med låga hyror.

    Parking Minimums Make NYC Housing More Expensive, NYU Report Finds

Kommentarer är stängda.