Farlig järnvägsövergång?

Den tragiska tågolyckan i Stenungsund som orsakade två unga kvinnors död har vållat en lokal debatt om den eventuellt farliga övergången. Två 18-åriga elever på Nösnäsgymnasiet var de som dog och det har förstås vållat förstämning och upprörda känslor hos klasskamrater, kompisar och släktingar. Förmannen i räddningstjänsten Erik Söderberg (vi gick förresten i samma klass i nian), som också är folkpartistisk politiker, menar att han har kritiserat den aktuella övergången många gånger, i åratal, utan att något hänt. Det kan så vara, men samtidigt utnyttjar han nu den tragiska olyckan i ett politiskt utspel inför valet. Kanske inte så snyggt.

Det stämmer att sikten vid övergången är dåligt, framförallt norrut där järnvägen gör en sväng runt en bergknalle. Men söderut mot skolan är det inte så dålig sikt och om jag förstått rätt kom tåget söderifrån. Och förare såg flickorna på långt håll. Så det är nog  inte sikten, eller bristen på sikt, som orsakat olyckan. Dessutom så har de ju fler gånger hävdats att olyckan inte skedde på öevrgången utan på spårområdet. Något som i så fall talar om för oss att olcykan inte berodde på den eventuellt farliga övergången utan på nåt annat. Att gå på banvallen mellan Nösnäsgymnaiset och Stenungsunds centrum är en mycket kortare väg än om man går på gator och gångbanor. När man är ung kan man göra sånt utan att tänka sig för. Jag vet inte om det är fallet här, men innan det är utrett kanske man borde vänta med att kritisera järnvägsövergången och vänta med att föreslå lösningar. Det tenderar ju annars att bara bli ett osmakligt röstfiske så länge inte olyckan är utredd ordentligt.

Intressant?
Borgarmedia: GP1, 2, 3ST,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

12 svar på “Farlig järnvägsövergång?”

  1. Spekulationer är väl alltid fel innan utredningen är klar, men att det finns en respektlöshet för tåg och spårvagn är ju solklart och det är faktiskt i allra flesta fall just ungdomar. Att skrika ”fel på övergångar” passar väl till valet men felen ligger betydligt djupare än så. I övrig är det bara att beklaga denna och många andra tragska olyckor.

  2. Blanda nu inte in politiken för f:n tänk på familjerna o alla andra berörda har son som går där i gymnasiet ,själv är jag också illa berörd varma tankar till familjerna alla vänner,skolkompisar med flera andra.

    1. anneli: Säg det till Erik Söderberg.

      Men rent generellt så har ju säkerhetsproblem inom trafiken med politik att göra. De kan åtgärdas genom politiska beslut.

  3. Jag tycker det är bra att det uppmärksammas, men väldigt sorgligt att något sånt här måste hända innan det kan bli prio på den frågan! Det är farligt att gå över där och signalerna börjar väldigt tätt in på innan tåget kommer!

    Erik kan ju göra något åt det, så tack gör det nu! För frågan har ju som sagt funnit länge!

    En som passerar där ofta!

  4. Om olyckan beror på spårspring (jag säger inte att denna är det, än) så hjälper det inte med att bygga 200 gångtunnlar. Om vägen är kortare över spåren så används denna ändå. Det är respekten som saknas, det är här vi måste börja.
    Och än en gång går tankarna till anhöriga, föraren och alla andra inblandade.

  5. Ärligt talat så tycker jag inte att det är särskilt långt från Nösnäs till Stenungstorg, och jag skulle verkligen inte komma på tanken att kuta dit på järnvägen. Cykelbanan går ju parallellt med spåret, så det är ju inte snabbare att springa på rälsen direkt. Jag har ju inte klockat men jag skulle säga att det är ungefär samma avstånd via gång- och cykelbanor.

    Och övergången ifråga är det ju inget konstigt med heller. Den har inga bommar, men den har ju t.ex. cykelspärrar, och dessutom plingplong när det kommer tåg.

  6. Det intressanta är att om de nu diskuterat frågan i åratal – hur mycket pengar har då inte gått till spillo pga att de inte kommit till skott och kunnat diskutera andra frågor?

  7. Tyvärr så tror jag helt krasst att det är så att tjejerna ignorerade varningssignalen ”tåg kommer”, och helt enkelt chansade och gick ändå. Detta händer dagligen på järnvägen, att folk chansar att springa över spåren, för att de är lata och inte ”orkar” gå den tillåtna vägen. Tror att tjejerna var fullt medvetna om risken de tog, och som tyvärr slutade med deras för tidiga död. Att det skall skyllas på järnvägen varje gång sånt här händer blir jag så evinnerligt trött på. Skyll snarare på dumheten hos dem som chansar medvetet, för att sedan förlora.

    Jag har jobbat inom järnvägen i över åtta år, och har sett det mesta vid det här laget. Senast härom dagen fick jag ta itu med 2 tonårstjejer som skulle spela tuffa inför kompisarna och stå ute på spåret tills tåget kom. Jag gav dem en rejäl utskällning, varav en av dem påstod att hon inte hade gjort något fel. *Suck*

    När det fattade att jag menade allvar med att ta dit polis och göra en anmälan så gick de till slut därifrån.

    Det är inte övergångarna som är farliga. Det är folks dumhet. Har fått frågan, av en vuxen kvinna kan tilläggas, varför bommarna ligger nere så länge. (Vid den övergången hon skulle korsa.) ”Ibland får man ju vänta en eller två minuter! Och ibland kommer det ju andra tåg också. Det är så jobbigt att gå under bommarna!”

    Behöver jag säga att jag frågade henne om hon var riktigt riktig som sade såna här saker? Denna kvinna var runt en 40 och kom med sådana här dumma uttalanden! Där har vi ett praktexempel på ett pucko.

    Ser jag folk som korsar spåret så är de inte välkomna att åka med mitt tåg. Då får de snällt vänta på nästa, för spårspringeri tolererar jag inte.

  8. Måste bara hålla med dig Tess, har alltför ofta blivit vittne till ”spårspringeri” vid ALLA övergångar i Stenungsund. Allt som ofta är det ungdomar och barn som inte orkar vänta på att tåget åkerförbi.
    Det är INGET fel på övergångar utan bommar. Bommar hjälper inte mot människor som kryper under dem.

    1. Stefan och tess: på sikt borde man ha fler planskilda korsningar i Stenungsund. Borde gälla bilkorsningen med bommar vid Hogia (den korsning som ligger närmast Nösnäsgymnasiet om vi bortser från tunneln vid busshållplatsen, korsningen vid Stenungsskolan och Industrivägens korsning. Både vid Industrivägen och Hogia finns tillräckligt med plats. I centrum blir det svårare. korsningen norr om järnvägsstationen (om den finns kvar) kan stängas precis så som man gjort med korsningen som en gång fanns i södra änden av Södra Vägen. Bostads-(barack-)området (Negerbyn) som en gång fanns och som servades av korsningen norr om stationen är ju sen länge rivet.

      På lång sikt kanske man skulle fundera på att ta bort järnvägen helt och dra den längs med motorvägen-industrivägen och lägga en ny station ungefär där negerbyn en gång i tiden låg. Eventuellt kan man ju dra den i tunnel från trakten av Norums kyrka till nuvarande station. Då med dubbelspår förstås. Men då kanske man får låt transporterna till industrin gå vidare länge med motorvägen och industrivägen för att sen gå ihop med den gamla järnvägen där Industrivägen idag korsar den.

  9. Intressanta kommentarer från flera och du Svensson, när medborgare förolyckas på ett sådant tragiskt sätt som skedde vid den aktuella övergången är det ett lågvattenmärke att anklaga mig för valfiske. Jag har vid flera tillfällen påtalat problemet med järnvägen genom Stenungsund och det är helt naturligt att media förväntar att jag uttalar mig. Uppenbarligen är det ett stort säkerhetsproblem med järnvägen genom Stenungsund när människor omkommer där oavsett hur olyckorna har gått till. Det kommer säkert att ske fler tragiska olyckor innan förändringen sker. Tyvärr.

    1. Erik: Du svarade mycket konstigt i tidningen. Jag anklagar dig inte. Men ditt svar i tidningen var underligt. Förvrängt av tidningen? Kanske? Men därför ifrågasatte jag uttalandet. Nu vet väl både du och jag att det kanske inte var en olycka i den bemärkelsen som vi normalt lägger i ordet. I alla fall menar ju ryktena i Stenungsund att det är ännu mer tragiskt än så. Men en sak kan vi vara överens om, det är att järnvägen behöver flyttas utanför samhället. Den är en säkerhetsrisk. Inte främst kanske för obevakade järnvägsövergångar utan kanske mer för tågen med kemikalier (du vet förresten vem jag är, vi gick i samma klass i nian).

Kommentarer är stängda.