Onstad – Munkedal och rederirörelse

Haakon Onstad föddes 1901 i Kristiania (Oslo). Efter avslutade studier gav han sig in i sjöfartsaffärer. 1932 bildade han sitt första rederi A/S Moltzaus Tankrederi II. Rederiets första fartyg blev den svenska tankern Pan Gothia. Eftersom tiderna var osäkra behöll säljarna intressen i fartyget som säkerhet och Rederi AB Pagota bildades för att reda fartyget fortfarande under svensk flagg. Tillsammans med brodern Niels Onstad (1909-1978) bildade Haakon Onstad ett nytt rederi år 1935, Niels Onstad Tank Rederi A/S, senare Niels Onstads Tankrederi A/S.

I samband med att Tyskland ockuperade Norge 1940 lämnade Haakon Onstad Norge och bosatte sig i Kungsbacka där det svenska rederiet redan hade sin hemort. Samma år bildades ännu ett rederi, Rederi AB Kungsoil och 1943 bildades Rederi AB Monacus. Från tiden efter andra världskriget byggde Onstad upp ett omfattande tankrederi. Onstads rederier ägde ofta de största tankfartygen i Sverige.

Parallellt med det svenska rederiet drev Niels Onstad det norska Onstads Shipping A/S vidare under norsk flagg. Niles Onstad flydde också från Norge år 1940. Men han bosatte sig i USA. Från US aderva han sitt rederi vidare och arbetade dessutom med Nortraship. 1955 flyttade han tillbaks til Norge och 1956 gifte han sig med den kända norska konståkaren och skådespelaren Sonia Henie (1912-1969). Det norska rederiet avvecklades 1985.

1968 grundade Sonia Henie och hennes man Niels Onstad Henie Onstad kunstsenterHøvikodden i Bærum sydväst om Oslo. Redan 1961 hade paret grundat Sonja Henies og Niels Onstads Stiftelse som övertagit deras konstsamling. Denna blev grunden i konstcentret i Baerum.

Under 1960-talet började Haakon Onstad också att intressera sig för bulkfartyg som komplement till de stora tankfartygen. 1970-talet innebar stora påfrestningar för alla rederier, särskilt då tankfartygsrederier, och Onstads var inget undantag. Trots den vikande konjunkturen gav sig rederiet in i sin största satsning någonsin genom att vid Uddevallavarvet beställa 500 000-tons tankern Nanny. Bygget drog stora summor ur rederiets kassa och 1978 orkade man inte länge med sina betalningar utan alla Onstads svenska bolag försattes i konkurs. Bygget av Nanny fortsatte. Det ursprungliga ägarförhållandet där Onstads ägde 75% och Uddevallavarvet 25% förändrades nu så att Munkedals AB tog över Onstads del, senare fördes ägandet över till det statliga rederiet Zenith.

1943 köpte Haakon Onstad majoriteten av aktierna i Munkedals AB som hade bildats redan 1871. Haakon Onstad blev också VD för bolaget och byggde upp en liten koncern med Djupafors Fabriks AB, Inlands AB i Ström (Lilla Edet),  Nordström & Tinggren AB, Söderberg & Grubbens AB samt Grubbens & Co AB som dotterbolag. Även rederierna blev dotterbolag till Munkedals AB.

1983 bildades koncernen Trebruk AB med Munkedals AB som ett av tre bruk. 1993 köpte Trebruk pappersbruket Kostrzyn från den polska staten. Företaget bytte en tid därefter namn till Arctic Paper. I slutet av 2008 förvärvade företaget pappersbruket Mochenwangen i Tyskland och i början av 2010 köptes även Arctic Paper Grycksbo i Falun, Sverige. Moderbolaget till koncernen med 1 600 anställda är registrerat i Polen, men ägs av Thomas Onstad, son till Haakon Onstad, via hans ägarbolag Casandrax Financials som kontrollerar 79,3 % av aktierna i bolaget. Thomas Onstad är bosatt i Schweiz och äger också Holma säteri i Bohuslän, inte så långt från Munkedal. Han är Bohusläns störste markägare som ägare till 13 000 ha skogsmark. 2009 lades Håfreströms bruk i Åsensbruk i Dalsland ner.

Inlands bruk ägs sen 1996 av Knauf Danogips, som ingår i den tyska koncernen Knauf med 18 000 anställda. Djupafors ägs av det kanadensiska pappersföretaget Cascades.

Sedan 1992 är Thomas Onstad också största ägare i Rottneros, som har cirka 400 anställda, via sitt ägarbolag Nemus Holding AB. Rottneros bruk som är ursprunget till företaget grundades 1887. 1976 sålde ägarfamiljerna Horn af Åminne och Möller företaget till Vänerskog, men redan 1981 såldes företaget igen till Carl-Johan Wettergren. 1987 köptes Rockhammars bruk, 1991 Utansjö, 1995 Vallvik och 1999 Miranda i Spanien. 2008 lades Utansjö ner och året efter lades Miranda ner och Rockhammar såldes.

Läs mer: S:t Petersburg Times, Ttela1, 2, RT1, 2, VA, AB, EX, Papernet, LP1, 2, HD, Munkedals Järnväg, SR1, 2, DN, SVD, BL1, 2, Newsdesk, NWT,

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Technorati: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Powered by ScribeFire.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

2 svar på “Onstad – Munkedal och rederirörelse”

Kommentarer är stängda.