En ny bro behövs förstås…

Men låt det förbli en bro och inte nåt annat. Skippa tramset och skitsnacket om ”att bron ska bygga samman staden”. Det är ju helt enkelt inte sant att den kommer att kunna fungera så. Älven är för bred och trafikeras av stora fartyg. Hisingen och fastlandet kan aldrig bli som Paris och de två sidor av Seine. Inte ens som London och de två sidorna av Themsen. Så det är bara löjligt att låtsas som om det kunde bli på det viset. Förhållandet mellan Hisingen och fastlandet är snarare som mellan Manhattan och New Jersey i New York.

Men det behövs inte fler broar och tunnlar för biltrafiken. Det som istället behövs är en kollektivtrafiktunnel (för spårbunden kollektivtrafik förstås) mellan Slottsberget i Lindholmen och Stigberget i Masthugget. Det som behövs är dubbelspår på Marieholmsbron och kanske en kollektivtrafiktunnel i området också. Det som behövs är spårbunden kollektivtrafik till Torslanda och en utbyggd pendeltågstrafik.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Advertisements
  • thord

    nåja, det behövs allt en tunnel som binder samman e20 samt e45. fördelen är ju även att det då inte kommer så mycket trafik in mot stan.

    • Anders_S

      Thord: Nu har du väl ändå rört ihop vägarna. Nej, det behövs enligt min uppfattning ingen tunnel mellan 45:an och E6 på Hisingen i höjd med Gamlestaden.. Mellan E20 och 45:an har man snart byggt färdigt en viadukt. Det som behövs är minskad biltrafik. En ny biltrafiktunnel ger ökad trafik och påverkar vad jag vet inte antalet bilar i stan.