Israel beredda ta emot Hosni Mubarak

Enligt uppgifter från Al Jazeera Magazine ska den egyptiska ambassaden i Tel Aviv ha förberett att Hosni Mubarak ska kunna fly till Israel om protesterna tvingar honom att avgå. Saudiarabien ska ha sagt nej till att ta emot Mubarak, men Israel tycks ha accepterat. Om Israel tar emot Hosni Mubarak lär landet knappast bli populärare bland folk i Egypten. Inte för att det är omtyckt nu, men att härbärgera Mubarak lär göra Israel än mer impopulärt (om det är möjligt).

Ingenting tyder dock ännu på att Hosni Mubarak skulle avgå. Regeringen har dock avgått och en ny ska tillsättas. Samtidigt är det mycket oklart hur armén kommer att agera. Än så länge verkar armén inte ha ingripit i gatustriderna mellan demonstranter och poliser. I Alexandria och på andra platser har polisen enligt uppgifter börjat använda skarp ammunition och totalt kan uppemot 100 personer ha dödats i Egypten. Dessa siffror är mycket osäkra då det är svårt att få fram information.

Om Mubarak faller är det ingen som vet vad som kan komma istället, men det är noterbart att Muslimska brödraskapet inte spelar någon framträdande roll i protesterna utan det är helt andra krafter som är i rörelse.

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2, 3, 4, 5, GP1, 2, 3, 4, DN1, 2, 3, 4, 5, VG1, 2, AB1, 2, 3, 4,
Bloggat: Annarkia, Moberg, Röda Malmö, Röda Berget, Kildén & Åsman, Röda Lund,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Ingenjören

    Jag betvivlar att Israels regering är dum nog att alienera Mubaraks efterträdare genom att ge honom fristad. Men vem vet.

  • adakgruvan

    Sverige,har säkert en fin bostad redo för ex-president H Mubarak.Carl Bildt kan säkert ordna detta.

  • Pingback: Mubarak och Fredrik Reinfeldt | Nemokrati()

  • Pingback: Diktator ger stöd till diktator | Svensson()

  • Anonym

    /*Personangrepp borttaget*/ #AS ”Al Jazeera.com” som du stöder dig på har ingenting som helst att göra med nyhetskanalen Al Jazeera (som jag f.ö. följer löpande). Det är en saudiarabisk setup, gud ( Allah) vet med vilka intressen bakom.

    • Mitt misstag. Källan till påståendet är Al Jazeera Magazine, London-baserad tidskrift ägd av ett bolag i Dubai. Ett företag som inte är detsamma som TV-bolaget Al Jazeera ( http://english.aljazeera.net/ ) eller den tidning i Saudiarabien ( http://al-jazirah.com/ ) som du hänvisar till.Försök sen att skriva det du skrev utan att väva in personangrepp i det hela. Dina resonemang och invändningar var relevanta och logiska, men jag hittade inget sätt att skilja dem från personangreppen så att inlägget skulle förbli förståeligt.