Det behövs verkligen fler spårvagnar

Göteborg ska få trängselavgifter, och fler måste i framtiden åka kollektivt i Göteborg av miljöskäl. Det finns därför stor anledning att bygga ut spårvägen rejält i Göteborg med linjer till Backa och på norra älvstranden, förbättringar i Angered och Bergsjön och i västra Göteborg samt nybyggnad och ombyggnad i centrala Göteborg.

Om det ska vara möjligt krävs förstås fler spårvagnar och oavsett om tidigare upphandling med Ansaldobreda varit misslyckad så är är det nog ändå bäst att köpa en uppsättning likadana spårvagnar till, förhoppningsvis då en uppgraderad variant där alla barnsjukdomar och småproblem är borttagna. Även det större problemet med hjulen och hjulslitaget måste vara åtgärdat för att det ska kunna bli en bra affär. Att i huvudsak ha samma modell brukar vara ett bra sätt att minska underhållskostnader.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Advertisements
  • Giz

    Vi behöver tunnelbana i Göteborg, det går mycket snabbare att åka och är en bra investering för framtiden, man kan inte fortsätta med spårvagnar, jag propsar att alla ska vara medvetna om fördelarna med tunnelbana, i slutändan handlar det om en bra och fungerande lokaltrafik

    • Jag har inget mot tunnelbana, men det är billigare att bygga spårväg och går lika fort att åka med snabbspårväg av samma typ som Angeredslinjen. Sådan kan också gå i tunnlar som ju vi vet.

  • Anonym

    Egentligen har göteborg fantastiska möjligheter att få till en så kallad stadsbana eller premetro, som kombinerar det bästa med traditionell T-bana med spårväg (hållplatser i markplan).
    Dvs. en utbyggnad/komplettering av nuvarande spårvägsnät med tunnlar och broar.
    Detta finns redan bitvis, senast i form av Chalmerstunneln. Men ändå är bara 5 km tunnel av totalt 80 km spårväg.
    Efter Chalmers-hållplatsen borde tunneln fortsätta under Guldheden och mynna vid Sahlgrenska.
    Vidare på befintligt spår ner till Linnéplatsen där ny tunnel vidtar intill naturhistoriska, tunneln går fram till Djurgårdsplatsen i Majorna och ansluter till befintlig spårväg.
    Sedan en bro Stigberget-Lindholmen. Perfekt läge för en bro, som ”naturligt” blir 15-20 meter hög.
    Naturligtvis ska Lindholmsallén ha spårväg. I kombination med ny GötaÄlv-bro har man sedan en större variant av ”Kringen”.
    Sen finns ju så mycket mer som kan och behöver göras, som du beskrivit Anders i flera trådar.
    Vår stad ligger så långt efter i sin kollektivtrafikstruktur, men har potential att få Nordens bästa trafiksystem.
    Hade jag varit förmögen hade jag donerat till sådana projekt. Lätt.

    /Hans J