Zarembas artiklar bygger på lögner och påhitt

Det är möjligt att Maciej Zarembas artiklar om skolan i DN faktiskt lyckas ta upp och beröra vissa problem med skolan. Men samtidigt så lider artiklarna av rejäla problem själva. För Zaremba ljuger och hittar på helt hejdlöst. Artiklarna har alltså svåra trovärdighetsproblem och kan knappast användas som underlag för att säga att skolan har problem. Det är helt kort så att Zaremba skrivit skit. Allt i hans artiklar är förstås inte lögn men det är en helt vetenskap att reda ut vad som är vad.

Intressant?
Bloggat: DK, Duroj,
Borgarmedia: DN,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

11 svar på “Zarembas artiklar bygger på lögner och påhitt”

  1. Eftersom du gillar det Björn Kindenberg letat upp valt fram i statistiken, och jag tycker att han har i princip helt fel, så tänkte jag passa på att bemöta alla hans punkter även här:

    – Om man står över residualvärdena, som bara visar vad skolan enligt skolverkets statiska modeller skulle uppnå, och istället tittar på faktiska värden så ser man att Minervaskolan hade för 09/10 ett genomsnittligt meritvärde på 238 – Tegs centralskola hade 209, vilket även är rikssnittet (se http://salsa.artisan.se/cgi-shl/skolresult.exe?todo=school_table_one_year&when=new&year=2010&comid=2480)

    – De 20% som fått IG på läsförståelse i svenska (dock inte de andra delproven) på Minervaskolan kan återigen jämföra med Teg: 30% IG på läsförståelse, och dessutom en hel del IG på övriga delprov (se http://siris.skolverket.se/reports/rwservlet?cmdkey=common&geo=1&report=gr_ap9_2005&p_verksamhetsar=2010&p_kommun_kod=2480&p_skol_id=445234)
    MEN, intressantast blir det när man tittar på kolumnen för VG/MVG – för samtliga delmål har omkring 30% av eleverna uppnått MVG på Minervaskolan, jämfört med 0% av eleverna på Teg för 3 av 4 delmål, 10% på det sista.

    – Gällande Kindenbergs invändning mot Zarembas beskrivning om ”96% som klarade matte” i Brandbergen så hittade jag detta om femteklassarna för 2010 (close enough, I say):
    http://siris.skolverket.se/reports/rwservlet?cmdkey=common&geo=1&report=gr_ap5&p_verksamhetsar=2010&p_kommun_kod=0136&p_skol_id=441795
    Inte helt pjåkiga resultat, väl?

    – Tolvåkerskolan är som Kindenberg skriver ingen katastrof resultatmässigt, men Zaremba skriver inte om deras resultat, utan om hur skolan totalt misskötts och lärarna som kollektiv misshandlats. Citat som ”Jag vill sätta IG, får då höra från rektorn att ’jag skall hitta kvaliteter hos eleven’ som får det till godkänt.” kan ju också förklara varför skolans resultat är okej.

    Så, det var min motbild till Kindenbergs motbild.

    1. Vem fan är Kindenberg? Är det han som skrivit på lärarsidan? Hans siffror (och dina) är egentligen irrelevanta för den kritik jag riktat mot Zaremba i mitt tidigare inlägg (som också är länkat).

      1. Wow, ”Vem fan…?”. Han är ju bara din enda angivna källa till det tvärsäkra och tämligen starka påståendet att Zaremba ”ljuger och hittar på helt hejdlöst” – vilket jag alltså hävdar inte alls visas i det länkade inlägget.

        1. Men det är för mig uppenbart att Zaremba far med falska uppgifter (alltså lögn). Det är helt klart efter att jag läst dina siffror och K-mannens. Lika uppenbart att K-mannen inte redovisar alla siffror han heller. Hampus har i en kommentar länkat till fler källor som visar hur Zaremba ljuger.

  2. Jag kan lugnt säga att jag känner igen det mesta från Zarembas artiklar från vad min sambo berättat om de skolor (4) hon jobbat på. Eleverna har makten. Rektorer som enbart tar elevens parti (även då kriminella elever hotat, i en klass där ca hälften slutat på ett par månader pga hot, våld och trakasserier). Samma rektor säger att det inte blir nån polisanmälan, men så fort hotet läckt ut så sägs det ”att vi anmäler alltid hot, vi jobbar stenhårt med det” (osv osv osv, ja hearingen kring nån insident, där rektor(erna) ju ska vara mån om den hotade läraren ser mer ut som en utpressningssituation. Den fackliga representanten hade vilseletts till nåt annat utrymme så denne inte kunde delta). Det fanns lärare som gled ut i pension och lät bli att undervisa, Organiserade mysstunder istället åt sina ”såå duktiga elever”. De hade inte läst nåt på ett helt år i det ämnet min sambo undervisade i! Eleverna skakade inför de nationella proven, men vad var dessa? Lokalt rättade prov av den egna läraren och dessa fick inte påverka betygen. De prövades aldrig på riktigt! Föräldrar som ringer upp på kvällarna för att tjata upp betyg (min dotter är sååå duktig och har lääst sååå mycket. Var en universitetslärare annars). ”Men var glad då, annar skulle hon ha fått UG eller G! En elev hade efter avslutad kurs tackat min sambo för att hon undervisat! Samma skola hade genommesiga manliga lärare som inte vågade hålla fast vid överenskomna regler. Yngre kvinliga lärare fick ta tag i saken istället. En gangsterskola? Nej, en ansedd skola.

    1. Jaha. Ditt inlägg betyder ingenting om skolan i stort. Det är i den form det presnteras av dig inget annat än hörsägen. Det saknar bevisvärde och relevans. Speciellt som du uppträder anonymt och inte uppger namn på din källa eller på de skolor de gäller. Precis som Zarembas inte heller har nåt egentligt bevisvärde.

      Min fru är rektor och jag känner inte igen nånting. Vilket helelr inte bevisar eller säger nånting om skolan i stort. Men självklart förekommer det dåliga lärare, dåliga skolor, konstiga uppfattningar osv. Även bland lärare, de är ju inte mer än männiksor.

      1. Hörsägen? Du, jag litar på min sambo (S). Du litar ju på din fru som är rektor. Din fru sköter sig säkert men det är ju bra för dig att veta att det gör inte närapå alla. Jag påstår inte att det betyder nåt om skolan i stort, bara att så kan det gå till. Och på alla de skolor S har varit på så har det funnits mycket klara brister. Såklart outar jag inte mig eller skolorna, då outar jag S. Som sagt så var det hot mot henne och vår familj och polisen var inkopplad (som fann ca 7 bekanta (minns ej exakt antal) namn i klasslistan. Orsaken till detta var att en del av dom blivit utslängda från en annan skola och kuratorn snappade upp dem för ”annars skulle de gå på gatan” (dvs hon lät skolan fungera som socialkontor med de resultat det fick sen). Kunde väl hålla på mycket mer om den skolan, en del saker har jag glömt. Skola 2, ett högstadium. S ska vicka för en klass som ska ha skriftligt läxförhör. Instruktioner ges av ord lärare, som sa nåt med följande innehåll: Ja de blir inte glada av skriftligt läxförhör…en del börjar knorra, så då kanske du inte ska ha nåt läxförhör. I samma skola så gavs instruktioner om att skriva upp namn på de som kom försent. S tillämpade detta i en 7:a och påpekade att de skulle komma i tid. ”vad händer om vi inte gör det då” näsvisades en. -”Då skrivs era namn upp” -”Vad händer sen då?” -”Ja vad händer sen?” frågade S (trodde att det fanns en given konsekvens som eleverna visste om). ”Ingenting” sa eleverna och flinade. Så, så var det med den disciplinen för dessa 7:or. Man hade kommit på att det var bra att skriva upp namnen men sen hade man inte kunnat bestämma sig för vidare åtgärder;-) Skola 3, en annan högstadieskola. En kille är en cool tuffing och har halkat efter. S ska hålla stödundervisning. S har fått instruktioner om att han är besvärlig ”så om han inte vill komma så låt honom vara” (lärarna gick annars på tå inför denna elev som var nån minimaffiaboss). Eleven dyker inte upp men hittas med sin kaffekopp i nån korridor med sitt anhang. Han skulle komma när han druckit klart. Hur det blev med hans undervisning minns jag inte. Poängen är att man helt gett upp med killen och daltade och var rädd för honom (varför minns jag inte). I gymnasiet fanns just daltandet med som en bisarr del av elevhanteringen. Elever kunde vara borta från nån kurs i månader och sen dyka upp och kräva undervisning. Detta störde såklart den pågående kursen. men det fanns alltid nån rektor som tog elevens parti och slussade tillbaka eleven in i kursen. Detta gjorde ju att undervisning sket sig då en bara satt där och suckade och frustade för att denne inget kunde (samme elev hade en bror som var med i ett kriminellt gäng och denne var mycket ökänd. Så de andra eleverna varnade S för att vidta några åtgärder mot denna elev, för S skulle inte vilja ha med brodern att göra). Samme elev hade förstör tillvaron för flera elever redan under sin högstadietid. Ja det fanns hur mycket som helst. Därtill riktig hörsägen via S kolleger som skopat sig igenom olika skolor. Men dessa orkar jag inte gå in på just för att det är hörsägen. Och visst, såklart fanns det normala klasser och duktiga elever och det köret. Men att det skiter på sig så just med de kritiska fallen och grundläggande disciplin är frapperande. Jo (hehe!) det bästa är ju att på en skola så var (åtminstone en tid) eleverna (elevkårsrepresentanter??) med vid anställningsintervjun och dessa hade även att säga till om lönesättningen(!!!). Sitter och srattar åt detta nu… Då vi berättade om denna insident i en annan del av Sverige så kunde de inte fatta att det gick till så. Det är just en av poängerna: det är så stor variation i allt. En enhetligare skola tror jag skulle funka bättre. Inte en där varje kommunalpamp sätter sin prägel. Av en kommunfullmäktige fick jag höra att de centrala (nationella) kraven i sig var rätt bra, men att kommunerna kan brodera ut en massa regler som går utöver dessa, och sen ställer till det, dvs man nästlar in sig i en massa lokala regler. Men nu var jag klar. Inget av detta är ljug co som sagt så finns det mycket dylika erfarenheter till bara från denna enda lärare.

  3. Vänsterflanken försöker komma bort från ansvaret för skolans nedgång. Hela kadrer av skribenter engageras i detta.
    Var med om tt förbättra och utvecklar skolan i stället – den finns mycket att göra.
    Har själv jobbat som lärare. Och gått på lärarhögskolan.
    Zaremba ligger närmare sanningen än Baylan et al.

Kommentarer är stängda.