2000 för tolerans och mångfald

Precis som förväntat blev vi som demonstrerade för tolerans, mångfald och solidaritet mångdubbelt fler än de andra. I själva verket minst 10 gånger fler. Nassarna var kanske 150 och vi var över 2000 på avslutnings- och mötesplatsen. Polisen menar att vi var hela 3 500. Demonstrationen som startade från Hjalmar Brantingsplatsen kunde genomföra både marschen och mötet vid moskén (hörnet Myntgatan/Herkulesgatan) med talare, sång och musik på ett framgångsrikt sätt. Dessutom under lugna former.

Ytterst små grupper av ungdomar gav sig upp i skogen men ställde inte till med några större problem och en gång började några i demonstrationen kasta flaskor mot polisen och moskén. Det senare något i sig oerhört som visar på vilken dålig respekt för andra människor en del ungdomar och folk som kallar sig anarkister ibland har. Det hela kunde dock genom raskt ingripande av andra demonstranter och demonstrationsvakter avstyras omedelbart och med fasthet.

I samband med de sista talen och muslimernas bön vid demonstrationens avslutande så uppstod enligt uppgift bråk på ett par andra håll i staden, vid Hjalmar Brantingsplatsen och på järnvägsspåren utemot Lundbyhamnen. Om det var samma individer och grupper som stod för försöken till bråk vid demonstrationens mötes och avslutningsplats vet jag inte. Kanske rörde det sig om helt andra.

Men demonstrationen avlöpte väl, mötet med musik och tal avlöpte väl. Fredligt och med stolthet och lugn visade vi de fåtaliga nazisterna att vi är många fler än dem. Toleransen, mångfalden och solidariteten segrade över hatet och fördomarna hos nazisterna.

Det skulle varit en annan motdemonstration också, men tycks inte ha blivit av (den blev av, de följde inte överenskommelsen vi hade med dem och gick till vår avslutnings- och mötesplats. Villkoret för att de skulle få göra det var att de gick efter oss men det gjorde de inte, då hade jag sett dem). I alla fall fanns det ingen på den plats de blivit tilldelad ett tillstånd. Istället tycks deras deltagare ha gått till vår demonstrations avslutningsplats.

Och nej, nån stenkastning var det inte vid vår stora demonstration och vårt möte. Inte heller stökigt. (kanske var det nassarna som kastade sten?) Eftersom media inte ens var där (jag var längst fram vid polisen hela tiden och där såg jag ingen media) så vet de faktiskt inget om det överhuvudtaget. Vad som eventuellt hände på andra ställen i staden hade liksom inget med demonstrationen att göra.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

PS. Bedömare menar att de två vänsterdemonstrationerna (GNMR och GMR) var ungefär lika stora. DS.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

39 svar på “2000 för tolerans och mångfald”

  1. Du menar att det var 2000 nazister?
    Om du aktivt tar ställning för en idiologi som förespråkar evig kamp mot juden, dödsstraff för homosexuella samt förtryck av oliktänkande. Är det inte du som är mer av en nazist än de som motsätter sig dessa företeelser?

  2. Självklart får man ha vilken religion man vill, men moske’-bygget finansieras med pengar från Saudiarabien. I Saudiarabien kan du bli dömd till döden om du konverterar från Islam. Varför ta emot pengar från dem? Vad vill gåvogivarna ha tillbaka? 

  3.  För tolerans och mångfald, det innebär att ni demonstrerar för tolerans av homosexuella? för kvinnors lika rättigheter? Emot könsdiskriminering? Emot anitsemitism? osv?

  4. ”Det hela kunde dock genom raskt ingripande av andra demonstranter och demonstrationsvakter avstyras omedelbart och med fasthet.” – Detta är visserligen sant, men du får det att låta som det var GMR:s demonstrationsvakter som ingrep när det i själva verket, i alla fall främst, var funktionärer från Rättvisepartiet Socialisterna.

    Att GNMR inte var där de hade fått tillstånd för KAN att ha att göra med att det ändrades i tillståndet så många gånger och precis de sista dagarna att vi inte visste själva var vi hade fått tillstånd för att stå.

    1. Det var muslimska vakter (från GMR och moskén) som ingrep. De gav RS spö. RS gjorde ingenting utan försökte skydda flaskkastarna. Jag var där. Jag var en av dem som ingrep ihop med de muslimska vakterna Jag vet vilka som gjorde vad.

      1.  Jag var också där. Du yrar. Vilka ”gav RS spö”? Du? Är det ditt absurt stora ego som står i vägen för din verklighetsuppfattning nu igen? Eller vänta, du behöver inte svara, det var inte en fråga, det var ett konstaterande. Jag hoppas att GMRs demovakters agerande idag inte kommer glömmas av de som var på demon. Att du dessutom är såpass förvirrad att du insinuerar att GNMRs demo inte ens skulle ha hänt visar ju hur djupt djupt förvirrad du är. Wake up and smell the coffee.

    2. GNR:s tillstånd har inte ändrats på en vecka. Det vet jag också då jag såg all tillstånden så fort det släpptes och har haft dialog med polisen om tillstånden i veckor. Ingen förändring ägde rum i deras tillstånd den sista eller de två sista veckorna som jag sett. Det är möjligt att det ändrats ändå (även omd et neligt min vetskap inte stämmer) eftersom GNMR:s tillstånd inte var GMR:s så jag hade naturligtvis inte full koll på GNMR:s tillstånd.

  5. Har var det minsann historierevisionism i bästa polit-byrån stil!

    ”Ytterst små grupper av ungdomar gav sig upp i skogen men ställde inte till med några större problem”

    Flera hundra personer sprang upp i skogen mot berget, även om det totalt skulle varit 3500 demonstranter kan inte flera hundra personer räknas som ”ytterst små grupper”. Och vilka var det de inte ställde till problem för? Nazisterna? Ska det ses som något possitivt?

    ”Det skulle varit en annan motdemonstration också, men tycks inte ha
    blivit av, i alla fall fanns det ingen på den plats de blivit tilldelad
    ett tillstånd. Istället tycks deras deltagare ha gått till vår
    demonstrations avslutningsplats.”

    GNMR demonstrationen blev helt uppenbart av och var i samma storleksordning som GMR-demon, det var alltså tillsamans som dessa motdemonstrationer utgjorde 2000 personer. Herregud, det är ju bara att kolla på bilderna i t.ex. GP och DN för att se att det inte är sant.

    1. Det var ett 50-tal personer som sprang upp i skogen enligt min bedömning. Det är möjligt att jag har fel om storleken då jag stod långt bort från trappan upp. Men jag såg inte fler. Men låt oss säga 10% av demon sprang upp i skogen och lekte gömme, även det är en mycket liten grupp som jag ser det.

      GNMR-demon? Den skulle enligt överenskommelse gått längst bak i vårt tåg och det gjorde den inte. Om man inte gjorde det hade man ett eget tillstånd och det fanns ingen på den plats man hade tillstånd för Var den tog vägen vet jag inte. Men den fanns på vår samlingsplats och blev alltså en del av vår demos avslutningsmöte. Hur många GNMR var vet jag inte, inte hur många vi var i demon heller. Men vi var cirka 2000 på vår avslutningsplats enligt min bedömning. Hur många vi var i varje demo har jag lämnat därhän då jag inte vet det. Jag gick liksom allra längst bak så det har ingen koll på.

  6. Pajas, det var minst 500 pers som sprang upp mot berget för att konfrontera nazisterna…

    1. Ja det fanns ju väldigt många nazister på berget. Dvs inga alls. Verkligen tufft! Undrar vem det är som är pajas. Och nej det var inga 500. Ledsen grabben, du har noll koll.

  7. Religion är opium för folket, sade Karl Marx (kommunismens grundare), det resulterade i religions förbud i dåvarande Sovjetunionen.

    Dagens kommunister kräver religions frihet….

    1. Det tror jag nog Marx också var för. Religionsfrihet alltså. Åsiktsfrihet är liksom en grundval för demokratin. Det inkluderar även religionsfrihet. Sovjet var ju den diktatur. Vad det nu har med saken att göra? För den rörelse som jag tillhör var ju motståndare till Sovjetsystemet och Stalin.

      1.  Religionsfrihet innebär även en frihet från religion, på vilket sätt är ateister garanterade det?

  8. Undrar vem det är som är en pajas som står och ropar Allahu Akbar tillsammans med islamister och liberaler. Fyfan vad pinsamt.

    1. Gjorde du det? Ropade Allahu Akbar? Jag gjorde det inte i alla fall. Inte heller tyckte jag det var speciellt kul. men inte mycket att göra nåt åt.

      Muslimerna gjorde det och det är väl deras rättighet eller?

      Sen fanns det så vitt jag vet inga liberaler bland medarrangörerna. Inga borgerliga politiska organisationer alls faktiskt. Däremot borgerliga organisationer. Vilket är helt okej för mig i ett sånt här sammanhang.

      1.  Roligt att ni tillåter fascistiska islamister i eran demonstration GMR…

          1. Jag misstänker att han menar moskéns egna vakter, det var de som ledde Allahu Akbar-talkörerna. De gick förmodligen inte i någon av demonstrationerna utan var på platsen redan från början. Inte heller är de fascister på något sätt jag kan komma på.

    2.  Annars var just Allahu Akbar ett av de mest förekomna slagorden på Tharir. Dissa det egyptiska upproret  också när du ändå är igång?

      1.  Något som Muslimska Brödraskapet stod för som bara dem ropade och de mer sekulära försökte överrösta varje gång det startades…

  9. Herregud vad pinsam du är, minst 150 pers sprang upp i skogen för att faktiskt konfrontera nazisterna, dvs det enda som fungerar. Sedan var det stenkastning ifrån antirasister ute på motorvägen och vid kvilletorget, det går inte att förneka.

  10. Anders S: GNMR och GMR utgjorde hyfsat exakt hälften var av deltagarantalet. Det syntes ganska tydligt ifrån där jag stod i samband med att GMR kom till platsen. Hur många som sprang upp på berget har även jag svårt att uppskatta, men det var några hundra i alla fall, typ 300-500 kanske. Det var oavsett definitivt en stor andel av demonstranterna som sprang upp dit. Att skriva att det var ytterst små grupper ser jag inte bara som en underdrift utan till och med som en politisk vinkling att försöka förminska deras storlek.
    Jag valde själv att stå kvar, så jag gjorde bara antagandet att de försökte springa runt för att komma åt nazisterna från något annat håll.

    Diskussionen om tillstånd släpper jag, för det är inte på mitt bord. Jag låter det vara ord mot ord.

    Det där om stryket tar jag bokstavligen då det fanns vittnen om att en GMR-funktionärer skulle ha utdelat knytnävslag i ansiktet på någon av de i GNMR-tåget.
    För att själv stått längt fram, och vara lång så jag ser över de flesta. så såg jag väldigt lite aktivitet från någon annan är RS:are i syfte att lugna situationen så det spårade ur vid det tillfället då det var nära. Dock vill jag inte förneka att GMR:s funktionärer kanske agerade på plats, då ingen kan ha full koll i situationen. Det jag främst går på var att det var RS-funktionärernas röster om uppmaningar att backa som var de som hördes.
    Givetvis gillar inte RS att någon kastar någonting, men det är inte så mycket vi kan göra åt den saken på plats.

    Men det jag egentligen vill fokusera på är helheten som de enstaka detaljerna bara är exempel på. Det jag reagerar främst på i din rapportering är den uppenbara vinklingen. Att försöka måla ut som att GMR var där med 2000 personer, när det även efter att båda demonstrationerna var på plats inte rådde större tvivel om att båda demonstrationerna var hyfsat lika stora. Att grovt förminska storleken av de som sprang upp på berget, som blev den stora grejen som hände efter det känsliga tillfället då allting var på gränsen att spåra ur.
    Jag skulle själv mycket hellre vilja se ett samarbete mellan GMR och GNMR, då det absolut viktigaste är att vara många mot rasismen och inte vem som kan profilera sig mest. Men sådant samarbete blir omöjligt om GMR-talare medvetet vinklar rapporteringen av händelserna till den grad att det blir rena lögner. Rapportera ärligt iställlet, och har du kritik mot någon bör den läggas fram tydligt.
    T.ex: ”Flaskkastning är kontraproduktivt för det bjuder motståndaren på en martyr-roll och det rättfärdigar polisens våld så de kan gripa in med batonger.”

    Personligen har jag inget emot GMR:s metoder. De är inte kontraproduktiva, det är mycket produktivare än att sitta hemma, vad som är mest produktivt kan också diskuteras, men gör det utan att smutskasta andra antirasistiska organisationer.

    1. Redan från början var GNMR inbjudan att delta i planeringen av en enda demonstration. De vill inte göra det. De valde istället att försöka arrangera en egen. Det misslyckades uppenbarligen eftersom de tydligen inte kunde ordna ett eget avslutningsmöte. Då kontaktade de oss för att få vara med oss ändå. Det var en vecka innan demon. Då sa vi att våra regler och villkor gällde för att de skulle få vara med oss.
      Överenskommelsen mellan dem och oss var att de skulle gå efter oss till vår (GMR) avslutningsplast och att strikt icke-våld gällde. De valde att inte följa den överenskommelsen. Därmed är det slutpratat om det. Kan man inte lita på överenskommelser som görs så kan man inte samarbeta. Det är alltså GNMR (eventuellt bara RS) som ljuger, inte håller överenskommelser och snyltar.

      Min bedömning var att det var ett 50-tal om irrade in sig i skogen. Det kan ha varit fler. Jag stod långt bort så jag kan ha missbedömt det hela. Några som var med hävdar att det var 150 ungefär så låt oss säga att det var 150-200, en liten grupp.

      GNMR var redan från början inbjudna att delta i planeringen av en enda demonstration. Det ville de inte. De planerade en egen, sökte ett eget tillstånd. En vecka innan aktuell datum kontaktade de oss (GMR) och vill gå med i vår demo. Villkoren för det var att de skulle följa vår regler om icke-våld och att de skulle gå bakom oss. Den överenskommelsen bröt GNMR. Bryter man överenskommelser blir samarbete svårt. Ljuger folk är det svårt att samarbeta med dem. man måste kunna lita på de man pratar med och på avd de säger. GNMR (eventuellt bara RS) är alltså helt omöjliga att göra överenskommelser med och då utdefinierar de sig själva. Det är de som motarbetare antirasistiskt arbete, ingen annan.

  11. Jag stod väldigt nära när svarta blocket och en del killar från moskébygget sprang upp in i skogen – och de var inte 50 pers, de var betydligt fler. Det var som om 1/3 av demonstrationen helt plötsligt rörde på sig. Men RS varken uppmuntrade till det eller var med. Rätt ska vara rätt.

    1. Nej det var inte en tredjedel. De jag pratat med som var med i skogen sa att det var ungefär 150 personer. Jag har också pratat med folk som var på scenen och deras bedömning är ungefär densamma. Jag vet inte hur många vi var kvar på platsen då, men vi var nog fler än 1 000 i alla fall. Jag har aldrig hävdat att RS var inblandat i den händelsen (de har själva hävdat det dock). Ett 15-tal personer kom upp på toppen.

      Det jag pratar om var vad som hände vid genombrytningsförsöket vid kravallstaketet. Där var RS med framme vid staketet. Där stod jag så kunde se allt som hände.

  12. Varför kallas alla människor som inte gillar Islams utbredning i Sverige kategoriskt för nassar?

  13. Jag fick ett meddelande denna morgonen att Anders S i den här rapporten inte representerar  GMR utan antingen sig själv eller sin organisation. Personen var också positiv till, och vill gärna se ett förbättrat och seriösare samarbete mellan GMR och GNMR, och var även positivt inställd till de som sprang upp på berget. Så jag ursäktar mig i vissa antaganden, främst antagandet om att Anders S representerar GMR:s syn i den här rapporteringen.

    1. Det är klart jag representerar mig själv. Det är liksom min blogg. Jag har aldrig hävdat nåt annat. Jag representerar alltså varken SP eller GMR. Ett utvärderingsmöte kommer att äga rum om två veckor. Men jag har pratat med större delen av GMR:s ledning och demonstrationsledningen. Jag vet vad de tycker.

  14.  Är det så du förklarar att mitt inlägg, som kritiserade din beskrivning av demon är borttaget, men andra inlägg som handlat om religion mer i allmänhet är  kvar? Säg som det är istället.

  15. Härligt att se att du fortfarande håller på Anders.. Försvara en demonstration med stenkastning, härligt. Mer sånt!

    Underlligt att vänster packet inte kan acceptera samhällets lagar och regler utan måste gå emot.

Kommentarer är stängda.