Tågstopp – elavbrott – dåligt underhåll?

Inte ett enda tåg kunde gå från eller komma till Göteborgs central under en och en halv timme idag. Orsaken var ett tekniskt fel som slog ut strömförsörjningen till signalsystemen på stationsområdet. Tågen tycks däremot ha haft ström.

Rent konkret var det enligt Trafikverkets Clas Lundstedt strömförsörjningen till driftledningscentralen på ställverket som inte fungerade. Det låter som att det handlar om att ett datorsystem inte fick den ström som behövdes. I så fall undrar man ju varför backupströmmen (UPS eller liknande) inte fungerade. För sånt brukar alltid finnas till den typen av störningskänsliga system. Och dessutom tycker jag en och en halv timme verkar lång tid för att få igång systemet igen. Var det ingen som kunde skaffa fram en förlängningssladd och dra till ett annat uttag där det fanns ström? Personalbrist? Dåligt utbildad personal på grund av dåliga löner, dåliga arbetsförhållanden och hög personalomsättning? Bristande underhåll och kontroll av systemen?

Igår, måndag, var det ett annat problem som inte var besläktat med dagens störning. I det fallet blev stoppet onödigt långt då inga reservdelar fanns närmare än Nässjö. Det låter som ett problem som är en konsekvensen av uppstyckningen, avregleringen, privatiseringen och marknadsstyrningen av järnvägen. Flera lager kostar mer pengar för det bolag som har det ansvaret.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements