DN förnekar att Legos nya serie Friends är könsstereotyp

Lego har presenterat en ny produktserie, Friends kallad, som är uppenbart sexistisk och spär på de redan skeva könsrollerna i samhället. Figurerna Olivia, Emma, Stephanie, Andrea och Mia bland annat ägnar sig åt att fika, gå på skönhetssalong, bada i pool eller gå till veterinären medan pojkfigurer hos Lego är aktiva, slåss och har svärd. Hela Legos marknadsföring går på samma tema. Klart könsstereotypt alltså.

Men DN förringar kritiken av Lego i sin artikel. För det är väl så man ska tolka citationstecknen runt ordet sexistisk i rubriken på DN:s artikel om Legos nya produktserie. Det är uselt av DN att skriva om Legos dåliga produktserie på det sätt man faktiskt gör genom att uttrycka sig på ett vis som förringar kritiken av sexism och könsstereotypa leksaker.

Läs också: Kirk Christiansen – familjen som blev rik på plastbitar

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements