Gnället på trängselavgifterna är löjligt

Del 20 av 21 i serien Trängselavgift i Göteborg

Det går att åka gratis om man vill. Om man vill passera Göteborg alltså. In till centrum kommer man bara utan att betala trängselavgift under vissa tider. Vill man åka mellan Mölndal och Partille eller östra Göteborg är det inga problem att åka utan att betala. Upp för Mölndals kråka, bort förbi Stensjön och Helenevik och vidare mot Öjersjö och Partille. Enkelt. Lätt som en plätt. Man kan också svänga av i Kallebäck, åka 40:an österut och över till Partille sen.  Från Partille kan man fortsätta norrut på 45:an.

Fast det allra enklaste är förstås att köra efter klockan 18:00 på kvällen eller innan klockan 6:00 på morgonen. På helgen går ju också bra. Under de tiderna är det ju gratis.

Inte heller är det ju speciellt dyrt att betala avgiften. Det kostar 8, 13 eller 18 kronor beroende på tidpunkt, dock maximalt 60 kronor per dag. Det handlar alltså om småpengar för de flesta som kör bil. Att bara köra bilen från Kungälv in till centrala Göteborg kostar mellan 15 kronor (vid en förbrukning av 0,5 liter milen) och 30 kronor bara i bensinpengar. Lägg därtill parkeringskostnader i Göteborg (en timme i Nordstan kostar 25 kr) och det är redan innan trängselavgiften dyrare att åka bil in till centrum i Göteborg istället för att åka kollektivt.

Gnället på trängselavgiften är i sammanhanget löjligt måste jag nog säga. Det går att åka billigare om man vill. Kollektivt.

Intressant?
I media: GP1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Borgartidningarnas kampanj mot trängselavgiftenTrängselavgift – en början på grön omställning >>
Advertisements
  • Trängselskatt. Det är en skatt.
    Sedan föredrar jag själv att kalla det bilistskatt, men det officiella namnet är trängselskatt.
    Kul att du tycker att folk med en annan åsikt gnäller och är löjliga. Kul.

  • rutiron

    Den rike tycker givetvis att 1000 kronor per månad är lite pengar. För de som inte tycker det och att, för egen del, en och en halv timmes förlängning av arbetstiden är kostnader och obehag som inte bara kan viftas bort. Den rike anser självklart det bara är att köpa bostadsrätt i stan och/eller ta ett annat välbetalt jobb i stället för att gnälla om lite pengar.

    • Fattiga i Göteborg kör inte bil. Endast 30% av de fattiga hushållen i Göteborg har ens bil. Trängselavgiften är alltså betydelselös för fattiga.

  • Att helt stänga av gator är en försämring för alla. Gator som Vallgatan, Haga Nygata och Magasingatan är en förbättring. Trängselavgifter är också en förbättring.

  • Gator helt utan bilar är inga bra gator. De dör ofta. Jag är inte mot att man får köra bil inne i stan, men jag vill att bilismen ska minska och inte gynnas skattemässigt som är fallet idag (reseavdrag exempelvis). Men jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion så vi får nog avsluta den.

  • r ataka

    Hej Anders

    Vet inte vad du har kollat upp priserna för kollektivtrafiken, men när jag åker tur och retur från Ytterby, så betalar jag 110kr för 2 biljetter (en dit och en hem på smsbiljett)Att då betala 60kr inkl 1 tim parkering (min bil drar 0,65) känns oerhört mycket förmånligare, för att inte tala om den dryga timman jag sparar i ren tid som jag istället kan göra mina ärenden på. 
    Dvs, på samma tid som kommunaltrafiken tar mig fram o tillbaka, så hinner jag även göra mina ärenden i stan – och det till ett bättre pris än vad Västtrafik kan erbjuda.Vänligen, Jenny

  • Men hallå? Har du hört talas om månadskort? Kontoladdning? SMS-biljett är liksom det allra dyraste som finns. Din jämförelse är ju helt meningslös ur de flesta aspekter. Men den verkar stämma.