Att skapa en annan värld

Boknytt
Björn Forsberg
Omställningens tid
Karneval Förlag

Att skapa en annan värld

En domedagsbok kanske man tänker när man ser Björn Forsbergs bok ”Omställningens tid – tillväxtens slut och jakten på en hållbar framtid” första gången. Uppfattningen kan förstärkas av inledningen på baksidestexten ”150 år av ekonomisk tillväxt har nått sin ände: oljetoppen har passerat. Fiskbestånden står inför kollaps. Grundvattnet sinar. Jordbruksmark ödeläggs. Skogar överavverkas.”

Men det handlar inte om en domedagsbeskrivning utan om en positiv vision om en annan värld. Om hur vi kan skapa en annan värld, en värld som ser annorlunda ut, En miljövänlig, ekologisk, lokalt fokuserad värld som inte slösar med jordens resurser. Det är kort sagt en bok om omställning. Omställning av vårt liv, omställning av produktionen omställning av handeln. I grunden är det en positiv vision om en annan värld.

Kuba lyfts fram som ett exempel på ett miljövänligt och ekologiskt jordbruk. Olika initiativ i USa som ärr inriktade på lokal produktion beskriv ingående osv. Det är intressant, ibland för mastigt i sin detaljrikedom. Dessutom undrar jag om det inte hade varit bättre med exempel från Sverige istället för från USA. För exemplen på lokal produktion och miljövänliga ekologiska lösningar finns också här. Något som visas av det kapitel där den ekonomiska föreningen Fjällbete beskrivs. Det är ett av bokens mest intressanta exempel på lokal produktion eftersom det visar hur det kan se ut i Sverige när vi ställer om vår livsmedelsproduktion.

Det är en mycket intressant bok om en framtid som vi kan börja bygga redan nu. Gör vi det inte kommer vi att tvingas in i sam framtid ändå. Men då kommers vi sannolikt först att tvingas ner i misär. Så som det faktiskt skedde på Kuba. En viktig bok.

Anders_S

Läs mer: IDG, Kulturen, SMP, MM, HG, SVD, Effekt, Supermiljöbloggen, Cruel Crude, Folkbladet, HD, DN, MJV, ST, Knuff,

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Köp boken hos Adlibris

Advertisements