Visst skulle höjd körkortsåldern kunna införas. Det är vore inget konstigt med tanke på vad forskningen kommit fram till:
Professor Ulf Björnstig, en av landets främsta forskare på trafikolyckor, menar att ett sätt att minska de svåra trafikolyckorna kan vara att höja körkortsåldern till 25 år och låta samhället betala utbildningen.
Nils-Petter Gregersen, forskningschef vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har tidigare räknat på detta och konstaterar att det faktiskt skulle vara lönsamt vid en direkt jämförelse mellan samhällets kostnader för olyckorna och för körkortsutbildningen.
Det båda forskarna ser dock ett problem med det hela. Det är svårt att få jobb utan körkort och svårt att förflytta sig till och från jobbet. Jag ser andra problem. Det vore märkligt att man får rösta vid 18 år ålder, men inte köra bil. En knasig diskrepans måste man nog säga. Är man mogen att rösta borde man väl också anes vara mogen att köra bil och köpa sprit så som jag ser det. Man kanske är man inte mogen att rösta förrän man är 25? Höjd rösträttsålder? Skulle inte tro det.
Dessutom anser jag inte att samhället ska gynna bilismen genom att utbilda bilförare gratis. Samhället ska istället planera för och bygga ett samhälle där behovet av bil minskar. Där man kan gå, cykla eller åka kollektivt till jobbet. Ett samhälle där man bor nära jobbet.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Körkort, Körkortsålder, Bilåkande, Arbete, Bilism, Cyklism, Kollektivtrafik, Gångtrafik, Arbetsmarknad, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.