Trafikmaktordningen återbesökt

Cecilia Verdinelli har skrivit mycket bra om bilism i en krönika i Göteborgs-Posten. Om hur bilism förstärker existerande sociala hierarkier:

Lejonparten av bilarna på leden har en ensam förare (i genomsnitt färdas 1,22 personer i Göteborgsbilarna, en siffra som ständigt sjunker) och en klar men inte överväldigande majoritet är män (35 procent av svenska personbilar ägs av kvinnor).

[…]

Huvudargumentet är bilismförespråkarnas mest omhuldade: tänk på dem som har begränsad rörlighet! I sin stiliserade och lätt överdrivna form låter det som om bilismen finns för att rörelsehindrade invandrarkvinnor med autistiska trillingar skall slippa sätta sig på vagnen.

Det förvånar mig varje gång att intelligenta människor utan att skämmas kan ta till detta argument, för är det något man kan vara säker på om bilismen som system är det att den inte bara följer utan också förstärker de sociala hierarkierna: svenska medelålders män är såpass ovanliga i kollektivtrafiken att man tar dem för biljettkontrollanter om de är fler än tre (observera att detta inte gäller på lördagskvällar, då bilen ställs för alkoholens skull). Invandrarkvinnor med kombin full av ungar är utomordentligt ovanliga på vägarna. Om det finns en relation mellan behov av individuell motormobilitet och bilägande är den, åtminstone i storstäderna, negativ.

I Göteborg har bara 40% av alla hushåll bil överhuvudtaget. I områden som Hammarkullen eller Hjällbo har bara omkring 30% av familjerna bil. I Torslanda, Askim och liknande har 70-80 procent av familjerna bil. De som främst kör bil till och från jobbet är män. De som kommer att få betala trängselavgifter i Göteborg är med andra ord i huvudsak män från mer välbärgade områden.  Trängselavgiften blir därmed också ekonomiskt utjämnande, från rika till fattiga och från män till kvinnor.

Utan att ta hänsyn till att bilismen måste minska, utan att planera om staden så att den blir byggd för gång- och cykeltrafik är det svårt att garantera säkerheten och framkomligheten för cyklister.

Läs Trafikmaktordningen:

Man föds inte till bilist, man blir det
Vägvrede
Spärrar och gränser
Snöröjning
Höghastighetståg
Transportåldern
Felparkerare och plankare

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Köp boken hos Adlibris

Advertisements