Fiffelbolag vill ta över skärgårdstrafiken i Stockholm

Det stora företaget Serco har i samarbete med företaget Strömma Kanal lagt ett bud på skärgårdstrafiken i Stockholm.  Samtidigt är Serco inblandat i en härva av fiffel och bedrägerier i Storbritannien:

Serco ska enligt anklagelserna ha drivit upp sin prestationsbaserade ersättning från offentliga sektorn. Vid tjänster inom fängelsesektorn – stora miljardkontrakt – ska antalet fångtransporter ha redovisats som mycket högre än det egentligen var.

Man har till och med redovisat transporter av avlidna interner. I brittiska medier uppskattas att Serco har lurat skattebetalarna på cirka en halv miljard kronor. Bolaget har tills vidare gått med på att betala tillbaka all vinst på de kontrakt som nu granskas.

– Det står klart att det har funnits en kultur inom delar av Serco som är helt oacceptabel, handlingar som kräver polisutredning, sa Storbritanniens justitieminister Chris Grayling i somras.

Även upphandlingen av skärgårdstrafiken i Stockholm har varit omgärdad av kritik och konflikter. Kritiken berör bland hur upphandlingen utformats (för att gynna storföretag) och tidtabeller. Experter menar att så som Stockholm formulerat upphandlingen kommer den att innebär ett stort chanstagande och risken att det inte kommer att fungera är mycket stor.

När det gäller Serco är det inte första gången företaget är i blåsväder. Man driver förutom kollektivtrafik en mängd olika offentliga inrättningar på kontrakt såsom reparatioenr och udnerhåll inom det brittisk försvaret, forskninganläggningar, sjukhusverksamhet, underhåll och service på sjukhus, flygplatser och flygledningsservice, skolor, sopverksamhet, nöjescenter, flyktingförläggningar och mycket annat. Främst i Storbritannien, men inte bara där, utan i många delar av världen.

Bland annat driver man en stor fängeleseliknande flyktinganläggning på Christmas Island i Indiska Oceanen. Företaget har kritiserats kraftigt när det gäller förhållanden på anläggningen inklusive anklagelser om våld mot flyktingarna:

Serco has seen a large amount of criticism involving its private prisons and detention centres. In particular, the Union of Christmas Island Workers has said about the Christmas Island detention centre, which hosts many refugees as well as 1,000 children who have tried to immigrate into Australia, ”Serco’s failure to perform is huge.” Serco has been accused of beating prisoners, not adequately maintaining their physical and mental health, and allowing suicide and self-harm incidents to increase over time. Australian ombudsman Allan Asher said to the Australian radio show AM, ”In the first week of June when I visited Christmas Island, more than 30 incidents of self harm by detainees held there were reported.” Serco, in a company memo leaked to The Australian, blamed the detainees for ”creating a culture of self harm,” and using it as a ”bargaining tool.” Serco has been fined for breaches of contract every month it has managed detention centres in Australia, leading to a total of $4 million in fines in early 2011. Also, Serco’s Christmas Island detention center was reported by its own former manager to be ”typically 15 staff members short every day

Ärligt sagt verkar Serco inte som ett företag som borde tillåtas vara verksamma i Sverige. Det verkar vara oesriöst från topp till tå med ett enda syfte: Att snabbt tjäna mycket pengar.

Serco har totala cirka 100 000 anställda och ägs av anonymt kapital i form av riskkapitalbolag med fonder och förvaltarregisterade aktier:

FMR CORP and Fidelity Int Ltd – 9.27
UBS Investment Bank 5.90
Morstan Nominees Ltd 5.09
Capital Research & Mgmt Co 5.07
AXA SA 4.94
Morley Fund Management & Aviva Plc 4.92
Lloyds Banking Group PLC 4.91
Baillie Gifford & Company Limited 4.86
Fidelity International Ltd 4.84
Newton Investment Management Ltd 4.78
BlackRock inc 4.42
Legal & General Group PLC 3.95
Ignis Investment Services Ltd 3.14

Sydafrikanen Chris Hyman är en viktig makthavare i Serco liksom Alastair Lyons.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

Ett svar på “Fiffelbolag vill ta över skärgårdstrafiken i Stockholm”

  1. Pingback: Denholm | Njord

Kommentarer är stängda.