Tunga lastbilar är inblandade i en stor mängd olyckor. Fler än deras antal borde lett till. anledning är enkel. Avregleringen av åkeribranschen har lett till stor ökning av antalet utländska åkare och antalet oseriösa åkare. Med lönedumpning, dåliga arbetsförhållanden och dåligt underhåll som konsekvens. Även bland tidigare seriösa företag:
–?Chaufförer tvingas hinna med mer på kortare tid när uppdragspriserna pressas alltmer från utländsk trafik, andra svenska åkerier och speditörerna. Det är pengar, inte kvalitet, som styr transportköpen i alltför stor utsträckning.
–?Åkerier tvingas dra in på underhåll av fordon och utbildning av förare för att klara av att hålla i gång verksamheten. Då riskerar transporterna att ske med undermåliga fordon och trötta förare som i förlängningen blir en trafikfara för andra trafikanter, säger Anna Andersson, arbetsmiljöinspektör.
Förhållanden på vägarna och i transportbranschen är naturligtvis helt oacceptabla. Dessutom snedvrider svenska myndigheter medvetet konkurrensen än mer genom att utländska åkerier och lastbilar inte behöver betala trängselavgifter.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Trafik, Tunga lastbilar, Transportbranschen, Åkeribranschen, Snedvriden konkurrens, Lönedumpning, Avreglering, Ekonomi, Arbetsmiljö, Samhälle, Politik