Elbussar tillbaks i Göteborg efter 50 år

1964 var sista året som trådbussarna trafikerade gatorna i Göteborg. De hade då kört upp och ner för backarna i Masthugget sen 1940 samt upp och ner på Gråberget sen 1954. Det fanns också planer på trådbusslinjer till Johanneberg och Lunden, men de blev aldrig av. i Samband med rivningarna i Masthugget, kring nuvarande Chapmans Torg och på Gråberget lades trådbusslinjerna ner.

Trådbuss, Göteborg

Nu har elbussar kommit tillbaks till Göteborgs gator. Det är bussar ev ett modernt snitt. Det krävs inga luftledningar utan istället finns det laddningsstationer. Denna gång är det Johanneberg som förärats med den första linjen. Om det nånsin blir några fler linjer återstår att se, för den nya linjen är ju bara ett försök, delvis i forskningssyfte.

Elektricity

Det finns mängder av elbusslinjer i världen och det har funnits tidigare i Sverige så det som Håkan Karlsson från Volvo sa på presskonferensen om Elektricity är inte sant:

– På exceptionellt kort tid har vi utvecklat en komplett integrerad busslinje för eldriven kollektivtrafik, vilket är unikt, sade Håkan Karlsson från Volvos koncernledning.

Chalmers verkställande direktör, Karin Markides, var entusiastisk inför de möjligheter samarbetet skapar.

– Vi har nu ett levande laboratorium som ger oss möjlighet att testa lösningar som kan kopplas till andra projekt. Låt oss använda detta till att tänka nytt och stort, som en hävstång för framtiden, sade hon.

De nya elbussarna i Göteborg är inte unika och det hela är inte unikt eftersom det finns och har funnits elbussar i många år även om vi inte räknar trådbussar:

– Det Volvo gör nu gjorde vi redan år 2010, säger Jonas Hansson, vd på Hybricon i Umeå.

Företagets första elbuss togs i drift i Umeå i februari 2011. I år ska ytterligare åtta eldrivna Hybriconbussar börja rulla i staden. De egenutvecklade bussarna är anpassade för kallt klimat och har litiumtitanat-batterier, vilket gör att de kan laddas snabbare än litiumjonbatterier.

[…]

Kina är det land som har flest helelektriska bussar i trafik, och det finns flera kinesiska tillverkare. En är BYD, som har 780 elbussar i drift enbart i staden Shenzhen. I Europa har företagets Ebus testats i fler än 30 städer, däribland Paris, Madrid och Warszawa.

Nederländska Ebusco har också sålt elbussar i Kina, drygt 300 stycken. I flera svenska städer, däribland Karlskrona och Kalmar, pågår tester med företagets senaste elbuss.

Brittiska Optares utvecklar elbussar som används i London, och i januari tar Karlstadsbuss tre av företagets elbussar i drift.

Karin Markides uppvisade också en överdriven entusiasm som jag upplever inte har nåt verkligt fog för sig. Det enda vi har fått är en forskningslinje som kunde fått en något mer användbara linjesträckning än den idag har . Den borde ha gått till/via Pilbågsgatan som är en central busshållplats i Johanneberg och Krokslätt med flera olika bytesmöjligheter.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!