APM Terminals är problemet – inte Hamnarbetarförbundet

Större delen av Göteborgs Hamn fungerar bra. Det gäller oljehamnarna  och roro-terminalen (Älvsborgshamnen). En del av hamnen fungerar inte bra, containerterminalen, Skandiahamnen. I alla delar av Göteborgs Hamn är Hamnarbetarförbundet den dominerande fackföreningen så det är uppenbart att Hamnarbetarförbundet inte kan vara orsaken till problemen. Det som skiljer är vem som fått uppdraget att driva verksamheten i hamnen. I containerterminalen är det APM Terminals.

APM Terminals har genom en lockout stängt delar av verksamheten i Skandiahamnen. Någon strejk förekommer inte. APM Terminals har genom sitt agerande gjort att hamnen inte fungerar. Nu har de följt upp lockouten med att säga upp personalen. De hänvisar till arbetsbrist som de själva skapat genom lockout och genom att dra bort sin egen trafik från hamnen (Maersk äger APM Terminals och de driver trafik från Asien ihop med MSC. Den trafiken har ställts in). Först skapar de problem och arbetsbrist för att sen försöka göra sig av med fast anställda arbetare:

Han ser tisdagens varselbesked som ett sätt för arbetsgivaren att på sikt försämra arbetsvillkoren för hamnarbetarna.

– Jag tror att de flesta är överens om att de skulle ha gjort så här till slut ändå. Det här företaget vill ha tjugo procent anställda och åttio procent timanställda i stället för tvärtom. De vill bara tjäna pengar utan att ha någon personal som de behöver bry sig om. Det är dit de har velat komma, säger han.

En annan hamnarbetare som inte vill ha med sitt namn har en liknande analys.

– Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att de vill göra sig av med personal här för att sedan anställa dem under en annan anställningsform för att slippa fasta kostnader – detta på kundernas bekostnad. Vi tar mer ansvar för kunderna än vad företaget gör, säger han.

Konflikten är enkel att lösa. Det är bara att skaffa undan problemet. Och problemet är APM Terminals:

Den uppenbara slutsatsen för Ulrica Messing och hela styrelsen för det kommunala bolaget Göteborgs Hamn borde vara att skillnaden mellan de hamnar som går ”lysande” och den där läget är ”hopplöst” är det företag som bedriver verksamheten där, APM Terminals.

När nu detta bolag, till följd av sina egna stridsåtgärder, trappar upp striden genom att varsla 160 personer om uppsägning är det ett bevis på att de inte bör få ha kvar förtroende att bedriva verksamhet i stadens hamn.

Ulrika Messing och hamnstyrelsen har makten över hamnen i sin hand och skulle kunna få även containerhamnen att fungera lysande. Med all sannolikhet kräver det att de gör sig av med APM Terminals och på sikt återtar driften i kommunal regi.

Mer om konflikten i Göteborgs Hamn:

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Sebbe Persson

    ”Ulrika Messing och hamnstyrelsen har makten över hamnen i sin hand och skulle kunna få även containerhamnen att fungera lysande.”

    Det är inte APM Terminals som är grundproblemet utan det kommunala bolaget Göteborgs Hamn i det sossestyrda Göteborg som anlitat de där jävla danska profitörerna. Messing, en i den långa raden av pengakåta sossar som efter ”karriär” i partiet glatt går över till kapitalet (hon är gift med en jävla miljardär och riskkapitalist med intressen i Danmark), kommer inte att göra ett förbannat skit.

    Messing är tillsammans med styret i Göteborg och arbetsköparlakejerna i Transport en del av den förbannade sossemaffian som bara kliar både sig själva och kapitalet på ryggen. Fy fan vad trött man blir.