De som arbetar för Västlänken och deras förhållande till makten

De som är för byggandet av Västlänken är alla etablerade partier i Göteborg och ett nätverk, Ja till Trängselskatt. Det senare nätverket grundades för att argumentera för ett ja i omröstningen om trängselavgiften i Göteborg. Efter att omröstningen om trängselskatten genomförts har nätverket främst fokuserat på Västlänken och argumenterat för att den ska byggas. Nätverket driver en hemsida och en facebookgrupp.

Samordnare för och ledande i Ja till Trängselskatt är Gabriel Södersten, Åsa Österlund, Sören Jensen och David Liljeros. Gabriel Södersten är medlem i Miljöpartiet och är ersättare i trafiknämnden. För övriga personer finns det inge kopplingar till någon form av maktcentra, storföretag och annat. Kampanjen för Ja till Trängselskatt finansierades i två månader inför omröstningen av Västsvenska Handelskammaren som representerar näringslivet i Göteborg, dvs framförallt storföretagen. Efter omröstningen lades denna kampanj ned och finansieringen från näringslivet försvann.

Västsvenska Handelskammaren var sannolikt mest intresserade av att finansieringen till utbyggnaden av vägarna i Göteborg inte stoppades. Deras intresse för att Västlänken ska byggas verkar vara marginellt även om de inte helt är mot satsning på järnväg utan driver på för utbyggnad av Boråsbanan, Bohusbanan och Västra Stambanan..

Övriga samarbetspartners när det gällde arbetet för trängselskatt var Oki-Doki! Arkitekter, Hey It’s Enrico Pallazzo, LO-distriktet i Västsverige och Ekologistas. Förutom Västsvenska Handelskammaren så har LO-distriktet också makt men de övriga samarbetsorganisationerna är obetydliga.

Det finns inga egentliga kopplingar mellan makten och Ja till Trängselskatt på det sätt som är tydligt för ett par av de organisationer som arbetar mot Västlänken där bilindustrin och de stora byggföretagen har ett tydligt om än indirekt inflytande. Ja till Trängselskatt framståt som betydligt folkligare än några av de organisationer som arbetar mot Västlänken men är precis som alla organisationer och nätverk i stadsplaneringssammanhang dominerad av personer från medelklassen.

Att alla ledande partier är för Västlänken har lett till splittringar. personer har lämnat moderaterna, socialdemokraterna och miljöpartiet för att gå till det nya borgerliga partiet Demokraterna men innan dess bildades också ett nytt parti, Vägvalet, på grund av trängselavgifterna. Partierna och deras förhållande till den ekonomiska makten i Göteborg är inte föremål för denna granskning.

Näringslivet i Göteborg som domineras av bilindustrin, vill framförallt ha satsningar på bilism och dessa är säkrade vad det gäller hela det paket som också omfattar Västlänken. Idag återfinns näringslivet i Göteborg kanske därför främst på den sida som vill säga nej till Västlänken då det är en satsning på kollektivtrafik och inte bilism.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!