Fartyg är inte en större miljöbov än flyg

Inrikes sjöfart släpper totalt ut mer växthusgaser och miljöfarliga ämnen än inrikesflyget. Det är ganska naturligt eftersom sjöfarten är mycket mer omfattande än flyget. Men sjöfarten är samtidigt ett av de mest klimat- och miljövänliga transportsätten. Därför utsläppen är mycket små i förhållande till mängden transporterat gods medan flygets utsläpp är mycket stora i förhållande till det transportarbete som utförs.

SMHI har mätt utsläppen från fartygstrafiken med en ny metod vilken visar betydligt mer utsläpp från fartygstrafiken än vad som tidigare varit känt. Enligt den nya undersökningsmetoden står inrikessjöfarten för 662 000 ton koldioxidekvivalenter, varav den kommersiella trafiken står för 488 000 ton och resterande kommer från fritidsbåtar. Det kan jämföras med inrikesflyget som ligger bakom 554 000 ton.

Metoden ändrar dock egentligen inte hur mycket utsläpp som sjöfarten totalt står för utan den innebär att en del av det som tidigare räknades som utsläpp från den utrikes sjöfarten nu istället räknas som utsläpp från den inrikes sjöfarten.

– Det är för tidigt att säga något om hur förändringen kommer att påverka hela tidsserien. Sjöfarten står fortsatt för en relativt liten del, så troligtvis har den här förändringen en mindre påverkan på transportsektorns totala utsläpp, säger Jonas Allerup, klimatanalytiker på Naturvårdsverket, i ett pressmeddelande.

Metodikförändringen innebär i korthet att SMHI övergår till att använda GPS-data som spårar fartyg mellan svenska hamnar. Med hjälp av en modell (Shipair) kan man sedan skatta hur mycket bränsle varje fartyg gör av med och därefter beräkna utsläppsmängderna. Tidigare metod har byggt på skattade bränslemängder från oljeleverantörerna och den nya metoden är betydligt mer exakt.

Sjöfarten är trots detta ett av de miljövänligaste sätten att transportera varor. Detta då utsläpp i förhållande till mängden transportarbete är mycket låg. Sjöfarten är alltså inte en större miljöbov än flyget utan en mycket mindre miljöbov.

Dessutom är sjöfarten just nu inne i en process som kommer att minska utsläppen rejält. Utsläppen av miljöfarliga ämnen som svaveldioxid, kväveoxider och partiklar kommer att minska kraftigt under de närmaste åren och utsläppen av växthusgaser som koldioxid och kväveoxider kommer att minska. Utsläppen av svaveldioxid, kväveoxider och partiklar kommer i praktiken att helt upphöra.

Anledningen till en kommande förändringen när det gäller utsläppen från sjöfarten är en övergång från fartygsdiesel (bunkerolja) till LNG (flytande naturgas, flytande fossilgas) som fartygsbränsle när det gäller större fartyg och en övergång till eldrift när det gäller mindre färjor.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!