Hisingsbron – snygg men inte unik

Den nya Hisingsbron i Göteborg är en ganska snygg bro. Men enligt min uppfattning med en felaktig konstruktion med tanke på sjöfarten och att Göteborgs sista varv ligger uppströms bron. Många andra bedömare tycker den är för hög. Att den inte är lägre beror på kollektivtrafiken som ska över bron och med många boröppningar hade det inte fungerat. En lägre klaffbro hade bara varit möjligt om kollektivtrafiken samtidigt flyttats till en tunnel. Det hade dessutom varit bättre för sjöfarten då en lyftbar bro i motsats till en klaffbro (Götaälvbron) eller vridbro (ex. Marieholmsbron) begränsar segelhöjden.

Hisingsbron. Bild: Trafiken.nu

Dessutom behäftas den uppenbart med lite beräkningsfel som gör att körbanan inte tål den belastning som den borde tåla (ett fel som den dessutom delar med Götaälvbron som ska rivas). Problemet ska åtgärdas innan spårvagnstrafiken förs över på den nya bron. Sannolikt måste det väl åtgärdas innan spårvagnar kan tillåtas köra på den nya bron.

När det gäller utseendet är det en klar förbättring i förhållande till Götaälvbron som ju är en ganska ful stålkonstruktion. Men speciellt unik är den inte, varken till funktion eller utseende även om Gert Wingårdh uppenbart har det uppfattningen.

Pont Jacques Chaban-Delmas i Bordeaux är en bro som uppvisar stora likheter med Hisingsbron liksom Pont Gustave Flaubert i Rouen.

Pont Jacques Chaban-Delmas. Bild: A. Delesse (Prométhée). Licens: CC BY-SA 3.0

En bro i Sverige om på många sätt liknar den nya Hisingsbron är Östra Årstabron (Gamla Årstabron) som är en lyftbro. Östra Årstabron byggdes åren 1923–1929 och har en lyftbar klaff. Även om byggnadsstilen är olika finns det ändå stora likheter på grund av de konstruktionsmässiga likheterna med en lyftbar klass. Sen 1967 kan klaffen på Östra Årstabron dock inte lyftas.

Östra Årstabron lyftklaff under byggnad år 1926. Public domain.

Läs mer om Hisingsbron.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!