Sveriges största TV-företag

Det största svenskägda medieföretaget är Spotify som främst sysslar med strömmat ljud, musik, poddar och ljudböcker. Efter Spotify följer Telia Company AB som det nästa största mediebolaget och det största TV-programbolaget.

Det näst största TV-programföretaget i Sverige är Viaplay Group AB och nummer 3 är icke-kommersiella Sveriges Television AB (SVT) som formellt ägs av Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR som också äger UR:s TV-kanal. Huvudägare i Telia Company AB är den svenska staten.

Ägarkoncentrationen på TV-marknaden i Sverige är att beteckna som hög. De flesta TV-bolag driver också tjänster för strömmad bild vilket ska behandlas i ett separat inlägg. Dessutom driver en del kabel-TV-nätverk medan andra driver telefonnätverk.

Telia Company AB driver bland annat TV-kanalerna TV 4, Sjuan, TV 12 och C-More genom dotterbolagen TV 4 Media AB och C More Entertainment AB. Viaplay Group AB har TV 3, TV 6, TV 8 och TV 10 med mera. Discovery Networks äger bland annat Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Discovery Channel. SVT har kanalerna SVT1, SVT2, Kunskapskanalen och Barnkanalen.

Strukturella förändringar

Under 2021 genomfördes och inleddes en rad strukturella förändringar av tv:s ägarlandskap, av vilka några inte var fullt genomförda förrän under 2022.

Redan under våren 2020 offentliggjorde Warner Bros, ägt av telekombolaget AT&T, och Discovery Inc att man avsåg att slå samman mediedivisionerna Warner Media och Discovery. Det nya bolaget skulle få namnet Warner Bros Discovery Inc. Samgåendet var klart i maj 2021. Sammanslagningen innebar för svensk del att det nya bolaget tog över som Discovery Networks Swedens slutliga ägare från Discovery Inc. Det fick till följd att kanaler som CNN, Cartoon Network, HBO med flera nu samlades i ett gemensamt bolag.

Viaplay Group blev våren 2022 det nya namnet på den koncern som tidigare hetat Nent, Nordic Entertainment Group. I samband med namnbytet flyttade bolaget allt innehåll från den reklamfinansierade tjänsten Viafree till den strömmade linjär-tv-kanalen Pluto TV, varpå den förstnämnda stängdes ned.

Dessutom genomfördes sommaren 2021 en verksamhetsöverlåtelse av strömningstjänsten C More från C More Entertainment AB till Telia Sverige AB. Därtill avvecklades C More Norge.

Räckvidd och tittande

Mediebarometern visar till exempel att tittandet på tablålagd tv minskar samtidigt som tittandet på strömmad tv ökar. Under 2021 var den dagliga räckvidden för strömmad tv, 58 procent av befolkningen, aningen högre än den för tablålagd, 57 procent. I praktiken hade de alltså lika stor räckvidd.

Störst daglig räckvidd bland tv-kanalerna hade 2021 SVT1 med cirka 31 procent och TV4 med 28 procent. Därefter följde SVT2 med cirka 14 procent, Kanal 5 med 9 procent, TV3 och Sjuan med 7 procent och TV6 med 6 procent, enligt MMS’ helårssiffror.

Mest tid lade tv-tittarna på SVT1:s och TV4:s tv-program. 26 procent vardera av den totala tv-tiden. Efter denna duo var det ett hopp ned till SVT2 med 6 procent av tiden, Kanal 5 med 5 procent och TV3 med 4 procent av tittartiden. Resterande tredjedel fördelade sig mellan övriga kanaler, visade tittarsiffrorna från MMS.

SVT:s kanaler är marksända liksom TV4. De övriga finns att tillgå via kabel-TV och satellit och är i de flesta fall betal-TV-kanaler.

Största TV-kanaler daglig räckvidd 
  1. SVT1, 31,4%, Sveriges Television AB (Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR)
  2. TV 4, 28,3%, TV 4 Media AB (Telia Company AB)
  3. SVT2, 14,3%, Sveriges Television AB (Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR)
  4. Kanal 5, 9,4%, Discovery Networks Sweden AB
  5. TV 3, 7,3%, Viaplay Group AB
  6. Sjuan, 7,3%, TV 4 Media AB (Telia Company AB)
  7. TV 8, 5,7%, Viaplay Group AB
  8. TV 6, 5,5%, Viaplay Group AB
  9. TV 12, 4,8%, TV 4 Media AB (Telia Company AB)
  10. Kanal 9, 4,7%, Discovery Networks Sweden AB
  11. SVTB (Barnkanalen), 3,6%, Sveriges Television AB (Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR)
  12. Kanal 11, 3,3%, Discovery Networks Sweden AB
  13. Kunskapskanalen, 3,1%, Sveriges Utbildningsradio AB (Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR)

Källa: MMS

Av någon anledning redovisar Mediebarometern helt andra siffror vilket kan ses i nedanstående diagram. De mäter troligen på helt olika sätt.

Största TV-kanaler tittartidsandel
  1. SVT1, 25,8%, Sveriges Television AB (Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR)
  2. TV 4, 25,8%, TV 4 Media AB (Telia Company AB)
  3. SVT2, 6,3%, Sveriges Television AB (Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR)
  4. Kanal 5, 5,3%, Discovery Networks Sweden AB
  5. Sjuan, 4,0%, TV 4 Media AB (Telia Company AB)
  6. TV 3, 3,5%, Viaplay Group AB
  7. TV 8, 3,6%, Viaplay Group AB
  8. TV 6, 3,0%, Viaplay Group AB
  9. TV 12, 2,3%, TV 4 Media AB (Telia Company AB)
  10. Kanal 9, 1,9%, Discovery Networks Sweden AB
  11. Kanal 11, 1,5%, Discovery Networks Sweden AB
  12. SVTB (Barnkanalen), 1,3%, Sveriges Television AB (Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR)
  13. TV 10, 1,2%, Viaplay Group AB
  14. Kunskapskanalen, 1,1%, Sveriges Utbildningsradio AB (Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR)

Källa: MMS

Adderas andelarna samman på bolagsnivå var Telia Company med TV4 som största kanal en procentenhet större än SVT tillsammans med UR. Telia och SVT hade en tittartidsandel på 36 respektive 35 procent. Därefter är det ett kliv ned till nästa konkurrensnivå. Viaplay Group och Discovery hade andelar på 14 respektive 12 procent. Övriga aktörer delade på de kvarvarande 4 procenten tittartid.

Den svenska staten kontrollerar en stor del av alla TV-kanaler. SVT:s alla fem kanaler samt dessutom de kanaler som ägs av TV4 Media AB som är ett dotterbolag till Telia Company AB Av de tio största kanalerna kontrolleras 5 av den svenska staten.

Betal-TV

Under 2021 var över hälften av betal-TV-abonnemangen tecknade hos Tele2 (inklusive ComHem och Boxer). De fem största aktörerna, Tele2, Telia Company, Telenor, Allente svarade tillsammans för 97 procent av marknadens 4,9 miljoner tv-abonnemang.

Den största aktören, Tele2, minskade från 53,2 år 2020 till 50,9 procent år 2021. Näst störst var Telia Company med 20 procent av abonnemangen. Allente hade 13,8 procent (jämfört med föregående år Viasat 9,2% och Canal Digital 5,9%) och var därmed den tredje största aktören inom betal-tv. Telenor hade 10 procent, Sappa 5 procent och övriga branschaktörer hade 3 procent

Telenors huvudägare är norska staten, Allente ägs av Viaplay Group och Telenor. Bredbandsval.se redovisar marginellt annorlunda siffror vilket kan ses i nedanstående diagram. Förmodligen handlar det om siffror för 2020.

TV-distributörer

TV-distributörer är de bolag som ger konsumenter tillgång till programföretagens TV-utbud. Utbudet kan distribueras via marknätet, satellit, kabel-TV, bredband och via internet. I marknätet är de dominerande distributörerna i allmänhet TV-programbolagen. Om dessa bolag skriver jag i ett särskilt inlägg.

TV-produktionsbolag

När det gäller produktion av TV-program och film finns ett stort antal små producenter som gör program och film. En del av detta görs direkt för TV-programbolagen. Alla produktionsbolagen är förhållandevis små jämfört med de stora TV-programföretagen.

Läs mer:

 

 

 

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!