Sveriges största radioföretag

Traditionell radio som distribueras trådlöst från det så kallade marknätet via radiomaster domineras av statliga Sveriges Radio. På den kommersiella radiomarknaden fortsatte bolagen Bauer Media och Viaplay Radio Group (tidigare Nent Group Radio) att vara de mest framträdande aktörerna.  En dryg tredjedel, 35 procent, av befolkningen i Sverige lyssnade på radio via traditionell radioapparat en genomsnittlig dag 2021. 76% av dem lyssnade på någon av Sveriges Radios kanaler.

En mindre andel, 24 procent, lyssnade på strömmad radio i form av poddar eller radio i efterhand och 20 procent på direktsänd webbradio, enligt Mediebarometern. Om strömmade ljudtjänster har jag skrivit på annat håll.

Privata radioföretag

Viaplay Group AB bildades 2018 efter en avknoppning från det Kinneviksägda medieföretaget Modern Times Group. Året därpå noterades bolaget på Stockholmsbörsen. Verksamheten som driv genom : Viaplay Group Radio AB, Viaplay Radio Sales och Kilohertz rymmer det rikstäckande Rix FM och Star FM med 18 lokala radiostationer.

Bauer Media är sedan 2015 den största ägaren av kommersiella radiokanaler i Norden. Dessutom är det en av Europas stora mediekoncerner med verksamhet inom bland annat radio, tidningar och tidskrifter. I den svenska verksamheten som drivs genom en filial av det tyska föreget (Bauer Media filial), Bauer Publishing AB och majoritetsägda Nya Radio City finns det rikstäckande Mix Megapol, Rockklassiker med 9 lokala radiostationer, Lugna klassiker och Retro FM.

Dessutom finns NRJ Sweden AB som har en rikstäckande radiokanal och Svensk Pop med en regional station. Svenska Medietjänster AB (Christer Jungeryd) har två lokala stationer som heter Vinyl FM, Radio Nova äger två stationer med namnet Bandit Rock. Ägare av Radio Nova är Norrköpings Tidningars Media AB (NTM).Slutligen äger DB Media AB (Mats Daniel Bengtzzon) den lokala stationen Power Hit Radio. NRJ och Vinyl FM samarbetar med Bauer Media medan Bandit Rock och Power Hit Radio samarbetar med Viaplay Group.

Bauer arbetar via plattformen Podplay aktivt med satsningar på poddmarknaden jämfört med Viaplay/Nent Group. Hur företagets intäkter fördelas mellan traditionell radio och poddar finns det ingen tillgänglig information om. Även flera av de traditionella tidningshusen satsar aktivt in poddsegmentet. Ett par exempel på det från 2021 är att Bonnier News tecknat avtal med hostingplattformen Podspace och att Schibsted utökat sitt ägande i Podme. Inget av dessa företag har dock någon större betydelse på poddmarknaden.

Radiolyssnare

Huvuddelen av alla radiolyssnare tog enligt Mediebarometern 2021 del av vanlig marksänd radio via traditionella radioapparater. Bilradio var vanligast då 51 procent av befolkningen lyssnade i bilen. Den nivån var i stort sett oförändrad, plus en procentenhet, jämfört med hur det såg ut året före. Däremot ökade lyssnandet via traditionell radioapparat med tre procentenheter till 35 procent. Oförändrat var allmänhetens lyssnande till direktsänd webbradio som var 20 procent, samtidigt som 24 procent lyssnade till poddar eller radio i efterhand. Det var en ökning med två procentenheter.

Enligt de summerade lyssningssiffrorna för helåret 2021, från de mätningar Kantar Sifo gör, ökade SR:s lyssningsandel jämfört med 2020 till 76 procent. Både Bauer Medias och Nent/Viaplay Groups lyssningsandel minskade två procentenheter vardera till 14 respektive 9 procent.

Läs mer:
Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!