Sveriges största strömningstjänster för rörlig bild

Strömmad rörlig bild har i stor utsträckning börjat ersätta traditionell TV och i praktiken helt ersatt  köp av DVD och video och hyrda filmer på video och DVD. De största strömningstjänsterna för rörlig bild i Sverige är de sajter som de stora TV-bolagen driver såsom SVT Play och UR Play, TV4 Medias TV 4 Play och C-More, Viaplay samt Discovery+ (hette tidigare DPlay). Några av de större US-amerikanska företagen på marknaden hör också till de största. Det är Netflix, HBO Max och Disney+. Även Bonniers SF Anytime tillhör de 10 största. Därefter följer AppleTV+, Amazon Prime och Paramount+.

HBO Max och Discovery

Under våren 2020 offentliggjorde Warner Bros, ägt av telekombolaget AT&T och Discovery Inc att man avsåg att slå samman mediedivisionerna Warner Media och Discovery. Det nya bolaget skulle få namnet Warner Bros Discovery Inc. Samgåendet var klart i maj 2021.

Sammanslagningen innebar för svensk del att det nya bolaget tog över som Discovery Networks Swedens slutliga ägare från Discovery Inc. Det fick till följd att kanaler som CNN, Cartoon Network, HBO med flera nu samlades i ett gemensamt bolag. I samband med sammanslagningen upphörde tjänsten HBO Nordic och ersattes hösten 2021 av HBO Max.

Sommaren 2022 stod det även klart att den nya tjänsten HBO Max skulle slås samman med Discovery plus. Något exakt datum för när den nya tjänsten ska lanseras i Sverige är inte offentliggjort, men sannolikt sker det under 2024.

Övriga abonnemangstjänster

Abonnemangs- och betaltjänster (subscription video on demand, svod) för tv och film, som HBO Max och Netflix, är sedan några år högst reella utmanare om både hushållens medieutgifter för de traditionella kabel-tv-bolagen och om tittartid för reklamfinansierade kanaler samt public service.

Konkurrensen hårdnade dessutom än mer när de globala företagen Amazon, Apple och Disney på allvar klev in på den svenska tv-marknaden med Amazon Prime, AppleTV+ och Disney+. Under 2021 introducerades också strömningstjänsten Paramount+ i Sverige. Den nya tjänsten ersattes dock hösten 2022 av Sky Showtime, vilket ägs gemensamt av amerikanska Comcast Corporation och Paramount Global. Under 2022 lanserades därtill brittiska BBC:s och ITV:s Britbox samt Starzplay som är en del av nordamerikanska Lionsgate Company som självständiga strömningstjänster. Tjänsten Dplay relanserades som Discovery plus och HBO Nordic, vilket redan nämnts, som HBO Max.

Youtube som också främst är en tjänst för strömmad rörlig bild betraktas i allmänhet som social media i likhet med Facebook, Twitter och Instagram med flera.

Tittare

Nästan 9 av 10 internetanvändare tittar varje år på play- och strömmande tjänster för film och tv-serier. SVT Play är den tjänst som flest har använt under året. Nästan 8 av 10 internetanvändare har tittat på SVT Play under året. Den näst vanligaste strömmande tjänsten är Netflix vilket närmare 7 av 10 har tittat på under året. Därefter kommer TV4 Play som drygt 5 av 10 har tittat på under året.

Under en vecka är Netflix den tjänst som flest tittar på, 5 av 10 internetanvändare tittar på Netflix varje vecka. SVT Play kommer strax därefter, som knappt hälften (47 procent) tittar på varje vecka. TV4 Play, Viaplay, HBO Max, Disney+ och C-More kommer därefter på ungefär samma nivå. Omkring 2 av 10 har tittat på dessa tjänster varje vecka. Nästan 2 av 10 internetanvändare tittar på Disney+ varje vecka.

Det dagliga tittandet sker främst på Netflix följt av SVT Play. Omkring 1 av 4 tittar på dessa tjänster dagligen. Därefter kommer TV4 Play, Viaplay, HBO Max, Disney+ och C-More på ungefär samma nivå. Omkring 1 av 10 tittar på dessa tjänster dagligen.

Räckvidd

När det gäller daglig räckvidd enligt Mediebarometern så tittade över hälften, 58 procent, av befolkningen 9 till 85 år på någon strömningstjänst för rörlig bild en genomsnittlig. Högst daglig räckvidd, med 34 procent, hade Netflix, följt av SVT Play med 27 procent. C-More/TV4 Play och Viaplay/Viafree hade en räckvidd på 15 respektive 11 procent. För HBO Max (HBO Nordic) var den dagliga räckvidden 5 procent.

Jämfört med 2020 så ökade tittandet på strömmad TV med 3 procentenheter under 2021. Störst ökning hade SVT Play (+5 procentenheter) och C More/TV4 Play (+4 procentenheter) medan räckvidden för övriga tjänster var närapå oförändrad mellan åren.

De abonnemangstjänster som flest har tillgång till är Netflix, Viaplay, Disney+, C-More och HBO Max.

En vanlig dag

En vanlig dag 2021 tittade i genomsnitt 93 procent av befolkningen 9 till 85 år på rörlig bild i någon form. 89 procent tittade på TV. TT inkluderar traditionell tablålagd TV och strömmad TV. Med en daglig räckvidd på 57 respektive 58 procent var det nästan lika många i befolkningen som såg på traditionell tablålagd tv som strömmad tv. Något färre, 42 procent, tittade på Youtube en vanlig dag och 23 procent tittade på annat rörligt innehåll online. Jämfört med föregående år var den totala räckvidden för rörlig bild stabil. Den tydligaste förändringen var att tittandet på strömmad tv ökade från 55 till 58 procent. Tittandet på dvd-/blu-ray fortsatte minska till endast 1 procent 2021.

Tittandet på strömmad tv var under 2021 lika utbrett som tittandet på tablålagd tv i befolkningen 9 till 85 år som helhet. Däremot ägnade de som tittade på tablålagd tv betydligt längre tid åt det än vad som var fallet med tittarna på strömmad tv undantaget gruppen 15 till 24 år. Den genomsnittliga tittartiden bland tablå-tv-användare var nära två timmar och tio minuter (129 minuter). För tittare på strömmad tv rörde det sig om drygt en timme (64 minuter). För Youtube var den genomsnittliga tittartiden bland tittare en timme och sju minuter (67 minuter).

Läs mer:

 

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!