Sveriges mest använda sociala medier

Sociala medier är appar och internetsajter som möjliggör för användare att själva lägga ut material eller diskutera med varandra. Även chattprogram är inkluderade i denna mediekategori. De flesta social media går att använda via webben eller genom en app på mobiltelefonen, läsplattan eller datorn. Typiska sociala medier är exempelvis Youtube, Facebook, Twitter, TikTok, Instagram och Flashback.

De flesta sociala medier som är stora i Sverige drivs av stora internationella företag med bas i USA såsom Meta Platforms Inc (Facebook, Instagram, WhatsApp, Facebook Messenger, Giphy, Mapillary), Alphabet Inc (Youtube, Gmail, Google Hangouts, Google Meet), Twitter Inc, ByteDance (TikTok), Snap Inc (Snapchat), Microsoft (Linkedin, Skype, Outlook.com, Teams), Pinterest Inc, Advance Publications (Reddit), Zoom Video Communications Inc, Wikipedia Foundation (Wikipedia med mera), Apple (Facetime, iMessenger) och Amazon (Twitch, Goodreads). Det enda svenskägda företaget som hör till de största sociala medierna i Sverige är Flashback som ägs av Flashback Media Group AB.

När det gäller mätningar av social medier i Sverige brukar inte Wikipedia ingå. Rena chattprogram, mejlprogram och konferensprogram är en egen kategori som jag dock berör i detta inlägg.

Sociala medier

De mesta använda sociala medierna i Sverige är Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin, Flashback, Pinterest, TikTok, Twitter och Reddit.

Bland internetanvändarna i åldern 8 år eller äldre har 94 procent använt sociala medier under det senaste året. Ser vi till hela befolkningen i åldern 16 år eller äldre har 88 procent använt sociala medier. Andelen som använder sociala medier ligger därmed kvar på samma nivå som föregående år både om vi ser till befolkningen som helhet och enbart internetanvändarna.

Överlag ligger användandet av de olika sociala medieplattformarna stabilt sedan år 2021. Youtube, Flashback, Reddit och Twitch minskar något jämfört med föregående år. I övrigt har det inte skett några nämnvärda förändringar.

Räckvidd

Under 2021 tog 83 procent av befolkningen 9 till 85 år del av någon social nätverkstjänst en vanlig dag. De flesta tog del av Facebook, 64 procent. Nästan lika stor del av befolkningen, 57 procent, tog del av Instagram, medan 28 procent tog del av Snapchat. Användningen av sociala nätverkstjänster var i stort sett stabil mellan 2020 och 2021.

Under 2021 spenderade den genomsnittlige användaren i åldern 9 till 85 år i snitt 72 minuter på sociala nätverkstjänster en vanlig dag. Mediebarometern har tidigare visat att vi investerar mer och mer av vår tid på att vara online på olika sociala nätverkstjänster. I olika användargrupper är det de grupper som tidigt haft en hög andel användare som fortsatt lägger mest tid på sociala nätverkstjänster.

Sociala medier som nyhetsförmedlare

Andelen som tar del av nyheter i de sociala nätverkstjänsterna är lägre än den totala konsumtionen av nyheter i traditionella nyhetsmedier. Under en vanlig dag 2021 låg andelen som tog del av nyheter i sociala nätverkstjänster i åldersgruppen 9 till 85 år på samma nivå eller i några fall lägre än 2020.

Facebook var 2020 och 2021 den mest använda sociala nätverkstjänsten för nyheter. 26 procent av befolkningen uppgav att de tog del av nyheter via Facebook en genomsnittlig dag under 2021, men det var en minskning med 3 procentenheter från 2020. Också andelen som uppgav att de tog del av nyheter via Snapchat minskade mellan 2020 och 2021.

Lägga upp eget material

Facebook och Instagram är de två sociala medier där användarna i högst utsträckning brukar lägga upp eget material. Drygt hälften av användarna lägger upp eget material på Facebook respektive Instagram. Strax efter Facebook och Instagram kommer Snapchat, där knappt hälften lägger upp eget material. Närmare 4 av 10 av användarna på Linkedin brukar lägga upp eget material.

Betydligt färre användare lägger upp eget material på Tiktok och Youtube. Dessa kanaler används i högre grad för att konsumera material som andra lägger upp. Omkring 2 av 10 av användarna på Tiktok lägger upp eget material och endast 3 procent av användarna på Youtube gör detsamma.

På Facebook kan användare lägga upp allt möjligt eget material. Texter, länkar, filmer, videosnuttar, bilder med mera. På Instagram handlar det mest om bilder och på Tiktok, Youtube och Twitch om filmer och musik. På alla sajterna går det att chatta med andra användare och på Snapchat är det den viktigaste sysselsättningen. Mycket av det som görs på Linkedin är arbetsrelaterat som exempelvis arbetsansökningar, platsannonser och marknadsföring av personer och företag.

Chattprogram

De mesta använda chattprogrammen eller konferensprogrammen är Facebook Messenger, Microsoft Teams, Zoom, WhatsApp, Skype, Google Meet, Discord, Signal och Slack. Förmodligen är också Apples Facetime stort men det ingår inte i undersökningen.

Facebook Messenger är den mest använda digitala kommunikationstjänsten i jämförelsen, såväl totalt sett som veckovis och dagligen. 2 av 3 har använt Messenger minst någon gång de senaste 12 månaderna, drygt 5 av 10 varje vecka och 4 av 10 dagligdags.

På andra plats ligger Microsoft Teams som använts av nära 5 av 10 minst någon gång det senaste året. Zoom kommer in på en tredjeplats med 4 av 10 användare under året. Var tredje har använt Whatsapp vilket ger en fjärdeplats, men vad gäller veckovis och daglig användning har Whatsapp en högre användningsgrad än Zoom. Skype har använts av 3 av 10 under året, Google Meet av 2 av 10 och var sjätte har använt Discord. Endast några få procent har nyttjat tjänsterna Signal och Slack under de senaste 12 månaderna.

Chattjänster

Sms och Facebook Messenger är de två chattjänster som har använts mest det senaste året. Hela 3 av 4 internetanvändare har sms:at det senaste året, och 2 av 3 har chattat på Facebook Messenger. Tappet ned till tredjeplatsen är stort. Där hittar vi Instagram, som lite mer än var tredje har använt för att chatta under året. Hack i häl på Instagram kommer Snapchat som följs av Whatsapp.

Microsoft Teams har var fjärde använt för att chatta det senaste året och runt var tionde har chattat på Zoom, Skype, och Discord. 7 procent har chattat på Linkedin och 5 procent på Tiktok och Google Meet. Övriga listade tjänster har endast använts av några få procent under året.

Av de få som har nämnt en annan chattjänst har en handfull svarat Line, Telegram och Wordfeud som mest.

Under det gångna två åren är det dock andra chattprogram och chattjänster som fått mest uppmärksamhet. Det är krypterade chatttjänster som EncroChat, ANOM, SkyECC och Ghost. Detta för att de främst har använts av kriminella av olika slag. Två av dem hackades av polisen (EncroChat och SkyECC och ett tredje skapades av polisen (ANOM). Dessa tre chattprogram har på grund av polisen knäckt deras kryptering lett till 1000-tals dömda i hela världen. 2 000 bara i Sverige.

Läs mer:
Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!