Är alla människor lika värda?

Nej sade nazisterna som skickade judar till dödslägren för att de tillhörde ”en värdelös ras”. Även kvinnor sågs som underlägsna. De skulle i princip stå vid spisen och föda barn. Även vanliga arbetare och bönder var underlägsna. Det var en elit av vita, rika, mäktiga, överlägsna, män som skulle styra världen.

Andra på högerkanten är inte alltid så extrema och skrämmande ärliga i sina åsikter. Men sedan civilisationernas uppkomst för drygt 10 000 år sedan har åsikten om människors olika värde dominerat. Den manliga överklassen sågs som mer värd, och mer kunniga. Därför skulle de bli rika och bestämma allt – alltså diktatur.

Men stenålderns jägarsamlar-samhälle var i stora drag jämlikt. Och iden om allas lika värde har överlevt över hela världen, fast lite i skymundan. I 1500-talets religiösa uppror i Europa blommade tanken på allas lika värde upp igen. Liksom under den senare vetenskapliga revolutionen, den så kallade upplysningen, och i slutet av 1700-talet; i den amerikanska och den franska revolutionen.

Om alla människor var lika värda borde de ha samma mänskliga fri- och rättigheter. Och folket borde styra sig självt i en egen nation. Tanken på folkmakt – alltså demokrati – väcktes och spred sig världen runt. ”En person en röst”. Tanken på allas lika värde ledde fram till åsikten att alla individer skulle bestämma tillsammans i landet. Alltså politisk jämlikhet.

Men det finns många missförstånd om ”allas lika värde”. Det handlar inte om att alla individer är lika. Tvärtom är vi individer olika och det gör samhället roligare och smartare. Det handlar inte om att våra handlingar är lika värda. ”Goda” människors goda handlingar är mer värda än ”onda” människors onda handlingar. Det handlar inte om att vi ska gilla andra människor lika mycket. Så ”snäll” är inte den mänskliga naturen.

Åsikt inte fakta

Och det handlar inte om vetenskap. Lika värde är inte vetenskapliga fakta, det går inte att bevisa. Det är ”bara” en politisk och ideologisk åsikt om hur samhället bör vara. Men tesen om allas lika värde är den mest realistiska revolutionära tanke mänskligheten har fött fram. Ur den kommer allt progressivt tänkande jorden runt. Inte minst demokratin.

Det handlar om (1.) Åsikten att människan som varelse har ett medfött värde. (2) Och att detta värde är lika stort mellan individer. Med den enkla tanken som grund växer tron på mänskliga rättigheter och demokrati (folkstyre) fram. Det handlar om att lika värde naturligen leder till politisk jämlikhet. Där nöjer sig de borgerliga partierna.

Men de socialistiska partierna vill vidareutveckla den ultraradikala visionen om människors likas värde. Varför stoppa vid politiken? Lika värde leder logiskt till politisk jämlikhet och demokrati. Varför inte gå djupare med ekonomisk jämlikhet och ekonomisk demokrati? Varför ska demokratin stoppa utanför kontorsdörren och fabriksporten?

Allas lika värde leder som sagt till politisk demokrati (val vart fjärde år). Nu är det dags för den breda arbetarklassen och folket att ta makten över även vardagen och arbetsplatserna. Alltså dags för ekonomisk demokrati.

Dags för en demokratisk, frihetlig, mångfaldig, decentraliserad, diskuterande, tolerant, socialism. Dags för arbetarmakt på jobbet – en äkta superdemokrati. Där alla människor på allvar, jämt och överallt är lika värda. Äkta socialism.

Hans Norebrink, småskalig arbetarsocialist

Läs mer om nazism

Liked it? Take a second to support Hans Norebrink on Patreon!
Become a patron at Patreon!