Biltrafik är inte ödesbestämd

Tokyo är inte bara världens största stad, det är också världens lugnaste storstad, säger en artikel på klimatnyhetssajten Heatmap. Det man hör, var man än är, är röster, inte motorbuller. Orsaken är att det finns så få bilar där. Trots att Japan är ett centrum för bilindustrin vägrar Tokyoborna att låta sig entusiasmeras av dess produkter. Av de dagliga pendlarna använder ca 58% t-bana, 18 % cykel, 9 % fot, och bara 6 % bil enligt en källa.

Och nej, de välkända skräckbilderna av överfulla t-banevagnar visar extremsituationer. Oftast finns det sittplats åt alla.

Enligt Heatmap beror det på att myndigheterna aldrig har anpassat stan till biltrafik. Motorvägarna är få, och de flesta gator är så smala att det inte går att parkera där. Medan å andra sidan spårnätet är världens största.

Och orsaken till det, enligt Heatmap, är att när resten av världens storstäder hade bråttom att anpassa sig till massbilismen hade Japan andra prioriteringar. Inte bara att röja upp efter kriget, utan också att lägga grunden för sin framgångsrika elektronikindustri.

Om Heatmap har rätt sopar det golvet med svenska myndigheters försäkringar om att ökad biltrafik är en ofrånkomlig följd av ökad levnadsstandard. Den är en följd av myndigheters bisarra prioriteringar.

Ta bort de snabba vägarna, och bygg t-banor och annan kollektivtrafik, så minskar biltrafiken även i svenska storstäder.

Jan Wiklund

Ursprungligen publicerat på bloggen Gemensam.

Läs mer om bilism

Liked it? Take a second to support Jan Wiklund on Patreon!
Become a patron at Patreon!