Använd Signal

Använd Signal. Vanliga chattprogram som används av många är Metas WhatsApp och Facebook Messenger, Apples iMessage och Facetime, Snapchat, Google Chat, Microsoft Teams, kinesiska Tencents QQ och WeChat, japanska Line, Telegram, Discord, Signal,  Kik och Viber.

Flera av dessa program ägs av de stora IT-företagen Meta, Apple, Google och Microsoft. Andra ägs av det stora kinesiska företaget Tencent. Gemensamt för de flesta är att de samlar information om användarna som de sen kan sälja till reklamföretag och andra. Att de samlar information gör det också möjligt för myndigheter och stater att komma över informationen.

Krypterad kommunikation

En liten del av programmen tillhandahåller totalsträckskrypterad kommunikation som exempelvis WhatsApp, program som använder protokollet Matrix som exempelvis Element, program som använder protokollet XMPP och dessutom Signal. Telegram säger sig vara krypterat men det är inte korrekt.  De som inte är krypterade kan avlyssnas av regeringar, stater, hackare och andra. De program som är säkrast att använda är Element eller nåt annat program som kommunicerar med Matrix-protokollet eller XMPP-protokollet samt Signal. WhatsApp är visserligen också krypterat med i gengäld storföretagsägt.

Bra val

SignalSignal är klart enklast att använda och därför det program som är att rekommendera för de flest användare. Visserligen är det US-amerikanskt och jag brukar inte rekommendera det. Men i detta läge är det otvivelaktigt det bästa alternativet för chattkommunikation med andra.

Signal är också öppen och fri programvara precis som Element, Matrix och XMPP. Dessiutom ägs programvaran av en stiftelse. XMPP-programvara och Matrix-programvara är också federerad och decentraliserad programvara. Det är inte Signal utan Signal är beroende av en central server. Vilket förstås kan vara ett problem..

Själv har jag konton på WhatsApp (men det fungerar av nån anledning inte att kommunicera med appen på min telefon eller min dator), Google Chat då jag har Google-konto, Facetime och iMessage (detta då jag använder Mac), Facebook Messenger då jag har Facebook, Teams (då jag hade Skype som inte längre finns), Zoom samt ett Matrix-konto. Signal har jag dock inte men skulle vilja ha men ingen jag känner använder Signal och de jag frågat vill inte för att de tror att Signal bara används av brottslingar.

Polisens lögner

Det vanligaste användningsområdet för Signal är exakt destamma som för WhatsApp. När polisen påstår nåt annat ljuger de helt enkelt. Att säga att vanligt folk inte ska använda Signal bara för att kriminella gör det är att säga att ingen ska kör bil bara för att kriminella kör bil när de begår brott. Det är helt enkelt  trams och dumheter.

Läs mer:

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Ett svar på “Använd Signal”

Kommentarer är stängda.

För att kommentera med ett inlägg på din egen webbsajt skriv en URL till artikeln på din sajt. Artikeln ska innehålla en länk till denna post. Ditt svar kommer sen att synas på denna sida (efter att den modererats). För att uppdatera ett svar så radera din post och skriv in postens URL igen (Läs mer)

Likes